RAJD MEKSYKU 2013: TWARDA WALKA (1. ETAP)

RM 002_03-MC1-025

Trwa twarda i interesująca rywalizacja o zwycięstwo w pierwszych tegorocznych zawodach cyklu Mistrzostw Świata WRC, rozgrywanych na nawierzchni szutrowej – Rajdzie Meksyku. Pierwszy etap składał się z aż trzynastu odcinków specjalnych.

W drugim dniu zmagań odbyło się jedenaście OS-ów, w tym aż trzy – pokazowe, przygotowane specjalnie z myślą o kibicach. Rywalizacja nie jest wciąż rozstrzygnięta, a prowadzenie zmieniało się. Oto jak wyglądała rywalizacja.


Zobacz także:
RAJDY


Trzeci odcinek specjalny (El Cubilete 1 – 21,91 km). Wygrali go liderzy po pierwszym dniu, Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC). Francuzi wyraźnie maja ochotę na wywalczenie w tym roku Mistrzostwa Świata. Ich trioumf miał tez psychologiczne znaczenie – Ogier jest powsze3chnie uznawany za specjalistę od nawierzchni asfaltowych. Tymczasem ci, którzy dotychczas spisywali się doskonale na szutrach, tym razem okazali się wyraźnie gorsi…

Drugie miejsce zajęli Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC – strata 5,0 sek.), a kolejne: Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC – 7,1 sek.), Juho Hanninen i Tomi Tuominen (Ford Fiesta RS WRC – 10,4 sek.), Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC – 13,0 sek.) oraz Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC – 16,9 sek.).

Jedyni Polacy w stawce, Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mini Cooper WRC) osiągnęli metę na jedenastym miejscu (43,4 sek.).

Nie jadą już Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC), którzy uszkodzili zawieszenie. Ponad osiem minut stracili Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC). Chris Atkinson i Stephane Prevot (Citroen DS3 WRC) także uszkodzili zawieszenie. Co prawda do mety dojechali, ale spóźnili sie 21 minut na PKC z powodu naprawy auta.

 

 

Czwarty odcinek specjalny (Las Minas 1 – 15,31 km). Tym razem zaatakował Mads Ostberg, który został nowym liderem. Drugi był Miko Hirvonen (2,7 sek.), a trzeci Sebastien Ogier (6,7 seki.). Thierry Neuville był wolniejszy o 13,5 sek., a Dani Sordo – o 14,2 sek. Michał Kościuszko był dziesiąty (400 sek.) i takie miejsce zajmuje w zawodach.

Piąty odcinek specjalny (Los Mexicanos 1 – 9,76 km). Znów Mads Ostberg najszybszy, ale Sebastien Ogier stracił jedynie 0,5 sek. Trzeci był Thierry Neuville (1,0 sek.), a czwarty Mikko Hirvonen (1,8 sek.). Michał Kościuszko dwunasty (30,4 sek.), ale utrzymał miejsce w zawodach.

Szósty odcinek specjalny (El Chocolate 1 – 30,57 km). Mads Ostberg nie będzie chyba długo jadł czekolady. Stracił na OS-ie o takiej nazwie aż 13,7 sek. do Sebastiena Ogiera. Norweg spadł na drugie miejsce przed Mikko Hirvonena (drigi na próbie – 9,0 sek.). Michał Kościuszko znów dwunasty, ale z dużą stratą – 1.49,5 minuty. Pozycję dziesiąta utrzymał, ale Martin Prokop i Michal Ernst (Ford Fiesta RS WRC) odjeżdżają mu coraz bardziej.

Siódmy odcinek specjalny (Street Stage León 1 – 1,23 km). Odcinek pokazowy kończący pierwsza pętlę wygrał Ogier przed Neuvillem (0,3 sek.) oraz Hirvonenem (0,4 sek.). Francuz prowadzi w rajdzie przed Ostbergiem (12,9 seki.) i Hirvonenem (18,2 sek.).

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (4,0 sek.) zajmują dziesiąte miejsce ze stratą 3.50,8 min. do lidera oraz 39,6 sek. do poprzedzającego ich Martina Prokopa. Do Polaków szybko zbliża się Chris Atkinson, ale ma jeszcze do odrobienia 1.39,5 minuty.

 

 

Michał Kościuszko: Pierwsza pętla za nami. Przysłowiowo czyściliśmy drogę, nie mieliśmy punktów odniesienia do hamowania, w jaki sposób ciąć zakręty, wiec na pewno było nam trochę trudniej, niż kolejnym załogom. Bardzo techniczny i wymagający okazał się nowy w tegorocznej edycji El Chocolate, który dzisiaj pokonujemy dwukrotnie. Na drugiej pętli powinno być łatwiej. Na pewno będziemy mieć lepszą przyczepność, co powinno ułatwić nam jazdę.

Ósmy odcinek specjalny (El Cubilete 2 – 21,91 km). Najszybszy Sebastien Ogier przed Thierrym Neuvillem (3,7 sek.), Jewgienijem Nowikowem (10,9 sek.) oraz Madsem Ostbergiem i Mikko Hirvonenem (po 11,2 sek.). Kościuszko dwunasty (46,8 sek.).

Dziewiąty odcinek specjalny (Las Minas 2 – 15,31 km). Tym razem Mads Ostberg. Norweg wyprzedził o 2,9 se. Mikko Hirvonena, o 5,1 sek. Jewgienija Nowikowa oraz o 5,2 sek. Sebastiena Ogfiera. Polska załoga upodobała sobie dwunastą pozycję, tym razem straciła 48,8 sek.

Dziesiąty odcinek specjalny (Los Mexicanos 2 – 9,76 km). Ponownie Mads Ostberg, ale odrobił do czwartego na mecie Sebastiena Ogiera zaledwie 0,7 sek. Drugi był Thierry Neuvill (0,2 sek.), a trzeci Mikko Hirvonen (0,5 sek.). Kościuszko i Szczepaniak na 12. miejscu (34,0 sek.).

Jedenasty odcinek specjalny (El Chocolate 2 – 30,57 km). Sebastien Ogier udowodnił, kto rządzi dzisiaj na trasie. Pokonał Mikko Hirvonena o 10,4 sek. i Madsa Ostberga o 11,2 sek. i zdecydowanie prowadzi w rajdzie. Fin traci do Norwega 7,9 sekundy i sprawa drugiej pozycji pozostaje otwarta.

Niestety sporą stratę (2.38,0 min.) zanotowali Michał i Maciek. Nasza załoga spadła na jedenaste miejsce za Chrisa Atkinsona.

Dwunasty odcinek specjalny (Super Special 1 – 2.21 km). Sebastien Ogier pierwszy na krótkiej próbie. Mads Ostberg stracił 1,1 sek., a Mikko Hirvonen – 2,2 sek. Michał Kościuszko dziewiąty (3,6 sek.).

Trzynasty odcinek specjalny (Super Special 2 – 2.21 km). Drugi przejazd i znów triumf Sebastiena Ogiera. Drugi tym razem Dani Sordo (2,3 sek.), a Mikko Hirvonen i Mads Ostberg w tym samym czasie (2,5 sek.). Polska załoga na dwunastym miejscu (5,0 sek.).

Po pierwszym etapie Sebastien Orier ma 33 sek. przewagi nad Madsem Ostbergiem oraz 42 sek. nad Mikko Hirvonenem. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak są na jedenastym miejscu (8.41,1 min.).

 

 

Michał Kościuszko (Lotos Rally Team): W trakcie dnia temperatura wzrosła do ponad 30 stopni, więc na drugiej pętli w samochodzie zrobiło się naprawdę gorąco. Na początku El Cocolate uszkodziliśmy prawy tylny wahacz i sporo straciliśmy na tych 30 kilometrach. Podczas sobotnich odcinków postaramy się o awans do pierwszej 10. Na pewno musimy pamiętać o oponach, bo one pracują bardzo mocno w wysokich temperaturach a dzisiaj czekają nas dwa długie odcinki, które będziemy pokonywać dwukrotnie.

Na sobotę organizatorzy zaplanowali 7 odcinków specjalnych o łącznej długości 150 kilometrów OS-owych, w tym jeden z dwóch najdłuższych odcinków w tym rajdzie – 42 kilometrowy Otates.

WYNIKI RAJDU PO 1. ETAPIE
1. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 1:57.46,9 godz.;
2. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 33,0 sek.;
3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – 42,0 sek.;
4. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC) – 1.07,1 min.;
5. Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC) – 2.40,1 min sek.;
6. Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) – 3.24,1 min.;
7. Ken Block i Alex Gelsomino (Ford Fiesta RS WRC) – 4.46,5 min.;
8. Benito Guerra i Borja Rozada (Citroen DS3 WRC) – 6.03,4 min.;
9. Martin Prokop i Michal Ernst (Ford Fiesta RS WRC) – 6.25,4 min.;
10. Chris Atkinson i Stephane Prevot (Citroen DS3 WRC) – 7.15,1 min.;
11. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mini Cooper WRC) – 8.41,1 min.;
12. Abdulaziz Al-Kuwari i Killian Duffy (Ford Fiesta RRC) – 12.29,7 min.;
13. Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 12.54,o min.;
14. Nicolas Fuchs i Fernando Mussano (Mitsubishi Lancer Evo X) – 14.54,0 min.;
15. Armin Kremer i Klaus Wicha (Subaru Impreza WRX) – 16.30,7 min.;
16. Ricardo Trivino i Alex Haro (Mitsubishi Lancer Evo X) – 17.25,6 min.;
17. Jose Montalto i Jose Diaz (Subaru Impreza STI) – 19.45,0 min.;
18. Jurij Protasow i Kuldar Sikk (Subaru Impreza STi) – 37.11,3 min.

Fot.: zespoły oraz Marcin Rybak