Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran rozpoczęli rywalizację w Mistrzostwach Europy ERC FIA od startu w Rajdzie Janner w Austrii. Zawody odbywają się w bardzo trudnych warunkach, panujących na zaśnieżonych i oblodzonych trasach odcinków specjalnych.
Załoga Automobilklubu Polski i Lotos Rally Team zmiażdżyła wręcz dziś rywali – nasi wygrali wszystkie odcinki specjalne (było ich dziesięć) i wyprzedzają drugą załogę w wynikach (Robert Consani i Maxime Vilmot) prawie o cztery minuty! To rzadko spotykany wynik po pierwszym etapie w tej kasy zawodach.
Zobacz także:

Polacy zdominowali pierwszą pętlę rajdu i wygrali wszystkie trzy pierwsze OS-y z ponad 30-sekundową przewagą nad Robertem Cosnsanim.
Otwierający zmagania w austriackiej rundzie FIA ERC odcinek Pierbach 1 był prawdziwym sprawdzianem formy zawodników. Kajto i Jarek jadąc Fordem Fiesta R5 wygrali go z 6,4-sekundową przewagą unikając błędów, których nie ustrzegli się rywale. Na kolejnych próbach – Liebenau i St. Oswald – załoga Lotos Rally Team konsekwentnie realizowała swoją taktykę, powiększając przewagę w klasyfikacji generalnej rajdu kolejno o 10,1 i 12,1 sek.
Dziś na zawodników czeka jeszcze siedem odcinków specjalnych, a ostatnia pętla będzie rozgrywana już po zmroku.
Kajetan Kajetanowicz (Automobilklub Polski): To była dla nas bardzo dobra pętla, utrzymujemy wysoki poziom, mam dobre wyczucie, trzymam się optymalnej linii, więc jesteśmy zadowoleni. Tutejsze odcinki specjalne są fantastyczne. Czasami jedziemy po nich w dużym poślizgu z bardzo wysokimi prędkościami, dochodzącymi nawet do 180 km/h. Układamy samochód bokiem tak, by idealnie mieścić się między tyczkami, które wyznaczają tutaj krawędź drogi. To jest coś niewiarygodnego i dopiero na mecie dociera do mnie jak doskonale czuję się za kierownicą i jak wielką mam frajdę z takiej jazdy. Mamy tu wymarzone warunki, w Polsce rzadko mamy okazję jeździć w podobnych, dlatego nie mieliśmy okazji trenować zbyt wiele na takiej nawierzchni. Chcę pozostać skoncentrowanym i zachować spokój, bo rywalizujemy tu bardzo szybkimi konkurentami, a my nie mamy zbyt wielkiego doświadczenia w takich warunkach. To są długie zawody, więc będziemy chcieli utrzymać ciśnienie do samej mety.
Znakomicie spisuje się także kolejna polska załoga: Sławomir Ogryzek i Jakub Wróbel (Peugeot 208 R2) zajmują ósme miejsce w klasyfikacji generalnej, prowadząc jednocześnie w swojej klasie RC4! Grzegorz Sikorski i Michał Jurgała (Honda Civic Type R) zajmują 23. miejsce.
Już na pierwszym odcinku specjalnym odpadli jadący z numerem 1 – Craig Breen i Scott Martin, jak też Łukasz Kabaciński i Grzegorz Dachowski.
Czołówka po pierwszej pętli rajdu
1. Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran (Ford Fiesta R5) – 27.56,1 min.;
2. Robert Consani i Maxime Vilmot (Peugeot 207 S2000) – strata 30,1 sek.;
3. Jaromír Tarabus i Daniel Trunkát (Škoda Fabia S2000) – 2.28,8 min.;
4. Jaromír Neubauer i Bernhard Ettel (Ford Fiesta S2000) – 3.52,2 min.;
5. Martin Fischerlehner i Tobias Unterweger (Mitsubishi Lancer Evo IX) – 3.56,2 min.;
6. Johannes Keferböck i Hannes Gründlinger (Peugeot 207 S2000) – 4.44,7 min.;
7. Krisztián Hideg i István Kerék M(itsubishi Lancer Evo IX) – 4.44,8 min.;
8. Sławomir Ogryzek i Jakub Wróbel (Peugeot 208 R2) – 5.11,5 min.;
9. Stéphane Lefebvre i Stéphane Prévot (Citroën DS3 R5) – 5.12,2 min.;
10. Jean- Michel Raoux i Thomas Escartefigue (Ford Fiesta R5) – 5.12,8 min.;
23. Grzegorz Sikorski i Michał Jurgała (Honda Civic Type R) – 11.29,9 min.
Druga pętla to dwa kolejne zwycięstwa Kajetanowicza i Barana. Intensywnie padający śnieg spowodował, że odcinki specjalne wokół Freistadt stały się jeszcze bardziej zdradliwe, niż podczas pierwszych przejazdów. Wiele niebezpiecznych, podstępnych miejsc przykrył śnieg. W tych trudnych warunkach załoga Lotos Rally Team i Automobilklubu Polski systematycznie budowała swoją przewagę – wygrywając odcinki specjalne, oddaliła się od najgroźniejszych rywali o ponad minutę. Dziś załogi czeka jeszcze rywalizacja na dwóch kolejnych, dwukrotnie pokonywanych OS-ach – 8,76-kilometrowym Pregarten i niemal 23-kilometrowym Schonau-St. Leonhard. Zmagania na tej najdłuższej w rajdzie próbie odbędą się już po zmroku, kiedy to zaśnieżone leśne drogi będą rozświetlać tylko reflektory samochodów rajdowych.
Kajetan Kajetanowicz: To była dla nas bardzo dobra pętla. Zarówno my, jak i samochód, spisywaliśmy się bardzo dobrze :-). Jesteśmy na dobrej drodze – co prawda całej białej, ale właściwej. Na trasie leżało bardzo dużo luźnego śniegu, przez co było nieprawdopodobnie ślisko. Nasze średnie prędkości na tej pętli były nieco niższe przez świeży opad, ale nadal w wielu miejscach rozpędzaliśmy się do ponad 160 km/h, nie przestając się przy tym ślizgać. Uwierzcie, że nie brakuje nam emocji. W czasie szybkiej jazdy po takich wymagających odcinkach mocno przydają się tyczki, które Austriacy wbijają przy krawędziach drogi. Pomagały nam w wyznaczaniu toru jazdy, choć przez nie czułem się trochę jak narciarz w slalomie gigancie.
Nadal też bardzo dobrze spisują się Sławomir Ogryzek i Jakub Wróbel, zdecydowani liderzy w klasie (w “generalce” zajmują 10 miejsce). Grzegorz Sikorski i Michał Jurgała wypadli z trasy na ósmym odcinku specjalnym i stracili 15.54,0 minuty. Jadą jednak dalej.
Trzecia pętla była równie udana dla Kajto i Jarka. Wykorzystali oni nie tylko Forda Fiestę R5 przygotowaną przez polski oddział M-Sportu, lecz także swoje doświadczenie zdobyte w dwóch poprzednich startach w Rajdzie Janner. Polacy zdobyli aż 100 punktów do zimowej klasyfikacji FIA ERC 2015. Ponadto etapowe zwycięstwo daje Polakom 7 bonusowych punktów do klasyfikacji generalnej mistrzostw Europy.
Kajetan Kajetanowicz: To był niesamowity dzień. Wczoraj wygraliśmy odcinek kwalifikacyjny, a dziś zdobyliśmy wszystko, co było do zdobycia. Słowem – niewiarygodne uczucie. Tak naprawdę nie wiem co powiedzieć. To była fantastyczna robota całego LOTOS Rally Team. Dobre wyczucie pozwalało nam jechać niezwykle szybko, bo z maksymalnymi prędkościami, po śniegu i lodzie. To fantastyczne otwarcie sezonu. Zebraliśmy też mnóstwo punktów do klasyfikacji Ice Masters i to jest dla nas równie ważne. Natomiast najważniejsze jest to, że mamy dużo sportowej satysfakcji. Jestem dumny z zespołu. Dziękuję im oraz kibicom, którzy licznie stawili się na austriackich odcinkach, zwłaszcza tym, którzy przyjechali z Polski. Jest ich mnóstwo i naprawdę dodają nam powera. Mam nadzieję, że jutro będziemy mogli cisnąć podobnie jak dzisiaj.
Ostatnie dwa poniedziałkowe odcinki okazały się trudne dla Sławka Ogryzka i Jakuba Wróbla, którzy spadli w klasyfikacji na 12. miejsce. prowadza jednak bezapelacyjnie w klasie. Awans na 19. miejsce zanotowali natomiast Grzegorz Sikorski i Michał Jurgała. Rajd jest niezwykle trudny – w starce ERC pozostało już zaledwie dwadzieścia załóg.
Wyniki rajdu po pierwszym etapie
1. Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran (Ford Fiesta R5) – 1:42.13,6 godz.;
2. Robert Consani i Maxime Vilmot (Peugeot 207 S2000) – strata 3.52,5 min.;
3. Jaromír Tarabus i Daniel Trunkát (Škoda Fabia S2000) – 6.29,4 min.;
4. Alexey Lukyanuk i Yevhen Chervonenko (Ford Fiesta R5) – 7.35,5 min.;
5. Martin Fischerlehner i Tobias Unterweger (Mitsubishi Lancer Evo IX) – 13.42,5 min.;
6. Stéphane Lefebvre i Stéphane Prévot (Citroën DS3 R5) – 14.02,4 min.;
7. Jean-Michel Raoux i Thomas Escartefigue (Ford Fiesta R5) – 16.10.,9 min.;
8. Vojtěch Štajf i František Rajnoha (Subaru Impreza STI) – 17.20.,8 min.;
9. Jonathan Hirschi i Vincent Landais (Peugeot 208 T16) – 18.05.,4 min.;
10. Antonín Tlusťák i Ladislav Kučera (Škoda Fabia S2000) – 19.17,0 min.;
11. Dávid Botka i Péter Mihalik (Mitsubishi Lancer Evo IX) – 19:20.8 min.;
12. Sławomir Ogryzek i Jakub Wróbel (Peugeot 208 R2) – 20.18,1 min.;
19. Grzegorz Sikorski i Michał Jurgała (Honda Civic Type R) – 48.09,9 min.
Fot.: Lotos Rally Team oraz Maciej Niechwiadowicz









![RENAULT: ŚWIATOWA PREMIERA NOWEGO TWINGO E-TECH ELECTRIC Renault Twingo w nowej, całkowicie elektrycznej generacji wraca na rynek jako samochód […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Renault-Twingo-E-Tech-electric-65x65.jpg)
![MASERATI: GRECALE FOLGORE MY26 Z SYSTEMEM AWD-DISCONNECT Z nadejściem roku modelowego 2026 marka Maserati wprowadza nową ewolucję jednej z […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Maserati-Grecale-Folgore-65x65.jpg)
![SEMA 2025: TOYOTA POKAZUJE PONAD 20 KONCEPCJI SAMOCHODÓW Podczas tegorocznej edycji targów Specialty Equipment Market Association Show (SEMA) Toyota prezentuje […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/SEMA-2025-Toyota_02-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MITSUBISHI Z ELEKTRYCZNYM ELEVANCE I SERIĄ DELICA Podczas Japan Mobility Show 2025 firma Mitsubishi Motors zaprezentowała koncepcyjny model zelektryfikowanego […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Japan-2025-Mitsubishi-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2025: RUSZYŁA SPRZEDAŻ BILETÓW NA 63. EDYCJĘ Ruszyła sprzedaż biletów i karnetów na tegoroczny AVIA UNIMOT 63. Rajd Barbórka. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-bilety-65x65.jpg)
![RAJD BARBÓRKA 2026: PIĄTKOWY SHOW I OPRAWA GODNA MISTRZÓW Tegoroczny Rajd Barbórka to nie tylko sportowa rywalizacja o ułamki sekund i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Rajd-Barborka-2025-legendy-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![HONDA: PRZEWODNIK PO PONAD 120 NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH TRASACH Honda przygotowała interaktywną mapę z najlepszymi europejskimi drogami do jazdy jako hołd […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Honda-Dream-Drives-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![FORD: TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID (PHEV) TAŃSZY OD ECOBLUE Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) jest obecnie tańszy niż porównywalny wariant […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Transit-Custom-Plug-in-Hybrid_01-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![HYUNDAI: NOWY IONIQ 9 ŁĄCZY TECHNOLOGIE AI Z MOBILNOŚCIĄ Hyundai wprowadza do seryjnej produkcji zaawansowane rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Wraz […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/11/Hyundai-IONIQ-9-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
