RAJD MEKSYKU 2013: DZIEŃ PRAWDY (2. ETAP)

RM 41_2013004884

Choć drugi etap rajdu składał się z siedmiu odcinków specjalnych (praktycznie czterech, bowiem aż trzy to Superoesy), to jednak stanowił bardzo trudne wyzwanie. Załogi przejechać musiały bowiem dwukrotnie próby o długości ponad trzydziestu oraz czterdziestu dwóch kilometrów. Wymagało to nie tylko skupienia, ale także kondycji…

uwaga

A oto jak wyglądała sobotnia rywalizacja.


Zobacz także:
RAJDY


Czternasty odcinek specjalny (Ibarrilla 1 – 30.04 km). Stanowił on “rozgrzewkę”, ale dał też pokaz mocy liderów. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) wygrali wyraźnie, powiększając swoja przewagę nad konkurentami. Drudzy w wynikach, Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) stracili aż 8,4 sekundy. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) zajęli trzecie miejsce ze stratą 11 sekund.

Norweg nie miał tęgiej miny na mecie, bowiem w jego Fordzie wystąpiły problemy ze sprzęgłem. A przed nim następna, bardzo długa próba…

Pozostali praktycznie nie liczyli się. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC) byli gorsi o 28,3 sek., Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC), którzy powrócili dziś na trasę po wczorajszej wpadce – 30,3 sek., a Chris Atkinson i Stephane Prevot (Citroen DS3 WRC) – 33,6 sek. Australijczyk goni Martina Prokopa i Michala Ernsta (Ford Fiesta RS WRC) i już pewnie po następnej próbie awansuje na dziewiąte miejsce w stawce.

Nasi jedyni reprezentanci, Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mini Cooper WRC) jechali przed głównymi faworytami (choć m.in. za Nowikowem). Zajęli trzynaste miejsce (1.34,2 min.). Goniący ich w klasyfikacji Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC). mimo, że “czyszczą dziś trasę, nadrobili do nich 52,1 sekundy. Polakom pozostał jeszcze zapas 3.20,0 minuty… Poza Rosjaninem “Junior” nie ma się kogo obawiać – inni rywale są daleko z tyłu.

 

 

Piętnasty odcinek specjalny (Otates 1 – 42,17 km). Prawdopodobnie rozstrzygnęły się losy rajdu! Po raz drugi dzisiaj Sebastien Ogier odniósł zde4cydowane zwycięstwo. Mikko Hirvonen okazał aie gorszy o 15,6 sek., Jari – Matti Latvala – o 27,2 sek., Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) – o 50,7 sek., Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC) – o 59,2 sek., a Thierry Neuville – o 1.08,5 minuty.

W wynikach zabrakło natomiast wiceliderów – Mads Ostberg i Jonas Andersson musieli się wycofać po awarii Forda…

Michał i Maciek zajęli dwunaste miejsce ze stratą 2.30,6, ale awansowali na dziesiątą pozycję w rajdzie. Jewgienij Nowikow był jednak znacznie od nich szybszy (o 1.14,1 min.) i jego strata do Polaków zmalała do 2.05,9 minuty. Ciężko będzie naszym utrzymać lokatę.

Szesnasty odcinek specjalny (Street Stage León 2 – 1.23 km). Jak to na Superoesie – różnice były nieznaczne. Kolejność: Mikko Hirvonen, Sebastien Ogier (0,2 sek.), Chris Atkinson (0,7 sek.), Jari – Matti Latvala (0,9 sek.), Dani Sordo (0,9 sek.), Thierry Neuville (1,0 sek.), Jewgienij Nowikow (2,3 sek.), Michał Kościuszko (2,3 sek.).

W klasyfikacji Ogier wyprzedza Hirvonena o 1.08,4 min. oraz Nouville’a o 2.44,7 min. Kościuszko jest dziesiąty – 12.48,0 min. Obecnie załogi zjeżdżają na strefę serwisową.

 

 

Siedemnasty odcinek specjalny (Ibarrilla 2 – 30.04 km). Kolejność: Sebastien Ogier, Jari – Matti Latvala (8,0 sek.), Mikko Hirvonen (13,0 sek.), Chris Atkinson (23,0 sek.), Jewgienij Nowikow (25,8 sek.), Dani Sordo (26,3 sek.). W klasyfikacji zaszła jedna zmiana: Atkinson awansował na 7 miejsce kosztem załogi Benito Guerra i Borja Rozada (Citroen DS3 WRC).

Próba bardzo nie leży Michałowi Kościuszce. Tym razem przejechał ja nieco wolniej niż przed południem, tracąc do lidera 1.46,3 min. Dodatkowym problemem jest przegrzewający się silnik w MINI. Przewaga nad Nowikowem zmalała do 35,4 sekundy.

Osiemnasty odcinek specjalny (Otates 2 – 42,17 km). Sebastien Ogier potwierdził, że jest najlepszym zawodnikiem dzisiejszego dnia. Francuz wygrał po raz kolejny wyraźnie. Drugi był jego kolega z zespołu, Jari – Matti Latvala (8,9 sek.), trzeci Thierry Neuville (24,2 sek.). Dużą stratę zanotował Mikko Hirvonen (2.08,3 min.) z powodu przebitej opony. Fin ma obecnie tylko 7 sek. przewagi nad Francuzem.

Niestety problemy mieli też Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak.W MINI zdefektował napęd i samochód ciągnęły jedynie przednie koła. Strata Polaków wyniosła 5,34,9 minuty.

 

 

Dziewiętnasty odcinek specjalny (Super Special 3 – 2,21 km). Najszybszy Ogier przed Danim Sordo (0,5 sek.), Latvalą (0,5 sek.), Neuvillem (0,9 sek.) i Hirvonenem (1,1 sek.). Kościuszko siedemnasty (12,0 sek.).

Dwudziesty odcinek specjalny (Super Special 4 – 2,21 km). Znów Sebastien Ogier, drugi Jari – Matti Latvala (0,9 sek), a trzeci Dani Sordo (1,4 sek.), Michał Kościuszko 16-ty (13,0 sek.).

Po dwóch etapach Ogier ma dużą przewagę. Mikko Hirvoenen trach 3.32,4 min., a Thierry Neuville – 3.39,9 sek. Pomiędzy Finem a Francuzem jeszcze trwa rywalizacja!

 

 

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak zajmują jedenaste miejsce. I powinni je utrzymać – Mads Ostberg, który być może powróci do rywalizacji w niedzielę, ma do nadrobienia do naszych ponad pięć minut…

Michał Kościuszko (Lotos Rally Team): To była trudna pętla. Auto zepsuło się już na pierwszym odcinku. Zaczęło się od przegrzewającego się silnika. Następnie doszedł jeszcze dyfer, który kompletnie rozleciał się na dojazdówce do drugiego odcinka w pętli pozbawiając nas jakichkolwiek szans utrzymania dziesiątej, punktowanej lokaty. Byliśmy bezsilni. Ponad 40 kilometrowy Otates pokonywaliśmy samochodem przednionapędowym tracąc kolejne sekundy na każdym kilometrze OS-owym. W niedzielę czeka nas najdłuższy w tym rajdzie prawie 55 kilometrowy odcinek. Mam nadzieję, że mechanicy naprawią auto przynajmniej na ostatni dzień rajdu.

Na zakończenie – na niedzielę – organizatorzy trzeciej rundy Mistrzostw Świata zaplanowali najdłuższy w tym rajdzie sprawdzian dla zawodników i ich samochodów – odcinek Guanajuatito liczący 54,85 kilometrów OS-owych.

WYNIKI PO 2. ETAPACH
1. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 1:57.46,9 godz.;
2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – 3.32,4 min.;
3. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC) – 3.39,9 min.;
4. Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC) – 5.25,2 min.;
5. Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) – 6.13,9 min.;
6. Ken Block i Alex Gelsomino (Ford Fiesta RS WRC) – 9.37,1 min.;
7. Chris Atkinson i Stephane Prevot (Citroen DS3 WRC) – 10.03,8 min.;
8. Benito Guerra i Borja Rozada (Citroen DS3 WRC) – 10.40,9 min.;
9. Martin Prokop i Michal Ernst (Ford Fiesta RS WRC) – 12.02,3 min.;
10. Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 16.21,9 min.;
11. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mini Cooper WRC) – 20.44,2 min.;
12. Abdulaziz Al-Kuwari i Killian Duffy (Ford Fiesta RRC) – 24.46,6 min.;
13. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 25.50,1 min.;
14. Nicolas Fuchs i Fernando Mussano (Mitsubishi Lancer Evo X) – 30.58,4 min.;
15. Ricardo Trivino i Alex Haro (Mitsubishi Lancer Evo X) – 39.10,0 min.;
16. Jose Montalto i Jose Diaz (Subaru Impreza STI) – 40.15,7 min.;
17. Jurij Protasow i Kuldar Sikk (Subaru Impreza STi) – 50.22,1 min.;
18. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 54.20,0 min.

Fot.: zespoły oraz Marcin Rybak