RAJD POLSKI 2019: MARCZYK NAJLEPSZY Z POLAKÓW (PROLOG)

RPol-prolog-1

Pierwszy odcinek specjalny – Superoes Mikołajki Arena. rozpoczął 76. Rajd Polski. Najszybciej 2,5-kilometrową trasę pokonali Finowie – Jari Huttunen i Mikko Lukka (Hyundai i20 R5).

Kolejne miejsca zajęli Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow (Citroen C3 R5 – strata 0,2 sek.) oraz Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia R5 – 0,7 sek.).

sponsorenault


Zobacz także:

RAJDY

RAJD POLSKI 2019


 

Wcześniej, w piątkowy poranek zawodnicy ścigali się na odcinku kwalifikacyjnym. Rezultaty uzyskane na nieco ponad 3-kilometrowe trasie odcinka Tałty decydowały o tym, którzy z kierowców będą mieli pierwszeństwo w wyborze kolejności startowej – tak ważnej na szutrowych OS-ach.

Filip Mares, zwycięzca odcinka kwalifikacyjnego jako pierwszy wybierał pozycję startową do sobotniego etapu polskiej rundy FIA ERC. Zdecydował się ruszać do walki jako 15. kierowca. Podobną taktykę wybrał Aleksiej Łukjaniuk, który wybrał 14. pozycję. Wszyscy kolejni kierowcy także preferowali miejsca pozwalające im jechać możliwie jak najdalej z tyłu stawki.

RPol-prolog-2

Do odcinka Mikołajki Arena zawodnicy ruszali jednak w odwróconej kolejności. W roli lidera dzień zakończył Jari Huttunen (Hyundai i20 R5). Wraz ze swoim pilotem, którym jest Mikka Lukka, Fin pokonał pełne okrążenie toru w Mikołajkach w czasie 1.46,0 sek.

– W niektórych miejscach było bardzo ślisko. Prawdziwy rajd zaczyna się jednak jutro – komentował na mecie Fin.

Drugie miejsce zajęli Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow w Citroenie C3 R5. Urzędujący mistrzowie Europy stracili do zwycięzców próby zaledwie 0,2 sekundy, a sam kierowca miał nieco inne odczucia niż Huttunen.

– Miejscami przyczepność była całkiem niezła. Mogliśmy pojechać nieco szybciej, ale w skali całego rajdu nie ma to większego znaczenia – wyjaśniał Łukjaniuk.

Na trzecim miejscu w wynikach znaleźli się Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk z Automobilklubu Polski. Liderów punktacji RSMP od Finów dzieliło 0,7 sekundy.

RPol-prolog-3

Pomyłek nie ustrzegli się jm.in. Marijan Griebel i Hiroki Arai. Japończyk zaliczył dwa kontakty z barierami otaczającymi trasę i ukończył dwunasty. Z kolei Griebel musiał się zadowolić trzynastym czasem.

Do czołowej dziesiątki wbiło się łącznie aż pięć załóg z biało- czerwonymi flagami na samochodach. Oprócz wspomnianych Marczyka i Gospodarczyka są to także liderzy punktacji FIA ERC, czyli Łukasz Habaj i Daniel Dymurski (Skoda Fabia R5, 4. miejsce), Aron Domżała i Jarosław Baran (Skoda Fabia R5, 5. miejsce), Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (Ford Fiesta R5, 8. lokata) oraz Jarosław Kołtun z Ireneuszem Pleskotem (Ford Fiesta R5, 10. pozycja).

Wśród zawodników dysponujących samochodami z napędem na jedną oś najlepszy rezultat wywalczyli Sindre Furuseth i Jim Hjerpe. Norwesko- szwedzki duet w Peugeocie 208 R2 był także najszybszy w klasyfikacji ERC 3 Junior. Drugi czas w ośce należał do hiszpańskiej załogi Efren Llarena i Sara Fernandez (również Peugeot 208 R2), a trzecie miejsce na Mikołajki Arena zdobyli Ken Torn i Kauri Pannas z Estonii (Ford Fiesta R2T).

RPol-prolog-4

Rajd Polski to także runda litewskiego czempionatu. Wśród zawodników walczących w tym cyklu najszybsi na Mikołajki Arenie byli Vytautas Svedas i Zilvinas Sakalauskas w Volkswagenie Polo GTi R5.

Sobotni etap Rajdu Polski składa się z ośmiu odcinków specjalnych o łącznej długości ponad 112 kilometrów.

Klasyfikacja Rajdu Polski po OS 1:
1. Huttunen i Lukka (Hyundai i20 R5) – 1.46,0 sek.;
2. Łukjaniuk i Arnautow (Citroen C3 R5) – 0,2 sek.;
3. Marczyk i Gospodarczyk (Skoda Fabia R5) – 0,7 sek.;
4. Habaj i Dymurski (Skoda Fabia R5) – 1,0 sek.;
5. Domżała i Baran (Skoda Fabia R5) – 1,7 sek.;
6. Herczig i Ferencz (Volkswagen Polo GTi R5) – 2,2 sek.;
7. Mares i Hlousek (Skoda Fabia R5) – 2,3 sek.;
8. Kasperczyk i Syty (Ford Fiesta R5) – 2,5 sek.;
8. Ingram i Whittock (Skoda Fabia R5) – 2,5 sek.;
10. Kołtun i Pleskot (Ford Fiesta R5) – 2,8 sek.

Fot.: rsmp.pl