PARYŻ 2012: NISSAN – KONCEPCYJNY SUV TERRA

Koncepcyjny SUV Nissan TeRRA zostanie zaprezentowany na salonie samochodowym w Paryżu. Łączy on sylwetkę pojazdu sportowo- użytkowego i technologie pojazdów elektrycznych. Dzięki temu doskonale radzi sobie w terenie i wielkomiejskich ulicach, po których porusza się bezszelestnie.

TeRRA z innowacyjnym napędem elektrycznym na 4 koła zasilanym z ogniw paliwowych.

– Czerpaliśmy inspirację ze stylu życia młodych klientów z północnej Europy – powiedział Shiro Nakamura, wiceprezes i dyrektor kreatywny w firmie Nissan. Wiemy, że chcieliby oni móc przemieszczać się ekologicznie, a jednocześnie docierać nawet w mniej dostępne okolice. Wyobraziliśmy sobie, że będą to wyprawy na łono przyrody, dlatego sylwetka koncepcyjnego SUV-a jest bardziej muskularna. Jak przystało na pojazd sportowo-użytkowy, TeRRA ma duże koła, wysoko poprowadzoną dolną krawędź okien, masywne słupki i wąskie szyby boczne. Jednak dzięki smukłej sylwetce między mocno zarysowanymi błotnikami i wnękami kół oraz wyprofilowanej masce wspomniana muskulatura nie sprawia wrażenia przesadnie wyeksponowanej. Ostre narożniki, krótkie zwisy i zdecydowany kontur lamp nadają pojazdowi minimalistyczny i masywny wygląd. Wizerunku „nowoczesnej surowości” dopełnia aerodynamiczna osłona w jaskrawym kolorze chroniąca całe podwozie.

Z surowością nadwozia kontrastuje ciepłe i przyjazne wnętrze. Panele drzwi wykonane są częściowo z jasnego drewna, a częściowo z akrylu polakierowanego w intrygujący wzór. Otoczenie kabiny metalową ramą na wysokości ramion daje poczucie bezpieczeństwa osobom podróżującym TeRRĄ. Kontrast drewna z metalem dominuje na całej desce rozdzielczej, a połączenie buku z akrylem ociepla wnętrze. Miejsce osadzenia kierownicy i zestawu wskaźników jest delikatnie zwrócone w stronę kierowcy, co tylko minimalnie zakłóca prostotę linii deski rozdzielczej.

Zestaw wskaźników przed oczami kierowcy też jest jedyny w swoim rodzaju. To elektroniczny tablet, podobny do popularnych dziś urządzeń przenośnych, który jest jednocześnie „inteligentnym kluczykiem”. Kierowca umieszcza go w konsoli po zajęciu miejsca w pojedzie i zabiera ze sobą po skończonej podróży.

Tablet podłączony do gniazda w konsoli domyślnie wyświetla prędkość i inne istotne w czasie jazdy parametry. Kierowca może go jednak wykorzystać także jako wyświetlacz systemu rozrywki, łączności, nawigacji oraz innych funkcji. Poza pojazdem zestaw wskaźników działa jak zwykły tablet, pozostając jednak w stałym kontakcie z samochodem. W ten sposób zrealizowano koncepcję płynnego połączenia systemu informacji i łączności na drodze i w każdej innej sytuacji.

Dzięki niemal centralnej pozycji kierowcy i unikatowemu układowi foteli rozmieszczonych po przekątnej pasażerowie podróżujący z tyłu nie siedzą bezpośrednio za przednimi fotelami, ale mogą obserwować drogę niejako zaglądając przez ramię osobom podróżującym z przodu.

W samym układzie foteli można odnaleźć motyw sześciokąta powtarzający się także w innych aspektach stylistyki pojazdu. Po złożeniu trzech foteli pasażerów podłoga w kabinie modelu TeRRA jest zupełnie płaska, co znacznie ułatwia przewożenie rowerów, kajaków czy mebli do samodzielnego montażu ze znanego sklepu o skandynawskim rodowodzie.

Napęd 4×4 i zero emisji

Koła przednie są napędzane elektrycznie, podobnie jak w dostępnym na rynku Nissanie LEAF. W obydwu kołach tylnych, których napęd włącza się w razie potrzeby, zastosowano wbudowane silniki elektryczne oparte na działających prototypach pochodzących z trzech kolejnych edycji koncepcyjnego PIVO. Z uwagi na brak wału napędowego czy półosi, w kabinie ani w podwoziu nie ma tunelu, który musiałby osłaniać te podzespoły. Dzięki temu zarówno podłoga w przedziale pasażerskim, jak i podwozie są idealnie płaskie.

Pod maską znalazło się dostatecznie dużo miejsca na umieszczenie zespołu ogniw paliwowych opracowanego przez Nissana: płaski, bardzo kompaktowy moduł oferuje gęstość mocy na poziomie 2,5 kW/l, co jest znakomitym wynikiem w skali światowej. Najnowszy zespół ogniw paliwowych Nissana zastosowanych po raz pierwszy w 1996 roku kosztuje zaledwie jedną szóstą tego, co ich wersja z 2005 roku, ponieważ ilość metali szlachetnych ograniczono w nim do jednej czwartej.

TeRRA jest wyłącznie koncepcyjnym samochodem, ale sygnalizuje gotowość Nissana do uruchomienia masowej produkcji pojazdów z ogniwami paliwowymi, gdy tylko paliwo wodorowe stanie się powszechnie dostępne.