PIESI NA DRODZE – TRAGICZNY BILANS

Renault_piesi1

Chociaż Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego odnotowała poprawę bezpieczeństwa na drogach, to jednak w dalszym ciągu Polska posiada znacznie wyższy wskaźnik poziomu zagrożenia niż w innych krajach Unii Europejskiej.

Obecnie prawie jedną trzecią ofiar śmiertelnych stanowią piesi. W 2014 roku odnotowano aż 8 940 potrąceń pieszych, w których 1 104 z nich straciło życie, a rannych zostało 8 339.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO


 

Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault przypominają, aby kierowcy wykazywali się większą rozwagą i redukowali prędkość, dojeżdżając do przejścia dla pieszych, nawet gdy wydaje się, że pieszego nie ma w pobliżu. Najczęściej sprawcami wypadków z udziałem pieszych byli kierowcy.

– Jako kierowcy nie zapominajmy, że użytkownikami drogi są nie tylko inni kierujący, ale także piesi. Warto pamiętać, że pieszy, który znajduje się na przejściu ma bezwzględne prawo pierwszeństwa. Na pieszych należy szczególnie uważać podczas wykonywania manewru skrętu w drogę poprzeczną. Równie ważne jest, aby nie wyprzedzać na przejściach oraz bezpośrednio przed nimi – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Nieuwaga i brawura kierowców przeważnie wynika z pośpiechu. Często jadą dużo szybciej niż pozwalają na to przepisy i nie dostosowują prędkości do warunków panujących na drodze. Innymi przyczynami wypadków są nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego, nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejście dla pieszych oraz nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu.

– Swoją prędkość i styl jazdy należy dostosować jednak nie tylko do warunków atmosferycznych, ale także do okolicy, przez którą przejeżdżamy – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Z dużo większą ilością pieszych trzeba liczyć się np. koło szkół, targowisk lub centrów handlowych.

Według raportu policji o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego piesi swoim zachowaniem powodowali w 2014 roku duże zagrożenie, przyczyniając się do powstania 3 050 wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 565 osób, a rannych zostało 2 555 uczestników ruchu. Najczęstsze przyczyny to: nieostrożne wejście na jezdnię, przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym oraz wejście na jezdnię przy czerwonym świetle.

– Zawsze przed wejściem na ulicę, nawet w przypadku, gdy przejściu towarzyszą światła, pieszy powinien najpierw sprawdzić czy nie nadjeżdża pojazd – tłumaczą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.