RAJD SZWECJI 2015. JEDNAK OGIER, KUBICA UKARANY (META)

RS_3_1

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak zostali ukarani 5 minutami straty za przekroczenie dopuszczalnego ciśnienia turbosprężarki w Fordzie Fiesta RS WRC. Silniki do samochodu dostarcza M-Sport.

Oczywiście trudno tu mówić o jakiejkolwiek winie naszych zawodników, ale informacja o tym obiegła świat. Czyżby dywersja – zemsta za wycofanie się z brytyjskiego teamu naszego mistrza kierownicy? – zastanawiają się jego fani. Tak czy inaczej – teoria spiskowa wisi w powietrzu…

sponsorenault


Zobacz także:

RAJDY

RAJD SZWECJI 2015


 

uwaga

W czasie ostatniego dnia Rajdu Szwecji zawodnicy mieli do pokonania 3 odcinki specjalne, w tym próbę “Varmullsasen” z metą w Hagfors, która za drugim przejazdem stanowiła Power Stage. Trzeci etap Svenska Rallyt, drugiej rundy Mistrzostw Świata FIA WRC nie był korzystny dla polskich zawodników.

RS_3_2

Michał Sołowow i Maciej Baran mieli szanse na osiągnięcie życiowego wyniku w samochodzie klasy WRC. Zajmowali dwunaste miejsce, mając przewagę nad konkurentami. Na pierwszym z trzech dzisiejszych odcinków specjalnych utrzymali ją, choć najgroźniejsi rywale Jari Ketomaa i Kaj Lindström (Ford Fiesta R5) byli nieznacznie szybsi.

Niestety na “Varmullsasen 1” (OS 20) nasza załoga wpadła z trasy w śnieżną bandę. Tam uderzyli w kamień i urwali koło. Tym samym nie udało się wyrównać polskiego rekordu w Rajdzie Szwecji, który należy wspólnie do Tomasza Kuchara (2002 ) i Michała Sołowowa (2012).

– Przedostatni odcinek zaczęliśmy bardzo dynamicznie. Wszystko szło dobrze do szybkiego, “piątkowego” prawego zakrętu. Wpadliśmy w śnieżną bandę i kiedy próbowaliśmy z niej wyjechać uderzyliśmy prawym przednim kołem w kamień. Samochód obróciło, ale kibice pomogli nam wydostać się na drogę. Przejechaliśmy jeszcze 2 kilometry i najpierw urwał się drążek kierowniczy, a potem półoś. Dalsza jazda nie była możliwa. Ale to był fantastyczny rajd. Świetna konkurencja, emocje, dobre tempo. To był nasz najlepszy Rajd Szwecji i najlepszy występ w samochodzie WRC – powiedział Michał Sołowow.

RS_3_6

Dla załogi Synthos Cersanit Rally Team był to 10 start w Rally Sweden. Michał Sołowow zadebiutował w tych zawodach w 2003 roku w N-grupowym Mitsubishi Lancerze i był to jednocześnie pierwszy start kielczanina w Mistrzostwach Świata.

Robert Kubica i Maciej Szczepanik zajmowali dziś ósme, piąte i siódme miejsca, potwierdzając swoją przynależność do ścisłej czołówki. Jednak kara pięciu minut zepchnęła ich w klasyfikacji na dwudzieste miejsce.

Cztery pozycje dalej uplasowali się Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta R5). To był dla nich bardzo udany występ!

Dzisiejszy dzień rozstrzygnął wyniki rajdu. Liderzy Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) nie zdołali otrzymać pierwszego miejsca. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) pokazali wielką klasę odrabiając systematycznie straty. Ich zwycięstwo nie zaskakuje – spodziewano się tego ogólne po wczorajszym etapie, ale jednocześnie emocje związane z mistrzostwami wyraźnie maleją. Tak jest zawsze, gdy ktoś wyraźnie dominuje…

RS_3_3

Szansy na dzisiejszą przeciętność Thierry’ego Neuvilla nie wykorzystali Andreas Mikkelsen i Ola Floene (Volkswagen Polo R WRC), którzy na ostatniej próbie wypadli z trasy, tracą drugą pozycję. Jednak udało im się obronić miejsce na podium.

A wszystko za sprawą Mads Ostberg i Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC). Norwegowie byli zaliczani do faworytów, ale pojechali wręcz słabo, odstając od najlepszych. Podobnie jak druga załoga Citroena – Kris Meeke i Paul Nagle opuścili na ostatnim OS-ie drogę.

Mety nie osiągnęli Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC), którzy stanęli po ostatnim odcinku.

RS_3_4

Wyniki Rally Sweden
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 2:55.30,5 godz.;
2. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – strata 6,4 sek..;
3. Andreas Mikkelsen i Ola Floene (Volkswagen Polo R WRC) – 39,8 sek.;
4. Ott Tänak i Raigo Mölder (Ford Fiesta RS WRC) – 2.26,0 min.;
5. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC) – 3.31,5 min.;
6. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) – 3.53,0 min.;
7. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) – 4.05,8 min.;
8. Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta RS WRC) – 4.26,0 min.;
9. Yuriy Protasov i Pavlo Cherepin (Ford Fiesta RS WRC) – 5.32,2 min.;
10. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) – 6.50,9 min.;
11. Kevin Abbring i Sebastian Marshall (Hyundai i20 WRC) – 7.55,6 min.;
12. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 9.11,9 min.;
20. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) – 14.35,4 min.;
24. Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta R5) – 21.56,0 min.

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA (Po 2. RUNDACH)

Kierowcy
1. Sebastien Ogier – 53 pkt.;
2. Andreas Mikkelsen – 30 pkt.;
3. Thierry Neuville – 30 pkt.;
4. Jari-Matti Latvala – 19 pkt.;
5. Mads Ostberg – 14 pkt.;
6. Elfyn Evans – 14 pkt.;
7. Ott Tanak – 12 pkt.;
8. Kris Meeke – 10 pkt.;
9. Hayden Paddon – 10 pkt.;
10. Dani Sordo – 8 pkt.;
11. Sebastien Loeb – 6 pkt.;
12. Martin Prokop – 6 pkt.;
13. Yuriy Protasov – 2 pkt.

Producenci
1. Volkswagen Motorsport – 68 pkt.;
2. Hyundai Shell World Rally Team – 55 pkt.;
3. M-Sport World Rally Team – 32 pkt.;
4. Citroen Total Abu Dhabi WRT – 20 pkt.;
5. Volkswagen Motorsport II – 15 pkt.;
6. Jipocar Czech National Team – 10 pkt.;
7. F.W.R.T. – 1 pkt.;
8. Hyundai Motorsport N – 1 pkt.