RENAULT CAPTUR: CROSSOVER INNY DLA KAŻDEGO

Renault_Ca_1

W Kołobrzegu odbyła się polska prezentacja nowego modelu Renault. Zbudowany na platformie nowego Clio miejski crossover Captur zbędzie miał premierę w salonach jeszcze w maju – podczas najbliższego weekendu: 25-26 maja.

Oczywiście dla potencjalnych klientów bardzo ważna jest cena. Rozpoczyna się ona od 53 900 złotych, a kończy na 72 400 złotych za samochód w wersji Intens, wyposażony w silnik benzynowy o mocy 120 KM.


Zobacz także:
TESTY
PREMIERY


Captur niewątpliwie nie jest pojazdem tuzinkowym. Swój wygląd czerpie z prototypu (concept car-u) o takiej samej nazwie. To samochód, który wśród setek innych stojących w korku przyciąga wzrok! To co jest bardzo oryginalne – to ogromna możliwość personalizacji (*zarówno zresztą z zewnątrz, jak też wewnątrz)..

Przód nowego Renault zbudowany jest wokół dużego logo marki. W oczy rzuca się duży rozstaw osi, duże koła oraz prześwit. Eliptyczne reflektory, wyróżniają pojazd, podobnie jak osłona chłodnicy. Z boku na próżno szukać prostych powierzchni, eleganckie przełamania nadają autu lekkości. Stosunkowo masywny tył przełamany jest dzielonymi kloszami lamp oraz górnym spojlerem.

Renault_Ca_3

Patrząc na wymiary można mocno się zdziwić: Captur oferuje tyle samo miejsca na nagi pasażera co Laguna! Wykorzystano tez patent zastosowany niegdyś w Twingo: tylna kanapa jest przesuwana, dzięki czemu można regulować pojemność bagażnika (od 377 do 455 litrów). Ciekawostką, ale pomocną, jest zastosowanie zamiast schowka z przodu – wysuwanej szuflady.

Tapicerka jest dopinana do fotela zamkiem błyskawicznym, dzięki czemu można samemu dobrać kolor tapicerki. System R-Link, dostępny opcjonalnie w najwyższej wersji wyposażenia, odczyta kierowcy w trakcie jazdy e-maila, który przyszedł na jego telefon komórkowy.

Samochód oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia: Life, Zen i Intens. W wersji podstawowej otrzymujemy systemy ABS i ESC, asytenta ruszania na wzniesieniu, przednie i boczne poduszki powietrzne, dzienne światła LED, zmienne wspomaganie układu kierowniczego, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne oraz lusterka, zderzaki w kolorze nadwozia, system ISOFIX.

Oferta handlowa obejmuje też dodatkowe pakiety wyposażenia (ZEN – 3000 zł, Intens – 3630 zł), jak też bardzo liczne pakiety stylizacyjne. Za pomocą tych ostatnich można zmieniać pojazd na zewnątrz i wewnątrz.

Renault_Ca_4

Oferta obejmuje m.in.:
– dwukolorowy lakier nadwozia, z dachem i kolorem lusterek bocznych odcinającymi się od pozostałych elementów nadwozia;
– naklejki na nadwozie;
– rożne wzory obręczy kół,
– wystrój wnętrza (jasny, ciemny);
– elementy ozdobne wnętrza w kolorach: szarym, kości słoniowej, chromu, pomarańczowym, niebieskim lub zielonym, na obramowaniach nawiewów, środkowej konsoli, obudowach głośników oraz szufladowego schowka, współgrających z wzorami tapicerki w tym samym kolorze;
– cztery różne tapicerki (niezdejmowanych) dla dwóch pierwszych poziomów wyposażenia i osiem tapicerek zdejmowanych do wyboru dla drugiego i trzeciego poziomu wyposażenia.

Captur wyposażony będzie w cztery silniki (trzy dostępne od początku sprzedaży, jednostka diesla dCi 90 EDC sprzężona z automatyczną skrzynia biegów – jeszcze w tym roku).

Podstawowy silnik benzynowy (trzycylindrowy) ma pojemność 898 litra z turbodoładowaniem i moc 90 KM przy 5250 obr./min. Moment obrotowy wynosi 135 Nm przy 2500 obr./min. Auto przyspiesza od ) do 100 km/h w 12,9 sek. i rozwija prędkość 171 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym to 4,9 l/100 km.

Silnik 1197 litra o mocy 120 KM też posiada turbosprężarkę. Jego moc to 120 KM przy 4900 obr./min., a moment – 190 Nm przy 2000 obr./min. Osiągi to: 0-100 km/h w 10,9 sek., prędkość – 192 km/h, zużycie paliwa – 5,4 l/100 km.

Jednostka wysokoprężna 1.5 dCi (poj. 1461 l) generuje 90 KM mocy przy 4000 obr./min. Moment obrotowy to 220 Nm przy 1750 obr./min. Auto rozpędza się do 100 km w 13,1 sek. i może jechać po niemieckiej autostradzie 171 km/h. Zużywa średnio zaledwie 3,4 l/100 km.

Renault_Ca_5

W wersjach o mocy 90 KM montowana jest 5-stopniowa skrzynia mechaniczna, w wersji 120 KM – sześciostopniowy automat dwu sprzęgłowy.

Zbiornik paliwa ma pojemność 45 l, a masa własna waha się od 1101 do 1170 kg w zależności od wersji silnikowej. Samochód posiada seryjnie montowany system ABS z układem wspomagania nagłego hamowania i korektorem siły hamowania oraz ESC. Z przody zakładane są tarcze wentylowane (od 258/22 do 280/24), z tyłu – bębny. Captur posiada napęd na przednie koła.

Rozmiar felg to16 lub 17 cali (opony 205/60R16 lub 206/55R17).

W strefie kolorów naliczyliśmy 9 barw lakierów metalizowanych i niemetalizowanych oraz trzy odcienie dachów (Kość Słoniowa, Czarny Etoile oraz Orange Arizona).

WRAŻANIA Z PIERWSZEJ JAZDY

Captur budził na ulicy powszechne zainteresowanie. Naszym zdaniem najciekawsze barwy to Orange Arizona z dachem Kość Słoniowa oraz Niebieski Pacifique z dachem Kość Słoniowa). Ale to oczywiście kwestia gustu…

Wewnątrz ma się wrażenia podróżowania znacznie większym pojazdem, niż nowe Renault jest w rzeczywistości. Wskaźniki są doskonale widoczne również dlatego, że okrywa je wystająca część deski rozdzielczej, skutecznie eliminując odbicia promieni słońca czy poświaty. Dostęp do przełączników jest intuicyjny, a kierownica posiada regulację poziomą i pionową już w standardzie w najniższej wersji wyposażenia.

Renault_4Ca_6

Opanowanie systemu Media NAV zawsze wymaga chwili skupienia przed rozpoczęciem jazdy, ale jest to opłacalne – układ bardzo ułatwia podróżowanie. Wersja R-link dostępna jest opcjonalnie w wersji Intens (otrzymuje się darmowy pakiet na 6 miesięcy).

Nabywając auto w wersji podstawowej warto zakupić pakiet z klimatyzacją i radioodtwarzaczem, gniazdem USB i jack’em.

Jazda Capturem to przyjemność. Pozycja za “fajerą”, którą uzyskuje się dzięki pełnej regulacji fotela i kierownicy, zapewnia doskonałą widoczność. Siedzenia są wygodne, zapewniają trzymanie nawet podczas pokonywania ostrych wiraży.

Crossover nie jest autem sportowym, stąd nie można wymagać od niego “przyklejonej” jazdy po ciasnych zakrętach. Ale zawieszenie (Mac-Pherson z przodu z dolnym wahaczem w kształcie trójkąta prostokątnego i stabilizatorem poprzecznym oraz osią sprężystą o programowanym ugięciu i sprężynach śrubowych z tyłu) radzi sobie nadspodziewanie dobrze. Szczególnie na nierównościach oraz na szutrze wrażenia z jazdy były nad wyraz pozytywne!

Silnik trzycylindrowy jest jakby nico słaby, ale jest on szczególnie polecany dla tych, którzy eksploatować będą pojazd głównie w warunkach miejskich. RCe 120 EDC to silnik pozwalający na wyjazd na dalekie, dłuższe wakacje. Turbina załącza się przy 2000 obr./min. co pozwala umiejętnie unikać “turbodziury”. Z kolei diesel zapewnia dobrą elastyczność, dzięki uzyskiwanemu momentowi już przy 1750 obr./min.

Średnica zawracania to 10,42 metra, a całkowita liczba obrotów koła kierownicy wynosi 2,7.

Renault_Ca_2

Jak podkreślił w rozmowie z nami Grzegorz Zalewski, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Renault Polska, dla firmy nowy model jest bardzo ważny. Ale ofensywa modelowa marki nie ogranicza się do niego – w 2013 roku na polskim rynku zadebiutuje też kolejny model uzupełniający gamę Clio – R.S z silnikiem 200 EDC (automat), nowy Scenic, Scenic XMOD (crossover), nowy Fluence, odnowiona Laguna, Kangoo z nowym designem. W sprzedaży pojawi się też Twizy (w cenie 33 900 zł). Gama Dacii to siedem modeli, w tym Logan MCV (w cenie od 33 900 zł), Logan (od 28 900 zł), Sandero (od 29 900 zł) oraz Sandero Stepway (od 40 900 zł).

CENY

* Energy TCe 90
– Life: 53 900 zł.;
– Zen: 58 900 zł.;
– Intens: 63 900 zł.

* TCe 120
– Zen: 67 400;
– Intens: 72 400 zł.

* Energy dCi 90
– Life: 61 650 zł.;
– Zen: 66 650 zł.;
– Intens: 71 650 zł.