RAJD HISZPANII 2011: SEBASTIEN LOEB WYGRAŁ (3. ETAP)

Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) wygrali Rajd Hiszpanii (RallyRACC Catalunya – Costa Daurada) w Katalonii, ostatnia rundę Mistrzostw Świata 2011. Drugie miejsce zajęli ich najgroźniejsi rywale, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC), a trzecie Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (także Ford Fiesta RS WRC). Świetnie spisali się Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Lancer Evo X) – drudzy w PWRC.

Zgodnie z przewidywaniami, zajmujący drugie miejsce Latvala przepuścił swojego kolegę z zespołu, rywalizującego z Leobem o tytuł…

Losy rajdu rozstrzygnęły się podczas ostatniej próby pierwszego etapu (OS 6), kiedy to Jari-Matti przebił oponę tracą pozycję lidera. Fin nie był przez to w stanie zrealizować wyznaczonego mu przez zespół zadania: wygrania zawodów, by odebrać punkty Sebastienowi Loebowi.

Pierwsza pętla ostatniego etapu nie przyniosła żadnych zmian w czołówce klasyfikacji. Odcinki specjalne wygrywali kolejno: Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroen DS3 WRC), Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Sebastien Loeb i Daniel Elena.


Zobacz także:
RAJD HISZPANII 2011: SIÓDMY TYTUŁ CITROENA
RAJD HISZPANII 2011: DWA MIEJSCA FORDA NA PODIUM
RAJD HISZPANII 2011: LOEB BLISKI SUKCESU (2. ETAP)
RAJD HISZPANII 2011: LATVALA ZAWODZI FORDA (1. ETAP)
RAJD HISZPANII 2011: SZANSA MICHAŁA KOŚCIUSZKI
RAJD HISZPANII 2011: FORD – HIRVONEN WALCZY O TYTUŁ


Loeb powiększył przewagę nad Jari-Mattim Latvalą i Miikką Anttilą (Ford Fiesta RS WRC) do 31,1 sekundy. Fin jednak wyraźnie zrezygnował z walki, nie widząc szans na pokonanie Francuza: celem jest obecnie dojechanie do mety (zapewne na trzeciej pozycji).

Istotnym elementem była “przymiarka” do Power Stage (punkty zostaną przyznane podczas drugiego przejazdu odcinka Coll de la Teixeta). Najszybszy był Loeb przed Ogierem, Latvalą, Sordo i Meeke. Hirvonen uzyskał dopiero szósty czas…

Trudno bowiem wierzyć, że nie dojedzie do zamiany pozycji Latvala – Hirvonen. Mikko dzisiaj przyspieszył, “odskakując” duetowi Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Mini John Cooper Works). Z olei Sordo ma bezpieczna przewagą (36,8 sek.) nad Ogierem.

W „dziesiątce” nic się nie zmieniło, kolejne miejsca zajmowali: Kris Meeke i Paul Nagle (Mini John Cooper Works), Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC), Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC), Jewgienij Novikow i Denis Giraudet (Ford Fiesta RS WRC) oraz Mathew Wilson i Scott Martin (Ford Fiesta RS WRC).

W pojedynku, który bardzo interesuje polskich kibiców: Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Lancer Evo X) 2:1 pokonał przed południem szwedzką parę Patrick Flodin i Goran Bergsten (Subaru Impreza). Jednak rywale nadal prowadzą w PWRC, mając 10,5 sekundy przewagi.

Trzynastka okazała się tym razem pechowa dla załóg Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mini John Cooper Works) oraz Ken Block i Alex Gelsomino (Ford Fiesta RS WRC). Oba samochody zostały “skasowane” po opuszczeniu drogi.

Ostatnia pętla rozpoczęła się od bardzo mocnego ataku Sebastiena Ogiera. Francuz wyczuł szansę awansu o jedną pozycję – na czwarte miejsce przed Daniego Sordo. Wygrał z Hiszpanem odcinek aż o 23,1 sekundy. Załoga w Mini założyła przejściowe opony licząc, że spadnie deszcz. Tak się jednak na razie nie stało – stąd strata.

Sebastien Ogier i Julien Ingrassia mieli jednak pecha: na przedostatnim odcinku specjalny w Citroenie doszło do awarii silnika i Francuzi musieli się wycofać! Na trym samym OS-ie stanęli także Mathew Wilson i Scott Martin (Ford Fiesta RS WRC).

Próbę wygrał Jari – Matti Latvala przed Sebastienem Loebem i Mikko Hirvonenem. Jednak drugi zawodnik zespołu Forda – zgodnie z przypuszczeniami – wjechał o dwie minuty za wcześnie na PKC i spadł na trzecia pozycję za swojego kolegę z teamu.

Ostatni OS – Power Stage – przyniósł niespodzianki: najszybsi okazali się bowiem kierowcy Mini: wygrał Dani Sordo przed Krisem Meeke oraz Sebastienem Loebem.

Tak więc sprawa tytułu Mistrza Świata Kierowców jest wciąż otwarta i o wszystkim zadecyduje Rajd Wielkiej Brytanii, kończący sezon. Natomiast wiadomo już, że Citroen obronił swój prymat w klasyfikacji Producentów!

Gdy na przedostatnim odcinku Patrick Flodin przebił oponę, wydawało się, że Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak wyprzedzą Szweda w klasyfikacji. Ostatecznie jednak rywal zachował 2,3 sekundy przewagi. Na ostatniej próbie Polacy byli znów lepsi, ale zdołali odrobić tylko 0,3 sekundy. Tak więc ostatecznie nasza załoga zajęła w PWRC drugie miejsce o dwie sekundy za Flodinem.

Drugie miejsce w PWRC pozwoliło reprezentantom załogi Lotos Dynamic Rally Team zdobyć 18 punktów i dało im awans w klasyfikacji Mistrzostw Świata.

– To była fantastyczna trzydniowa walka z Patrikiem Flodinem o zwycięstwo w Rajdzie Katalonii. Ostatecznie zajęliśmy 2. miejsce, 2 sekundy za Patrikiem. To niesamowite, że po przejechaniu 1600 kilometrów, w tym 400 oesowych różnica jest tak niewielka. Bardzo się cieszę, że jestem na podium pierwszego w swoim życiu rajdu asfaltowego, który pojechałem samochodem GR N. Dzięki tym punktom awansowaliśmy w klasyfikacji Mistrzostw Świata, jednak o tytuł Wicemistrza przyjdzie nam powalczyć z Patrikiem za trzy tygodnie na Rajdzie Wielkiej Brytanii. Pragnę podziękować naszym sponsorom: spółkce Lotos Paliwa z marką paliw Lotos Dynamic oraz partnerom: marce olejów silnikowych Lotos, marce Red Bull oraz miastu Kraków – powiedział na mecie Rajdu Katalonii Michał Kościuszko.

Informacje dotyczące startów załogi Michał Kościuszko – Maciek Szczepaniak można znaleźć pod adresem www.lotosdynamicrallyteam.pl.

Sukces odniosły także dwie inne polskie załogi. W klasie 6 triumfowali Mariusz Woźniczko i Daniel Leśniak (Ford Fiesta), a drugą lokatę zajęli Rafał Stalmach i Michał Kazmierczak (także Ford Fiesta). Brawo!

WYNIKI RAJDU HISZPANII (RALLY RACC 47. CATALUNYA – COSTA DAURADA)

1. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) – 4:05.39,3 godz.;
2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) – strata 2.06,9 min.;
3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) – 2.32,4 min.;
4. Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (
KLASYFIKACJE

Kierowcy WRC
1. Sébastien Loeb (Francja) – 222 pkt.;
2. Mikko Hirvonen (Finlandia) – 214 pkt.;
3. Sébastien Ogier (Francja) – 193 pkt.;
4. Jari – Matti Latvala (Finlandia) – 146 pkt.;
5. Petter Solberg (Norwegia) – 110 pkt.;
6. Mads Östberg (Norwegia) – 70 pkt.;
7. Daniel Sordo (Hiszpania) – 57 pkt.;
8. Matthew Wilson (W. Brytania) – 53 pkt.;
9. Henning Solberg (Norwegia) – 44 pkt.;
10. Kimi Räikkönen (Finlandia) – 34 pkt.;
11. Federico Villagra (Argentyna) – 20 pkt.;
12. Dennis Kuipers (Holandia) – 17 pkt.;
13. Khalid Al Qassimi (Abu Dabi) – 15 pkt.;
14. Juho Hānninen (Finlandia) – 14 pkt.;
15. Hayden Paddon (Nowa Zelandia) – 10 pkt.;
16. Ott Tänak (Estonia) – 7 pkt.;
17. Martin Prokop (Czechy) – 7 pkt..
18. Michał Kościuszko (Polska) – 6 pkt.;
19. Per – Gunnar Andersson (Szwecja) – 6 pkt.;
20. Armindo Araújo (Portugalia) – 4 pkt.;
21. Oleksandr Saliuk (Ukraina) – 4 pkt.;
22. Ken BloCK (USA) – 4 pkt.;
23. Petter Van Merksteijn (Holandia) – 2 pkt.;
24. Benito Guerra (Meksyk) – 2 pkt.;
27. Pierre Campana (Francja) – 3 pkt.
25. Bernardo Sousa (Portugalia) – 1 pkt.;
26. Patrik Flodin (Szwecja) – 1 pkt.;

Producenci
1. Citroën Total World Rally Team – 397 pkt.;
2. Ford Abu Dhabi World Rally Team – 351 pkt.;
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team – 145 pkt.;
4. Petter Solberg World Rally Team – 98 pkt.;
5. FERM Power Tools World Rally Team – 44 pkt.;
6. Team Abu Dhabi – 42 pkt.;
7. Munchis Ford World Rally Team – 38 pkt.;
8. Monster World Rally Team – 19 pkt.;
9. Van Merksteijn Motorsport – 16 pkt.;
10. Brazil World Rally Team – 3 pkt.;
-. Ice 1 Racing – dyskwalifikacja.

Klasa SWRC (nieoficjalna – końcowa)
1. Juho Hänninen (Finlandia – Škoda Fabia) – 133 pkt.;
2. Ott Tänak (Estonia – Ford Fiesta) – 113 pkt.;
3. Martin Prokop (Czechy – Ford Fiesta) – 106 pkt.;
4. Bernardo Sousa (Portugalia – Ford Fiesta) – 67 pkt.;
5. Hermann Gassner Jnr (Niemcy – Škoda Fabia) – 65 pkt.;
6. Karl Kruuda (Estonia – Škoda Fabia) – 64 pkt.;
7. Nasser Al-Attiyah (Katar – Ford Fiesta) – 56 pkt.;
8. Eyvind Brynildsen (Norwegia – Škoda Fabia) – 34 pkt.;
9. Albert Llovera (Andora – Fiat Abarth G. Punto) – 18 pkt.;
10. Craig Breen (Irlandia – Ford Fiesta S2000) – 12 pkt.;
11. Julien Maurin (Francja – Ford Fiesta) – 8 pkt.;
12. Juha Salo (Finlandia – Mitsubishi Lancer) – 4 pkt.;
13. Felix Herbold (Niemcy – Ford Fiesta) – 2 pkt.

Klasa PWRC (po 6. rundach)
1. Hayden Paddon (Nowa Zelandia – Subaru Impreza) – 104 pkt.;
2. Patrik Flodin (Szwecja – Subaru Impreza EXCL) – 59 pkt.;
3. Michał Kościuszko (Polska – Mitsubishi Lancer) – 53 pkt.;
4. Martin Semerád (Czechy – Mitsubishi Lancer) – 51 pkt.;
5. Benito Guerra (Meksyk – Mitsubishi Lancer) – 47 pkt.;
6. Walerij Gorban (Ukraina – Mitsubishi Lancer) – 44 pkt.;
7. Olexsandr Saliuk (Ukraina – Mitsubishi Lancer) – 39 pkt.;
8. Nicolás Fuchs (Peru – Mitsubishi Lancer) – 35 pkt.;
9. Jukka Ketomäki (Finlandia – Mitsubishi Lancer) – 30 pkt.;
10. Dmitry Tagirov (Rosja – Subaru Impreza) – 25 pkt.;
11. Gianluca Linari (Włochy – Subaru Impreza) – 22 pkt.;
12. Jarkko Nikara (Finlandia – Mitsubishi Lancer) – 18 pkt.;
13. Bader Al Jabri (Argentyna – Subaru Impreza) – 15 pkt.;
14 Mikko Pajunen (Finlandia – Renault Clio) – 8 pkt.;
15. Majed Al Shamsi (Argantyna – Subaru Impreza) – 8 pkt.;
16. Ezequiel Campos (Argentyna – Mitsubishi Lancer) – 6 pkt.;
17. Brendan Reeves (Australia – Subaru Impreza) – 6 pkt.;
18. Aleskej Kikireszko (Ukraina – Mitsubishi Lancer) – 6 pkt.;
19. Nathan Quinn (Australia – Mitsubishi Lancer) – 4 pkt.;
20. Harry Hunt (W. Brytania – Citroën DS3) – 2 pkt.;
21. Anders Grøndal (Norwegia – Subaru Impreza) – 0 pkt.;
22. Ricardo Moura (Portugalia – Mitsubishi Lancer) – 0 pkt.;
23. Alejandro Levy (Argentyna – Mitsubishi Lancer) – 0 pkt.;
26. Riku Tahko (Finlandia – Mitsubishi Lancer) – 0 pkt.;
27. Leigh Gotch (Australia Subaru Impreza) – 0 pkt.;
28. Carles Llinas (Hiszpania – Mitsubishi Lancer) – 0 pkt.