PARYŻ 2014: NOWA HONDA CIVIC TYPE R – BARDZIEJ DYNAMICZNA

Honda_Ci1

Z okazji światowej premiery Civica Type R, która odbywa się podczas paryskich targów motoryzacyjnych Mondial de l’Automobile 2014, Honda opublikowała nowe informacje dotyczące tego ekscytującego modelu.

Nowy hot hatch, który w przyszłym roku pojawi się w europejskich salonach sprzedaży Hondy, będzie najbardziej ekstremalną wersją modelu Type R, jaka kiedykolwiek powstała. Tym samym rozpocznie
on nową erę w dziejach samochodów wyczynowych japońskiej marki.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT

PARYŻ 2014


 

Źródłem napędu jest 2-litrowa jednostka benzynowa i-VTEC z serii Earth Dreams Technology. Silnik rozwija ponad 280 KM, oferując lepsze osiągi w porównaniu z poprzednimi wcieleniami modelu Type R, w tym wszystkimi generacjami Civica, a także sportowymi odmianami Integry i Accorda, a nawet NSX-a.

Nowy motor Hondy spełnia normy czystości Euro 6 i odznacza się bardzo zaawansowaną konstrukcją. Poprzednie wersje Hondy Civic Type R były napędzane silnikami wolnossącymi, natomiast nowa jednostka otrzymała turbosprężarkę, która pozwala uzyskać lepsze osiągi przy niższych prędkościach obrotowych. Z kolei przy wyższych obrotach doskonałą dynamikę zapewnia układ zmiennych faz rozrządu i-VTEC – od lat doceniany przez właścicieli modeli Type R, gwarantujący niespotykane wrażenia z jazdy.

– Honda oferowała odmianę Type R w czterech modelach – Civic, Integra, Accord i NSX. W porównaniu z tymi autami, silnik pracujący pod maską nowej Hondy Civic Type R jest świetny pod względem mocy, momentu obrotowego i reakcji na wciśnięcie gazu – powiedział Suehiro Hasshi, lider projektu Civic Type R przy dziale badawczo – rozwojowym Hondy.

Honda_Ci3

Hasshi podkreślił jednocześnie, że ogólna sprawność nowej konstrukcji również będzie stała na bardzo wysokim poziomie. Dzięki zastosowaniu licznych innowacji technicznych i usprawnień, nowy Civic Type R będzie prawdziwym samochodem kierowcy, w pełni zasługującym na umieszczenie na masce słynnego czerwonego logotypu w kształcie litery „H”.

W nowej Hondzie Civic Type R zadebiutuje nowy przycisk „+R” zlokalizowany na kole kierownicy. Po jego naciśnięciu zostanie aktywowany tryb „+R”, pozwalający uzyskać porywające wrażenia z jazdy. Reakcje silnika będą wówczas bardziej wyostrzone, a moment obrotowy będzie dostarczany w bardziej agresywny sposób, co ma na celu wydobycie maksymalnych osiągów. Zmieni się również sposób pracy układu kierowniczego – na bardziej bezpośredni, a nowy czteropunktowy system adaptacyjnych amortyzatorów zapewni doskonałe właściwości jezdne.

– W standardowym trybie pracy, Honda Civic Type R jest bardzo zwinna, oferując płynne przyspieszenie w codziennej eksploatacji. Przycisk ‘+R’ wydobywa bardziej dynamiczne ustawienia, które powodują u kierującego szybsze bicie serca. Różnica pomiędzy tymi dwoma ustawieniami jest ogromna. Tryb ‘+R’ jest ekstremalny – samochód idealnie nadaje się wówczas do jazdy po torze, co docenią entuzjaści sportowych doznań – wyjaśnia Hasshi.

Kolejnym przykładem innowacyjnego podejścia Hondy do budowy samochodu o sportowych osiągach jest system „steer axis”. W celu przekazania mocy turbodoładowanego silnika 2,0 litra i-VTEC na koła, w przednim zawieszeniu auta zastosowano innowacyjny, mechaniczny system, który minimalizuje niekorzystne siły przekazywane z kół na kierownicę i pozwala w pełni wykorzystać dynamiczne właściwości jezdne nowego modelu.

Honda_Ci2

Co więcej, specjalnie dla Civica Type R, inżynierowie Hondy opracowali czteropunktowy system adaptacyjnych amortyzatorów, który automatycznie dostosowuje siłę tłumienia przednich i tylnych amortyzatorów do aktualnych warunków drogowych. Dzięki temu zaawansowanemu układowi, nowa Honda Civic Type R zapewnia komfort podczas spokojnego przemieszczania się ze stałą prędkością oraz dynamiczne właściwości podczas sportowej jazdy. Podobnie jak poprzednicy, nowa Honda Civic Type R będzie wyposażona w sześciobiegową manualną skrzynię biegów, która pozwoli zwiększyć przyjemność z eksploatacji auta.

– Manualna skrzynia biegów pozwala kierowcy wybrać odpowiedni bieg w każdym momencie, na przykład zredukować z piątego na trzecie przełożenie podczas zbliżania się do zakrętu. Naszym celem w przypadku Hondy Civic Type R było stworzenie samochodu, który zapewni prowadzącemu najlepsze wrażenia z jazdy w sportowym stylu – wyjaśnia Hasshi.

Nowa Honda Civic Type R została opracowana z uwzględnieniem gustów europejskich kierowców. Samochód będzie budowany w należącej do Hondy nowoczesnej fabryce w Swindon w Wielkiej
Brytanii, a w sprzedaży pojawi się w roku 2015.

Najnowsza koncepcyjna Honda Civic Type R będzie wystawiana na stoisku Hondy podczas salonu samochodowego Paris Motor Show 2014.

HISTORIA MODELU TYPE R

1992 – NSX Type R pierwszej generacji (dostępny wyłącznie w Japonii) Model ten zapoczątkował historię sukcesu wariantów Type R. Design nadwozia NSX-a Type R odzwierciedlał stylizację bolidu F1. W modelu tym po raz pierwszy zastosowano również czerwony emblemat Hondy oraz biały kolor karoserii Championship White. Silnik: 3.0L Six-cylinder DOHC VTEC. Moc maksymalna: 280 KM / 7 300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 30.0 kgm / 5 400 obr./min.

Honda_Ci4

1995 – Pierwsza generacja modelu Integra Type R (dostępna wyłącznie w Japonii). Silnik: 1.8l czterocylindrowy DOHC VTEC. Moc maksymalna: 200 KM / 8,000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 18.5 kgm / 7 500 obr./min.

1997 – Pierwsza generacja modelu Civic Type R (dostępny wyłącznie w Japonii). Silnik: 1.6l czterocylindrowy DOHC VTEC. Moc maksymalna: 185 KM / 8 200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 16.3 kgm / 7 500 obr./min.

1998 – Integra Type R (dostępna w USA i po raz pierwszy w Europie). Silnik: 1.8l czterocylindrowy DOHC VTEC. Moc maksymalna: 190 KM / 8 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 178 Nm / 7 300 obr./min.

1999 – Accord Type R (dostępny tylko w Europie). Silnik: 2.2l czterocylindrowy DOHC i-VTEC. Moc maksymalna: 212 KM / 7 200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm / 6 700 obr./min.

2001 – Druga generacja modelu Integra Type R (dostępna wyłącznie w Japonii). Silnik: 2.0l czterocylindrowy DOHC i-VTEC. Moc maksymalna: 162 kW [220 KM] / 8 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 206 Nm [21.0 kgm] / 7 000 obr./min.

2001 – Druga generacja modelu Civic Type R (pierwszy Civic Type R dostępny w Europie). Silnik: 2.0l czterocylindrowy DOHC i-VTEC. Moc maksymalna: 162kW [220 KM] / 8 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 206 Nm [21.0 kgm] / 7,000 obr./min.

Wersja europejska: Silnik: 2.0l czterocylindrowy DOHC i-VTEC. Moc maksymalna: 200 KM / 7 400 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 196 Nm / 5 900 obr./min.

2002 – Druga generacja modelu NSX Type R (dostępny wyłącznie w Japonii). Silnik: 3.2l sześciocylindrowy DOHC VTEC. Moc maksymalna: 206 kW [280 KM] / 7 300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 304 Nm [31.0 kgm] / 5 300 obr./min.

2007 – Trzecia generacja modelu Civic Type R. Silnik: 2.0l czterocylindrowy DOHC i-VTEC. Moc maksymalna: 165 kW [225 KM] / 8 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm [21.9 kgm] / 6 100 obr./min.

2007 – Trzecia generacja modelu Civic Type R (wersja europejska). Silnik: 2.0l czterocylindrowy DOHC i-VTEC. Moc maksymalna: 148 kW [201 KM] / 7 800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 193 Nm /5 600 obr./min.