RAJD HISZPANII 2016: SEBASTIEN OGIER MISTRZEM ŚWIATA (META)

rhi_3_1

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) w pięknym stylu obronili tytuł mistrzów świata w rajdach samochodowych (FIA WRC).

Francuzi wygrali przedostatnią w tym sezonie rundę – Rajd Hiszpanii, dodatkowo zdobyli dwa punkty za zajęcie drugiego miejsca na kończącym zmaganie Power Stage – odcinku Duesaigües 2.


Zobacz także:

RAJDY

RAJD HISZPANII 2016


 

Ogier i Ingrassia po wczorajszym wycofaniu się jedynych rywali do tytułu 2017 – innej załogi zespołu Volkswagen Motorsport – Andreasa Mikkelsena i Andersa Jægera musieli w niedzielę tylko dojechać do mety w pierwszej “dziesiątce” klasyfikacji, aby zapewnić sobie czwarty z rzędu tytuł Mistrzów Świata. Jak przystało na najlepszych, zamiast jechać defensywnie, walczyli jednak wygrywając pierwszy OS trzeciego etapu, a na pozostałych trzech powiększając przewagę nad konkurentami.

srhi-3-2

Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 WRC), entuzjastycznie dopingowani przez miejscowych kibiców, stracili ostatecznie do pierwszego miejsca 15,6 sekundy. Na Power Stage Hiszpanie zajęli trzecią pozycję, zdobywając punkt. Trzy “oczka” dopisali do swoich zdobyczy Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC), którzy wygrali nie tylko OS Duesaigües 2, ale także na dwa inne odcinki specjalne dnia.

Na podium stanęli także Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC), którzy utrzymali przewagę nad trzecią z załóg Hyundaia, Haydenem Paddonem i Johnem Kennardem. To był więc udany rajd dla koreańskiego zespołu, który jednak w łącznej klasyfikacji sezonu zajmie drugie miejsce za Volkswagenem.

rhi_3-3

Problemy techniczne wyeliminowały na OS 16 załogę Kris Meeke i Paul Nagle (Citroen DS3 WRC), Mads Østberg i Ola Floene (Ford Fiesta RS WRC) awansowali na piąte miejsce. Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) zajęli szóstą pozycję, a Kevin Abbring i Sebastian Marshall (Hyundai i20 WRC) – siódmą.

Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta RS WRC) odpadli z walki, ich miejsce zajęli Jan Kopecký i Pavel Dresler (Skoda Fabia R5), Pontus Tidemand i Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) oraz Craig Breen i Scott Martin (Citroën DS3 WRC).

Sebastien Ogier jest dopiero trzecim rajdowym mistrzem świata, który w ciągu czerech kolejnych lat zdobył najważniejszy tytuł w królewskiej klasie sportu rajdowego i czwartym czterokrotnym mistrzem świata w historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Zajmuje teraz pozycję w jednym rzędzie z Juhą Kankkunenem i Tommim Mäkinenem. Jedynie jego rodak – Sebastien Loeb – zgromadził w mistrzostwach świata więcej tytułów.

rhi-3-7

Sebastien Ogier: Czuję się wspaniale! Czwarte mistrzostwo świata dla Juliena i dla mnie, to uczucie, którego nie da się opisać. To naprawdę zaszczyt być wymienianym jednym tchem z tak wielkimi kierowcami, jak Kankkunen i Mäkinen. Bardzo dziękuję całemu zespołowi Volkswagena. Bez niego nie byłoby tu ani Juliena, ani mnie. Przez cały rok zespół wykonywał wspaniałą robotę, przez cały sezon mieliśmy do dyspozycji perfekcyjnie przygotowane auto. Także w ten weekend miałem wiele radości siedząc za kierownicą Polo R WRC. Oczywiście napięcie przed Powerstage’em było tym razem nieco większe niż zwykle – dlatego, że w zasięgu ręki było zdobycie tytułu i dlatego, że miałem w pamięci błąd popełniony tu w zeszłym roku. Ale daliśmy radę. Mimo trudnych warunków, mimo mocnej konkurencji – z tego tytułu jestem dumny jak nigdy wcześniej. Będę go teraz solidnie świętował z całym zespołem i z moją żoną, a w domu pokażę puchar mojemu małemu synowi Timowi. Właśnie jemu dedykuję tytuł Mistrza Świata.

Świetnie spisali się Jakub Brzeziński i Jakub Gerber w Fordzie Fiesta R2T, którzy zajęli w pucharze markowym bardzo wysoką, czwarta pozycję, a w klasie RC4 – ósmą. Załoga Automobilklubu Polski zbierała na mecie zasłużone gratulacje. “Colin” miał od pierwszego dnia kłopoty zdrowotne.

rhi_3_6

– Od pierwszego OS-u zamiast skupić się na jeździe walczę sam ze sobą bo… nie mam czucia w lewej nodze. Już miałem podobną sytuację na Dolnośląskim, na długim OS-ie, i wczoraj na ostatnim. Dziś trzyma mnie od rana i nie czuję nawet czy dotykam hamulca czy nie. Wjeżdżamy na serwis, tutaj czeka rehabilitant, bo dalsza jazda w tym przypadku jest po prostu niebezpieczna. Przepraszam wszystkich kibiców – napisał na facebooku po mecie drugiego etapu kierowca Automobilklubu Polski.

– Jest! Wytrzymałem i udało się dodatkowo wskoczyć o jedno miejsce wyżej w klasyfikacji generalnej pucharu. Rajd fantastyczny. Podziękowania dla organizatorów, ale także dla całego zespołu za pomoc w przygotowaniach. Dziękuję naszemu sponsorowi GO+Cars, a także pozostałym partnerom: MOTUL Polska, Atlas Ward, StecKarton. Kuba, dzięki za super robotę. Więcej napiszę niebawem a teraz zasłużona przerwa . To niesamowity rajd, a także sezon. Liczba kilometrów, które przejechaliśmy od marca dała niesamowite doświadczenie. Muszę teraz na spokojnie, już w domu, poukładać wszystko od A do Z, żeby móc w pełni wykorzystać to w przyszłym sezonie – cieszył się z kolei Kuba Brzeziński po przejechaniu linii metry.

W Fiesta Cup prowadzenie utrzymali do mety Jon Armstrong i Noel O’Sullivan.

rhi_3_4

Wyniki Rally Catalunya 2016
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 3:13.03,6 godz.;
2. Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 WRC) – strata 15,6 sek.;
3. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 1.15,0 min.;
4. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC) – 1.27,8 min.;
5. Mads Østberg i Ola Floene (Ford Fiesta RS WRC) – 3.24,4 min.;
6. Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) – 5.24,9 min.;
7. Kevin Abbring i Sebastian Marshall (Hyundai i20 WRC) – 7.31,3 min.
8. Jan Kopecký i Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) – 9.05,1 min.;
9. Pontus Tidemand i Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) – 9.20,4 min.;
10. Craig Breen i Scott Martin (Citroën DS3 WRC) – 9.57,1 min.;
29. Jakub Brzeziński i Jakub Gerber (Ford Fiesta R2T) – 39.58,8 min.

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kierowcy
1. Sebastien Ogier – 222 pkt.;
2. Andreas Mikkelsen – 127 pkt.;
3. Thierry Neuville – 127 pkt.;
4. Hayden Paddon – 114 pkt.;
5. Dani Sordo – 111 pkt.;
6. Jari-Matti Latvala – 104 pkt.;
7. Mads Østberg – 90 pkt.;
8. Ott Tänak – 60 pkt.;
9. Kris Meeke – 54 pkt.;
10. Craig Breen – 36 pkt.

Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport – 322 pkt.;
2. Hyundai Motorsport – 260 pkt.;
3. M-Sport – 144 pkt.;
4. Volkswagen Motorsport II – 136 pkt.;
5. Hyundai Motorsport N – 124 pkt.;
6. DMACK – 74 pkt.;
7. Jipocar Czech National Team – 18 pkt.;
8. Yazeed Racing – 4 pkt.

Fot.: Citroen, Hyundai, Volkswagen, facebook.com/colinteam