RAJDY 2013: CITROËN RACING TROPHY W POLSCE

Cit 2_d07e

Sporo było w ostatnim czasie doniesień ze świata sporów motorowych, a w szczególności rajdów kategorii WRC, głównie za sprawą kończącego karierę Sébastiena Loeba, a także właśnie rozpoczynającego rajdową przygodę Roberta Kubicy.

Głośno było również o sztandarowej polskiej imprezie – jubileuszowym 70. Rajdzie Polski, w którym spektakularny sukces odniósł aktualny Mistrz Polski – Kajetan Kajetanowicz. Wszyscy ci zawodnicy startują w rajdowej „ekstraklasie”, która umożliwia rywalizację na najwyższym poziomie, ale wymaga zaangażowania potężnych środków finansowych.


Zobacz także:
RAJDY
CITROEN RACING TROPHY POLSKA: SEZON ZAKOŃCZONY


A co z zawodnikami, którzy nie dysponują tak dużymi budżetami, a chcieliby uczestniczyć w rywalizacji na równie wysokim poziomie sportowym? To dla nich właśnie Citroën stworzył międzynarodowy program pod nazwą „Citroën Racing Trophy”.

Cit 4_bb4d6

Siódma jego edycja, która została zorganizowana w tym roku, pozwoliła blisko 150 zawodnikom z całej Europy – w tym również z Polski – poczuć dumę bycia częścią niezwykłego programu, dającego szansę na budowanie swojej rajdowej kariery, w sposób zaplanowany i przemyślany oraz uczestniczenia w zawodach o wyjątkowo wysokim poziomie rywalizacji. Cykl odbywający się w ośmiu krajach Europy bazuje na samochodzie Citroën DS3 R3, zaprojektowanym przez inżynierów Citroën Racing. Jest on napędzany na jedną oś, ma niższą moc i mniejszą ilość dozwolonych ulepszeń w porównaniu z rajdówkami WRC.

Dzięki temu koszty startów pozostają na dużo niższym poziomie, dostępnym dla szerszego grona zawodników. Główne założenia Citroën Racing Trophy to premiowanie wyników sportowych i udzielanie wszelkiej możliwej pomocy, począwszy od zakupu „kitu” lub gotowego samochodu rajdowego, poprzez dostarczanie niezbędnych informacji technicznych, aż po opiekę bezpośrednio na rajdach i aktywną promocję w środkach masowego przekazu, dające szansę na stały rozwój i zdobywanie doświadczenia przez zawodników.

Cit 7_185906_D3-2

W Polsce Citroën Racing Trophy składał się z sześciu rund (w ramach rajdów zaliczanych do Mistrzostw Polski), w których wyniki sportowe premiowane były wysokimi nagrodami finansowymi. W cyklu wystartowało sześć dwuosobowych ekip, w tym jedna mieszana Australijsko – Brytyjska. Od początku sezonu kierowcy przednionapędowych Citroënów nadawali ton walce w ramach klasy 2WD (2 Wheel Drive), co najlepiej obrazuje poziom sportowy prezentowany przez uczestników programu. Dodatkowo jedna z załóg wygrała tę kategorię na Rajdzie Polski, który był rundą Rajdowych Mistrzostw Europy.

Zdecydowanymi liderami tegorocznej edycji byli Jan Chmielewski i Robert Hundla. Wygrali oni pierwszą rundę CRT Polska i nie oddali prowadzenia aż do końca sezonu. Wysoko punktowali również w klasach 2WD i 5., zdobywając tytuły Mistrzów Polski. Emocje do ostatniego rajdu towarzyszyły za to rywalizacji o drugie miejsce. Walczyli o nie Szymon Kornicki z Przemysławem Boskiem oraz Radosław Raczkowski z Łukaszem Gwiazdą.

Cit 5_0794

Zwycięsko z tej potyczki wyszli ci pierwsi, mimo że początkowo po wypadnięciu z trasy, to oni byli na straconej pozycji. Okazji nie wykorzystali jednak Raczkowski i Gwiazda, ponieważ popełnili dokładnie ten sam błąd (co ciekawe dokładnie w tym samym miejscu!), tylko podczas drugiego przejazdu decydującej próby. Czwarta załoga, która liczyła się w walce o miejsce na tegorocznym podium – Radosław Typa i Szymon Gospodarczyk – miała w tym roku mniej szczęścia i mimo że udawało im się wygrywać poszczególne odcinki, to na mecie rajdu mogliśmy ich zobaczyć tylko dwa razy.

Szczegółowy przebieg tegorocznej rywalizacji, wraz z relacjami z poszczególnych rajdów, oraz filmami i zdjęciami, można zobaczyć na oficjalnej stronie internetowej citroenracingtrophy.pl oraz oficjalnym fanpage Citroën Racing Trophy Polska na Facebook’u.

Cit 3_b64bf2c

Klasyfikacja końcowa Citroën Racing Trophy Polska 2013
1. Chmielewski / Hundla – 111 pkt.;
2. Kornicki / Bosek – 54 pkt.;
3. Raczkowski / Gwiazda – 45 pkt.;
4. Typa / Gospodarczyk – 30 pkt.;
5. Taylor / Marshall – 6 pkt.;
6. Nivette / Gołda – 0 pkt.;

Cit 6_07f35