RAJD FINLANDII 2019: KLASYCZNE SZUTRY WYZWANIEM

rfinland-przed1

Neste Rally Finland, kolejna w tym sezonie runda mistrzostw świata (FIA WRC) to 23 odcinki specjalne o łącznej długości ponad 307 kilometrów, głównie na szybkich szutrowych drogach.

Charakterystyczną cechą zawodów są liczne skoki. Początek rywalizacji już dziś, w czwartek, 1 sierpnia. Superoes „Harju” zaplanowano na ulicach Jyväskylä, w pobliżu parku serwisowego.


Zobacz także:

RAJDY

RAJD FINLANDII 2019


 

Na piątek zaplanowano 10 odcinków specjalnych o długości ok. 126 kilometrów. Najdłuższym dniem rajdu będzie sobota, kiedy kierowcy będą mieli do pokonania niemal 133 km podzielone na 8 prób. Niedziela to cztery OS-y z finiszem w Jyväskylä, które rozstrzygną o wynikach.

rfinland-przed2

Zespół Toyota Gazoo Racing celuje w trzecie z rzędu zwycięstwo w WRC. Faworytem imprezy jest lider mistrzostw świata Ott Tänak, który na kultowych trasach WRC wygrał przed rokiem. Ale Sebastien Ogier z Citroena zapewne także nie odpuści, podobnie jak zespoły Forda i Hyundaia.

Dla Toyoty Rajd Finlandii jest imprezą domową, bo nieopodal Jyvaskyli mieści się główna baza zespołu. To na fińskich drogach prowadzone były prace rozwojowe nad Yarisem WRC, który w sezonie 2018 był najlepszą rajdówką w stawce.

– Znamy charakterystykę tych dróg i wiemy, że świetnie pasuje ona do naszego samochodu. Cała trójka kierowców lubi ten rajd i wygrywała go w przeszłości, więc mamy dobre nastawienie przed imprezą – mówi Tommi Mäkinen, szef zespołu.

rfinland-przed3

Tänak wygrał Rajd Finlandii w 2018 roku, Kris Meeke uczynił to dwa lata wcześniej, a Jari- Matti Latvala zwyciężał w swojej ojczyźnie trzykrotnie (w 2010, 2014 i 2015 roku).

– Na tych drogach czuję się jak w domu i zawsze mam duże wsparcie – powiedział Latvala.

Impreza rozgrywana jest na miękkich szutrowych drogach pośród lasów środkowej Finlandii. Wysokie hopy i długie loty – to znaki rozpoznawcze Rajdu Finlandii. Kierowcy osiągają najwyższe prędkości w sezonie, dlatego ważny jest opis trasy. Różnice na mecie są niewielkie, a nawet najmniejszy błąd może zostać srogo ukarany.

rfinland-przed4

Faworytem jest Tänak, który jest liderem klasyfikacji generalnej kierowców. Ma cztery punkty więcej od Sebastiena Ogiera i siedem więcej od Thierry’ego Neuville’a. Estończyk wygrał też oficjalną rozgrzewkę przed Rajdem Finlandii – Rajd Estonii.

– Nie mogę się już doczekać drugiej części sezonu. Uwielbiam te szybkie trasy i zeszłoroczne zwycięstwo było niesamowite. Będę chciał je powtórzyć w tym sezonie, ale to nie będzie łatwe, tym bardziej, że otwieramy trasę. Rajd Estonii był dobrym sprawdzianem, czuję się dobrze przygotowany – mówi Tänak.

rfinl-citroen1

Zespół Citroën Total World Rally Team wystawi w dziewiątej rundzie sezonu dwie załogi: Sébastien Ogier i Julien Ingrassia oraz Esapekka Lappi i Janne Ferm, obydwie zwycięskie w poprzednich edycjach tego prestiżowego rajdu (pierwsi w 2013 r., drudzy – w 2017 r.). I obydwie pełne motywacji, by potwierdzić swoją klasę i po raz kolejny stanąć na podium.

W ubiegłym roku Citroën C3 WRC zajął w Rajdzie Finlandii drugie miejsce – wygrał po drodze pięć odcinków specjalnych, a jego załoga (Mads Østberg i Torstein Eriksen) jako jedyna potrafiła oprzeć się dominacji bazującego w Jyväskyli zespołu rywali.

W bieżącym sezonie zapisał już na swoim koncie siedem miejsc na podium, w tym dwa zwycięstwa.

rfinland-przed5

SKODA FAWORYTEM W WRC 2 PRO

Fińska załoga, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, po dwóch zwycięstwach za kierownicą Škody Fabia R5 evo w kategorii WRC 2 Pro jest gotowa do Rajdu Finlandii. Zawody są wyjątkowo ważny dla młodego kierowcy, gdyż zaprezentuje się przed własną publicznością, licząc na rehabilitację po zeszłorocznym niepowodzeniu spowodowanym problemami technicznymi na trasie.

Zwycięzcą kategorii WRC 2 w ubiegłym roku została, jadąca Škodą, załoga prywatna Eerik Pietarinen i Juhana Raitanen.

Podczas swojego pierwszego Rajdu Finlandii w 2018 roku, Kalle Rovanperä wygrał 16 z 23 odcinków specjalnych w kategorii WRC 2. Problemy z zawieszeniem samochodu uniemożliwiły mu jednak zajęcie miejsca na podium. W tym roku aktualny lider kategorii WRC 2 Pro jest świetnie przygotowany.

rfinland-przed6

– Uwielbiam jeździć szybkimi żwirowymi drogami w moim kraju. Mieliśmy dobre testy przed rajdem, a moja Škoda Fabia R5 evo jest świetnie skonfigurowana. Czuję się pewnie z moim samochodem, co jest bardzo ważne w trakcie rajdu – podkreśla Rovanperä.

W kategorii załóg prywatnych WRC 2, załoga Škody w składzie Pierre- Louis Loubet i Vincent Landais, wykazała się niezwykłymi umiejętnościami jazdy po żwirowych trasach i zajęła pierwsze miejsce w swojej klasie w niedawnym Rajdzie Portugalii.

Dwa tygodnie przed Rajdem Finlandii Toni Gardemeister, szef zespołu Eerika Pietarinena, odebrał Fabię R5 evo. W skandynawskim wyścigu Pietarinen po raz pierwszy poprowadzi nowy samochód.

– Wiemy, że Kalle i Eerik są naprawdę szybcy. Aby jak najlepiej zaprezentować się przed fińską publicznością muszą też pozostać opanowani. Mam nadzieję, że zapewnią nam punkty, których potrzebujemy, aby uzyskać przewagę w klasyfikacji producentów w mistrzostwach WRC 2 Pro – komentuje Michał Hrabánek, Szef Škoda Motorsport.