PEUGEOT I AUDI Z SILNIKAMI ROKU – NIE PO RAZ PIERWSZY

silnik_peu1

Podczas 18. edycji Nagród „Silnika Roku”, która miała miejsce w Stuttgarcie międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy przyznało – o czym już informowaliśmy – nagrody Silnika Roku.

W kategorii 1-1,4 litra pojemności, tytuł przypadł trzycylindrowemu turbodoładowanemu silnikowi benzynowemu PureTech 1,2 l, opracowanemu przez Grupę PSA. Zwycięstwo odniósł także motor Audi – 2.5 TFSI w kategorii „od 2.0 do 2.5 litra”.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

FORD: MOTOR 1,0 LITRA ECOBOOST SILNIKIEM ROKU


 

Przyznanie tej nagrody już drugi rok z rzędu dla PSA jest wyrazem uznania branży motoryzacyjnej dla tej jednostki 1.2, produkowanej w zakładach Française de Mécanique we francuskim Douvrin. W związku z popularnością gamy trzycylindrowych silników benzynowych Grupa podjęła decyzję o zwiększeniu mocy produkcyjnych w tym zakresie. Od momentu rozpoczęcia produkcji w 2014 r. z linii produkcyjnej zeszło ponad 370 tys. sztuk silników turbodoładowanych PureTech.

Dodatkowo zostanie uruchomiona produkcja w zakładach Trémery we wschodniej Francji. Do roku 2018 łączna produkcja turbodoładowanych silników benzynowych wzrośnie do 670 tys. sztuk rocznie.

silnik_peu2

Trzycylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy PureTech został opracowany przy wykorzystaniu aż 120 patentów. Nagrodzony motor ma na swoim koncie dwa rekordy pod względem niskiego zużycia paliwa. Pierwszy z nich został pobity w Europie w 2014 r. w samochodzie z manualną skrzynią biegów. Drugi został osiągnięty w tym roku w Chinach, gdzie pojazd z automatyczną skrzynią biegów przejechał na jednym baku 1878 kilometrów osiągając rekordowo niskie zużycie 2,93 l/100 km.

PureTech oferuje jeden z najwyższych momentów obrotowych przy niskiej prędkości obrotowej, tj. 230 Nm. Jednostki pojemności 1.2 l i mocy 110 KM oraz 130 KM montowane są w samochodach z segmentu B i C. Na rynek weszły w modelach Citroën C4 Picasso i Peugeot 308. Obecnie montowane są w ponad 60 różnych modelach na całym świecie, w tym w najnowszej wersji Peugeot 3008, którego międzynarodowa premiera odbyła się 23 maja 2016 r.

– Zdobycie tej nagrody po raz drugi z rzędu świadczy o uznaniu dla naszych umiejętności technologicznych oraz pracy nad optymalizacją silników i minimalizacją ich negatywnego wpływu na środowisko bez rezygnacji z wysokich osiągów – powiedział Christian Chapelle, kierujący Dyrekcją odpowiedzialną za konstrukcję układów napędowych i podwozia w Grupie PSA.

AUDI JUŻ PO RAZ SIÓDMY

Produkowany przez Audi silnik 2.5 TFSI, otrzymał nagrodę „International Engine of the Year”. Wyróżnienie, po raz siódmy z rzędu trafia do Ingolstadt.

silnik_ RS Q3

– Produkcja silników pięciocylindrowych ma w naszym koncernie długą tradycję. Mimo to, ciągle udoskonalamy tę jednostkę. 2.5 TFSI montowany w Audi RS Q3 performance charakteryzuje się olbrzymią siłą ciągu, swobodą pracy na wysokich obrotach i niepowtarzalnym brzmieniem. Muszę też nadmienić, że w nowym Audi TT RS zastosujemy zupełnie nowy pięciocylindrowy silnik z aluminium. To mocny krok czterech pierścieni w przyszłość – mówi Stefan Knirsch, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.

Jurorzy głosujący na silnik Audi są zgodni w swym werdykcie: „Mało jest silników o mocnym charakterze, ale ta pięciocylindrowa jednostka budzi wspomnienia unikalnego brzmienia motorów samochodów rajdowych grupy B z lat osiemdziesiątych XX w. 2.5 TFSI urzeka nie tylko swoimi doskonałymi osiągami, ale również świetną rozpoznawalnością. W ten sposób Audi przywraca marzenia z lat osiemdziesiątych.”

Oprócz Audi RS Q3 performance, jednostka 2.5 TFSI jest też sercem RS Q3 i RS 3 Sportback. Na potrzeby nowego modelu RS performance, marka zwiększyła moc o 20 kW (27 KM) i moment obrotowy z 450 do 465 Nm. Dzięki temu kompaktowy SUV od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 270 km/h.

Nagroda „International Engine of the Year” jest przyznawana co roku, od 1999.