PODRÓŻ AUTOBUSEM MOŻE NIE ZAGRAŻAĆ ZDROWIU

Komunikacja publiczna była i nadal pozostaje jednym z najbezpieczniejszych, najefektywniejszych i najbardziej ekologicznych sposobów na przemieszczanie się ludzi w miastach.

Ostatnie miesiące i epidemia koronawirusa w Europie i na świecie przyniosły wiele nowych wyzwań, również w obszarze transportu.


Zobacz relacje:

UŻYTKOWE

ROZMAITOŚCI


 

Firma Solaris wypracowała specjalne pakiety rozwiązań zwiększające bezpieczeństwo pasażerów i kierowców w autobusie. Co ważne, można je zastosować zarówno do pojazdów już dostarczonych do użytkowania, jak i tych nowych, które będą dopiero zamawiane i produkowane.

Solaris dostarczył już ponad 19 000 pojazdów w 32 państwach i 750 miastach. Biuro Rozwoju firmy opracowało i wdrożyło nowe rozwiązania, których celem jest minimalizacja ryzyka infekcji wśród pasażerów i kierowców.

– W czasie największego nasilenia epidemii w różnych krajach w Europie i na świecie nasi klienci w całej Europie fantastycznie poradzili sobie z doraźnym przystosowaniem się do nowych warunków. Były to między innymi tymczasowe rozwiązania odizolowania kierowcy od pasażerów, wprowadzania limitów miejsc w pojazdach komunikacji publicznej czy dezynfekcji pojazdów przed rozpoczęciem każdego dnia pracy przewozowej. Teraz chcemy zaoferować sprawdzone i trwałe rozwiązania systemowe, bazujące na komponentach renomowanych europejskich dostawców – mówi dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu ds. Badań i Rozwoju.

Począwszy od wejścia do autobusu Solaris oferuje następujące rozwiązania:

* Bezdotykowe otwieranie i zamykanie drzwi przez pasażerów – rozwiązanie to bazuje na bramkach świetlnych, które rozpoznają osoby chcące wejść do autobusu lub opuścić pojazd. Kierowca z poziomu pulpitu zezwala na otwarcie lub zamknięcie drzwi, a one działają automatycznie, bez konieczności dotykania przycisków przez podróżujących.

* Dezynfektory – możliwy jest montaż urządzeń dozujących płyn do dezynfekcji rąk na poręczach we wnętrzu autobusu. Dezynfektor po jednym napełnieniu jest w stanie wykonać 3000 operacji, jest przy tym łatwy w użyciu i zużywa niewiele energii. Takich urządzeń można w pojeździe zamontować kilka, w zależności od układu wnętrza.

* Interkom – bezkontaktowy system komunikacji kierowca- pasażer – aby ograniczyć do minimum bezpośredni kontakt kierowców z pasażerami, autobusy mogą zostać wyposażone w tzw. interkom, czyli urządzenie do komunikacji głosowej między pasażerami a kierowcą. Dzięki niemu nawet podczas rozmowy można utrzymać zasady dystansu społecznego.

* Systemy liczące pasażerów – podczas epidemii w wielu krajach operatorzy byli zmuszeni do ograniczenia liczby osób podróżujących jednocześnie pojazdem komunikacji miejskiej. Aby zarówno kierowcy, jak i pasażerowie wiedzieli, jaka jest aktualna liczba osób znajdujących się na pokładzie autobusu oraz ilu ludzi może jeszcze do niego wejść, przewoźnik może zdecydować się na urządzenie liczące.

System umieszczony jest przy drzwiach pojazdu i automatycznie zbiera dane o liczbie podróżujących, rejestrując każde wejście i wyjście z autobusu. Informacja o aktualnej liczbie pasażerów może być wyświetlana zarówno na pulpicie kierowcy, jak i na zewnętrznych lub wewnętrznych tablicach informacyjnych.

* Zamknięte kabiny kierowcy – z myślą o całodziennej pracy kierowców, Solaris opracował wersję kabin zamkniętych, aby stworzyć im komfortowe i bezpieczne warunki pracy. Kabiny te gwarantują kierowcom oddzielne urządzenia wentylacyjne i klimatyzacyjne, które minimalizują możliwość cyrkulacji powietrza z przestrzeni pasażerskiej. Kierowca może mieć do swojej dyspozycji oddzielne wejście / wyjście, które pozwala minimalizować bezpośredni kontakt z innymi podróżującymi.

Oprócz powyższych rozwiązań firma Solaris przygotowała szczegółowe rekomendacje odnośnie użytkowania i utrzymania urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych w autobusach. Dotyczą one m.in. częstotliwości i sposobu mycia oraz dezynfekcji klimatyzacji czy wymiany filtrów i ich rodzajów. Dzięki tym instrukcjom można zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów oraz ograniczyć do minimum ryzyko przeniesienia się infekcji w autobusie.