RENAULT I CATERHAM: BĘDZIE SZEROKA WSPÓŁPRACA

Renault i Grupa Caterham poinformowały o zjednoczeniu swoich sił w ramach wspólnego projektu obejmującego projektowanie, rozwój i produkcję przyszłych modeli sportowych.

Będą to auta inne niż wszystkie, zróżnicowane, ale nawiązujące do sportowych tradycji Alpine i Caterham Cars, spółki samochodowej należącej do Grupy Caterham, produkowane w zakładzie Alpine w Dieppe (w departamencie Seine Maritime.

Grupa Caterham obejmie 50 proc. akcji spółki Société des Automobiles Alpine Renault, która należy obecnie w 100 proc. do Renault SAS. Powstała spółka, Société des Automobiles Alpine Caterham, zostanie zarejestrowana w styczniu 2013 r. Będzie nią kierował Bernard Ollivier.

Projekt, który zapewni przyszłość zakładowi w Dieppe, został zrealizowany dzięki zdecydowanemu wsparciu i zaangażowaniu rządu i władz regionu Górnej Normandii.

– Współpraca z firmą Caterham jest konkretnym przejawem trwającego już wiele lat dążenia do stworzenia sportowego samochodu, będącego godnym spadkobiercą modelu Alpine. Rysuje ona nowe możliwości przed zakładem w Dieppe i daje szansę na rozwijanie jego tradycji i know-how – powiedział Carlos Ghosn, prezes Grupy Renault.

– Żaden projekt od momentu utworzenia AirAsia w 2001 roku nie wzbudził we mnie tyle entuzjazmu i chcę podziękować Carlosowi Ghosnowi, Carlosowi Tavaresowi i wszystkim członkom naszej “nowej rodziny” Renault za zaufanie, jakie okazali Grupie Caterham, proponując podjęcie współpracy. Wiele osób było sceptycznych, kiedy 11 lat temu uruchomiliśmy nowe linie lotnicze i z pewnością będą też tacy obecnie, ale okażemy się godni Waszego zaufania. Znamy rynki, na których działamy i stwierdzamy, że w szczególności w Azji, czyli na naszym terenie jest szansa powtórzenia modelu AirAsia i zaoferowania konsumentom atrakcyjnego i przystępnego produktu, będącego połączeniem naszego zainteresowania Formułą 1 i zaawansowanymi technologiami, aby umożliwić im realizację swoich marzeń – komentował Tan Sri Tony Fernandes, prezes Grupy Caterham.

– Realizacja pomysłu odrodzenia modelu Alpine była uzależniona od znalezienia partnera, który pomógłby zapewnić rentowność ekonomiczną tego ambitnego projektu. Od samego początku chcieliśmy, żeby zakład w Dieppe zajął w nim ważne miejsce. Dzięki współpracy z grupą Caterham możemy wejść w nową fazę projektowania samochodu, który będzie ucieleśnieniem ducha Alpine, samochodu zdolnego na nowo rozpalić pragnienia. Model ten może powstać za trzy lub cztery lata − dodał Carlos Tavares, dyrektor generalny ds. operacyjnych Grupy Renault.

– Formuła 1 zawsze była dla nas punktem startu przy wchodzeniu w sektor samochodowy. Nasz początkowy projekt współpracy z Lotusem został odłożony, co się odbiło głośnym echem, jak wszyscy wiedzą, ale dziś mamy przed sobą zdecydowanie lepszą szansę rozwijania Caterham Cars wraz z Renault, przy współpracy Caterham Technology, która jest również w pełni zaangażowana w ten nowy projekt. Nasza stajnia F1 jest zadowolona ze współpracy z Renault Sport F1 od początku sezonu 2011 i cieszę się ogromnie, że będziemy mogli rozszerzyć współpracę z Renault na samochody sportowe. Związanie się z Renault daje Caterham Cars możliwość przejścia na nowy etap rozwoju, dzięki czemu nasza niszowa, ale ciesząca się dużym uznaniem marka będzie mogła stać się znaczącym graczem na rynku samochodowym − powiedział Dato Kamarudin Meranuna, wiceprezes Grupy Caterham.

– Jestem dumny z zaufania, jakie okazali mi obaj akcjonariusze. Wiemy, czego się trzymać, każdemu
z przyszłych modeli mamy zapewnić zgodność z »genami« Alpine i Caterham Cars. Dzięki naszej pasji i doświadczeniu zespołów wyznaczonych do realizacji projektu mamy pewność, że uda nam się osiągnąć ten cel – oświadczył Bernard Ollivier, prezes Société des Automobiles Alpine Caterham

Ambicje rozwijania się

Po badaniu wykonalności dotyczącym możliwości rozwoju wspólnego sportowego samochodu przeprowadzonym przez Renault Sport Technologies i Caterham Technology & Innovation (CTI – firma wyspecjalizowana w pracach konstrukcyjnych oraz doradzająca Grupie Caterham w zakresie technologii), Renault i Caterham połączą swoje umiejętności w produkcji mało- i wielkoseryjnych samochodów, aby poszerzyć swoje pozycjonowanie na rynku sportowych samochodów. Każdy z partnerów wprowadzi na rynek w ciągu 3-4 lat swój własny model.

Każdy z partnerów wniesie swoje – uzupełniające się – kompetencje techniczne i wykorzysta je w rozwoju przyszłych produktów poprzez utworzenie wspólnego Działu Konstrukcyjnego. Niezbędne do projektowania i produkcji inwestycje będą ponoszone w równych częściach przez obie firmy zgodnie z zasadą rzetelnego partnerstwa.

Spółka Société des Automobiles Alpine Caterham będzie mogła korzystać przy projektowaniu przyszłych produktów z doświadczenia Renault, Renault Sport Technologies i CTI.

Do powstania Alpine w 1955 roku przyczynił się Jean Rédélé, kierowca rajdowy, biznesmen i pionier w dziedzinie motoryzacji. Sportowa i produkcyjna przygoda Alpine rozpoczęła się od A106. Wiecznie młody model A110, który świętuje swoje 50-lecie. Podczas swojego istnienia firma Alpine sprzedała 30 tys. sportowych samochodów przeznaczonych do codziennej eksploatacji. Alpine reprezentowało również godnie przez wiele dziesięcioleci barwy Renault w sporcie. Rajdowy mistrz świata w 1973 r., zwycięstwo w rajdzie Monte Carlo w 1973 i 1974 r., a także w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans w 1978 r. – Alpine ma na swoim koncie liczne i prestiżowe zwycięstwa. Alpine należy do kultowych samochodów w sporcie motoryzacyjnym.

Wszystkie modele Caterham sięgają swoimi korzeniami do lat pięćdziesiątych, kiedy powstał pierwszy samochód marki, model Seven. Co weekend ponad tysiąc kierowców startuje za kierownicą samochodów Catheram na wszystkich torach.

Nowy samochód będzie miał geny modelu Seven, który będzie zresztą nadal produkowany w Dartford, w Zjednoczonym Królestwie.