PARYŻ 2014: NOWY FORD FOCUS Z SYSTEMEM SYNC 2

2015 Ford Focus

Nowy Ford Focus ma za zadanie ugruntowanie statusu najlepiej sprzedającego się modelu na świecie, oferując odważną stylizację nadwozia, wykończone wnętrze, gamę 18 nowych lub zmodernizowanych technologii wspomagających jazdę oraz jednostki napędowe o obniżonym zużyciu paliwa.

Auto trafi do sprzedaży w listopadzie tego roku, jednak zobaczyć go już będzie można podczas salonu samochodowego Paris Motor Show.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT

PARYŻ 2014


W modelu swoją europejską premierę świętuje zaawansowany system komunikacji SYNC 2 oraz gama nowych, mocnych i oszczędnych silników benzynowych EcoBoost i wysokoprężnych TDCi o pojemności skokowej 1,5 litra.

Ford stworzył nowego Focusa w ramach globalnej strategii produktowej „One Ford”. Jest on dostępny w wersji czterodrzwiowej, pięciodrzwiowej i kombi, a także w nowym kolorze Deep Impact Blue. Samochód odznacza się zmienioną sylwetką, nową maską silnika oraz zmodernizowanym przednim pasem ze zintegrowaną nową osłoną chłodnicy. Całość sprawia, że wydaje się teraz szerszy i niższy. Dynamiczne przetłoczenia pokrywy silnika ciągną się od przednich słupków aż po górne krawędzie grilla w kształcie odwróconego trapezu, co tworzy obraz samochodu o silnym charakterze.

 

Węższe, bardziej wyraziste reflektory mają bardziej prostokątny kształt, natomiast całość uzupełniają wydłużone lampy przeciwmgielne. Poczucie elegancji wzmagają subtelne chromowane detale, natomiast tylna część nadwozia również daje wrażenie wyższej spójności stylizacyjnej, uzyskanej za sprawą nowego tylnego pasa i węższych lamp.

W kwestii projektu wnętrza styliści uwzględnili opinie klientów, tworząc bardziej intuicyjny w obsłudze projekt deski rozdzielczej oraz kierownicy i centralnej konsoli z mniejszą liczbą przycisków i przełączników. Nowa, satynowa tapicerka w czarnym kolorze oraz chromowane detale tworzą bardziej nowoczesny wygląd, wzmagając poczucie funkcjonalności.

Nowy schowek w centralnej konsoli oferuje większą pojemność i jest wyposażony w nowy, przesuwany podłokietnik. Zmieszczą się w nim butelki i kubki o różnych kształtach, przy czym jednocześnie można w nim umieścić butelkę o pojemności 1 litra i 0,4-litrowy kubek. Nabywcy auta mogą się również cieszyć wyższym komfortem akustycznym podczas jazdy, co jest zasługą grubszych dywaników, grubszych bocznych szyb oraz lepszego wygłuszenia komory silnika.

Oszczędny i dający wiele radości z prowadzenia

Nowy Ford jest nawet o 19 procent oszczędniejszy od swojego poprzednika. W pierwszej połowie 2014 roku jedna trzecia modeli Forda Focusa sprzedanych w Europie była wyposażona w benzynowy silnik EcoBoost o pojemności 1 litra (International Engine of the Year). Focus nadal dostępny będzie ze tym 100-konnym silnikiem oraz z wersją 125 KM.

 

Kolejnym silnikiem benzynowym będzie jednostka 1,5 l EcoBoost (150 KM oraz 182 KM) dostępna z nową, sześciobiegową przekładnią automatyczną. W roku 2015 oferowana będzie również sześciobiegowa przekładnia automatyczna.

Nowy silnik 1,5 l litra TDCi o mocy 120 KM z automatyczną przekładnią sześciobiegową PowerShift jest nawet o 19 procent bardziej oszczędny od obecnie oferowanej 115-konej jednostki 2,0 l TDCi. Z kolei odmiana 150-konna z manualną skrzynią o sześciu przełożeniach będzie o 15 procent wydajniejsza od poprzedniego modelu z silnikiem o mocy 140 KM.

Zmodyfikowano zawieszenie poprzez zwiększenie sztywności strukturalnej z przodu, modyfikację geometrii, sztywności poprzecznej tulei oraz modyfikację amortyzatorów. Zmianom poddano również elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPAS, dzięki czemu kierowca otrzymuje więcej informacji ze styku kół z nawierzchnią. Z kolei system Enhanced Transitional Stability analizuje dane dotyczące stabilności pojazdu oraz monitoruje reakcje kierowcy wykrywając prawdopodobieństwo utraty przyczepności, a następnie aktywuje elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, aby zapewnić bezpieczeństwo i zachować płynność jazdy.

Nowy Ford będzie również dostępny z manetkami zmiany przełożeń (w opcji wraz z przekładnią automatyczną oraz przekładnią automatyczną PowerShift, zarówno w wersjach benzynowych jak i wysokoprężnych).

 

System SYNC 2 z ekranem dotykowym

Nowy Ford Focus będzie pierwszym modelem tej marki w Europie wyposażonym w system SYNC 2. Obejmuje on 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowany system kontroli głosowej, zapewniający łatwiejsze sterowanie funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych. Nawigacja satelitarna oferuje – po raz pierwszy w Europie – podzielony wyświetlacz z wyszczególnionymi skrzyżowaniami, funkcją odczytywania na głos nazw ulic, widokiem 3D skrzyżowań na autostradzie i ciekawych miejsc oraz przewodnikiem Michelin.

SYNC 2 pozwala użytkownikowi na łatwiejsze wprowadzanie wskazówek nawigacyjnych, a ponadto – korzystając z komend głosowych – oferuje możliwość odtworzenia utworów muzycznych wskazanego artysty, a także w razie potrzeby znajdzie i wyświetli listę pobliskich restauracji, a następnie wyznaczy trasę dojazdu.

Zaawansowane technologie wspomagające jazdę

To pierwszy model Forda oferowany z systemem wspomagającym parkowanie prostopadłe – nowa technologia Perpendicular Parking pozwala kierowcom zaparkować pojazd prostopadle pomiędzy innymi pojazdami bez konieczności dotykania kierownicy (Focus obecnej generacji może zostać wyposażony w system wspomagający jedynie parkowanie równoległe). Nowa technologia wprowadza dodatkowe dwa czujniki montowane w tylnej części.

 

Dodatkowe czujniki wykorzystywane są również przez systemy wspomagające kierowcę podczas wyjazdu z parkingu:
• system Cross Traffic Alert ostrzega kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku (wykorzystuje radar o zasięgu do 40 metrów i emituje trzy różne ostrzeżenia dźwiękowe);
• system Park-Out Assist pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego (po wybraniu przez kierowcę prawej lub lewej strony do wyjazdu, system odpowiednio obraca kołem kierownicy, natomiast kierowca kontroluje pedał gazu i hamulca).

Ford unowocześnił również popularny system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach Active City Stop, który w razie niebezpieczeństwa przygotowuje do działania układ hamulcowy, a nastepnie automatycznie uruchamia hamulce, aby zredukować siłę uderzenia. System działa do prędkości 50 km/h (obecnie 30 km/h). W przypadku poruszających się obiektów zadziała system aktywnego hamowania Active Braking (prędkość jazdy od 8 do 180 km/h).

Najnowsza generacja inteligentnego tempomatu pozwala kierowcy Forda Focusa na utrzymanie stałej odległości do poprzedzającego pojazdu, nawet wówczas, gdy ten pojazd jedzie wolniej, niż wynosi prędkość zaprogramowana przez prowadzącego. Ford po raz pierwszy w Europie pozwala też skorzystać z nowego systemu Distance Alert and Indication, który pozwala ustawić prowadzącemu preferowany dystans do pojazdu jadącego z przodu. Jeśli Ford Focus zbliży się do poprzedzającego auta, system wyemituje wizualne ostrzeżenie w trzech kolorach – szarym, żółtym i czerwonym (w zależności od odległości).

 

System inteligentnego kluczyka MyKey pozwala na zaprogramowanie maksymalnej dozwolonej prędkości jazdy i maksymalnego poziomu głośności zestawu audio, a także uniemożliwia dezaktywację systemów bezpieczeństwa na przykład, gdy kierowca udostępnia swój pojazd innej osobie.

Oświetlenie drogi

Udoskonalony system reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting System dostosowuje strumień światła emitowany przez nowe, bi-ksenonowe reflektory HID do warunków panujących na drodze. Wybór jednego z siedmiu trybu oświetlenia drogi jest dostosowywany do aktualnej prędkości pojazdu, kąta skrętu koła kierownicy oraz odległości od obiektów znajdujących się przed pojazdem. W ruchu miejskim system zapewni bardziej intensywne oświetlenie drogi tuż przed pojazdem, a przy powolnym pokonywaniu zakrętów skieruje strumień światła bardziej na pobocze drogi, aby lepiej doświetlić ewentualnych rowerzystów czy pieszych.

Focus ST

Ford wprowadzi również do oferty model ST, który świętował swój światowy debiut podczas tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood w Wielkiej Brytanii. Najbardziej zaawansowany Ford Focus ST w dziejach został wyposażony w nowe technologie zastosowane w podwoziu, przeprojektowane zawieszenie, zmodernizowany układ kierowniczy, a także specjalnie dobrane ogumienie, oferując wyrafinowane właściwości jezdne oraz wysoką precyzję prowadzenia. Model ten będzie po raz pierwszy w dziejach oferowany w dwóch wersjach – z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym.

Focus pierwszej generacji pojawił się na rynku w 1998 roku, a od tego czasu na całym świecie w ręce klientów trafiło 12 milionów egzemplarzy tego modelu, w tym 6,9 miliona w Europie, gdzie co 90 sekund z taśmy produkcyjnej fabryk Forda zjeżdża nowy egzemplarz Forda Focusa. Ford Focus jest produkowany w ośmiu zakładach na czterech kontynentach. Fabryki w Niemczech, USA, Rosji, Chinach, Wietnamie, Tajlandii, Tajwanie oraz Argentynie mogą obecnie wyprodukować rocznie ponad 1,5 miliona sztuk tego modelu. Auto jest sprzedawane na ponad 140 rynkach na całym świecie.

Teraz czas na targi motoryzacyjne Mondial de l’Automobile i premierę nowego modelu Focus…