RAJD PORTUGALII 2013: JADĄ KUBICA I KOŚCIUSZKO

Ku_thumb.php

Rajd Portugalii, czwarta w tym roku runda mistrzostw świata (WRC), to z pewnością wyjątkowe zawody dla polskich fanów. Wszystko za sprawą Roberta Kubicy, który w tym roku powrócił do sportowej rywalizacji, ale za kierownicą samochodu rajdowego.

Polski kierowca już wielokrotnie startował w rajdach o nawierzchni asfaltowej, ale w Portugalii po raz pierwszy zmierzy się z klasycznymi szutrami. Na rozgrzewkę przed rajdem Kubica (Citroen DS3 RRC) wystartował w zawodach na słynnej hopie Fafe, na północ od Porto. Na krótkiej, liczącej niewiele ponad 6 kilometrów trasie wywalczył piątą pozycję.


Zobacz także:
RAJDY


Teraz stoi przed naszym “jedynakiem” w Formule 1 zdecydowanie trudniejsze zadanie. Na odcinkach specjalnych w regionie Algarve zobaczymy światową czołówkę, z aktualnym liderem mistrzostw świata – Sebastienem Ogierem (Volkswagen Polo R WRC). Kubica będzie jednak rywalizował przede wszystkim w klasyfikacji WRC2, w której w Portugalii zgłoszono 20 kierowców. Nie brak wśród nich znanych nazwisk, a Esapekka Lappi (Skoda Fabia S2000) z Finlandii jest również dobrze znany w naszym kraju po błyskotliwym zwycięstwie w ubiegłorocznym Rajdzie Polski.

Kubicę, wraz z doświadczonym pilotem Maciejem Baranem, zobaczymy w tym roku w siedmiu rundach mistrzostw świata: w szutrowych rajdach Portugalii, Grecji (Acropolis), Włoch (Sardynia) i Finlandii i na zakończenie sezonu na asfaltowych trasach rajdów Niemiec i Francji oraz szutrowo-asfaltowej imprezie w Hiszpanii. We wszystkich trzynastu rajdach WRC pojedzie natomiast drugi z polskich duetów: Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak (Mini J. Cooper Works WRC).

Rajd Portugalii uważany jest za najtrudniejszy szutrowy rajd tegorocznych rund WRC. Wąskie drogi, ślepe szczyty, drzewa i kamienie mogą spowodować wiele niebezpiecznych sytuacji na trasie. Przy wysokich temperaturach ilasta nawierzchnia robi się twarda i szorstka, co wpływa na szybkie zużycie opon, a w przypadku opadów deszczu nawierzchnia staje się bardzo śliska.

LOTOS 1 Rally Team

Michał Kościuszko
: Podczas zapoznania towarzyszyły nam opady deszczu i mgła, wiec miejscami trasa była śliska, ale pogoda ma się poprawiać i podczas rajdu spodziewamy się suchej nawierzchni. Portugalskie szutry są bardzo wymagające dla opon. Testy pokazały jak trudno będzie zarządzać oponami, których na trzy dni zmagań rajdowych mamy tylko 24. W piątek czekają nas jedne z najdłuższych dojazdówek. Na superoes rozgrywany w Lizbonie musimy przejechać 240 kilometrów na oponach szutrowych i wrócić do Parc Ferme w Faro. Biorąc pod uwagę fakt, że nie mamy serwisu podczas piątkowych odcinków na pewno będziemy musieli oszczędzać opony również na dojazdówkach. Podczas Rajdu Portugalii będziemy jedną z dwóch załóg, które testowo będą emitowały on-board w czasie rzeczywistym. Mam nadzieję, że dzięki relacjom on line wzrośnie zainteresowanie kibiców rajdami samochodowymi na całym świecie. Strategicznym partnerem zespołu Lotos Rally Team jest Grupa Lotos. Partnerami wspierającymi nasze starty są także marka paliw LOTOS Dynamic, marka olejów silnikowych Lotos oraz marka Red Bull. Wsparcie medialne zapewnia RMF FM oraz TVP Sport.

Tegoroczna trasa Rajdu Portugalii składa się z 15 odcinków specjalnych o łącznej długości 386,73 kilometrów OS-owych.

Godzinne relacje z wszystkich rund mistrzostw świata 2013 z udziałem polskich kierowców zaprezentowane zostaną na antenach Czwórki i Szóstki. Już w najbliższy poniedziałek, 15 kwietnia br. relacja z Rajdu Portugalii, w Szóstce o godzinie 20:00 i w Czwórce o północy. Powtórka z relacji w Szóstce we wtorek, 16 kwietnia.

Sygnał Czwórki i Szóstki – stacji telewizyjnych należących do spółki Polskie Media S.A – dostępny jest za pośrednictwem nadajników telewizji naziemnej, platform satelitarnych i najważniejszych polskich sieci kablowych.