SAVOIR-VIVRE NA DRODZE: JACY JESTEŚMY NAPRAWDĘ

jazda

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego kierowcy bardzo często spotykają się z nieuprzejmością i agresją na drodze. Najważniejszym problemem jest szybka i niedostosowana do panujących warunków jazda.

Co trzeci kierowca codziennie jest świadkiem ryzykownej jazdy innych użytkowników drogi. 78 proc. badanych przyznaje, że takie zachowanie dostrzega przynajmniej raz w tygodniu.


Zobacz także:
BEZPIECZEŃSTWO


Drugim najczęściej spotykanym na drodze nieeleganckim zachowaniem ze strony innych kierowców jest wymuszanie pierwszeństwa. Ponad połowa kierowców doświadcza tego minimum raz w tygodniu, 17 proc. – każdego dnia. Utrudnienie stanowi również zbyt dynamiczna jazda zmuszająca do zwolnienia, zahamowania lub zmiany pasa ruchu. 53 proc. badanych spotyka się z nią przynajmniej raz w tygodniu, 12 proc. codziennie.

– Rozważny i uprzejmy kierowca przede wszystkim przestrzega zasad Kodeksu Ruchu Drogowego: nie tylko jeździ przepisowo, nie tamuje ruchu, ale też pozakodeksowymi gestami w trudniejszych sytuacjach np. w godzinach szczytu ułatwia innym użytkownikom drogi płynne poruszanie się – wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Dynamiczny start
Kulturalny kierowca szanuje innych użytkowników drogi, w tym ich czas. Stojąc na czerwonym świetle, przygotowuje się do startu, dzięki czemu wraz ze zmianą koloru sygnalizacji na zielony możne sprawnie kontynuować jazdę. Jego płynny start spod świateł pozwoli maksymalnej liczbie kierowców skorzystać z prawa ruchu.

Czytelny na drodze
Czasem nie trzeba wiele, by na drodze zachowywać się uprzejmie. Rozważny kierowca czytelnie sygnalizuje swoje zamiary, np. odpowiednio wcześniej włączając kierunkowskaz gdy zmienia pas lub omija przeszkodę. Dzięki temu jego manewr nie jest zaskoczeniem dla innych poruszających się. Osoby, którym kierunkowskaz służy jedynie do zasygnalizowania, że manewr już wykonali, narażają bezpieczeństwo swoje i innych.

Jazda na suwak
Próba spopularyzowania w naszym kraju jazdy na suwak nie odniosła takiego sukcesu jak na zachodzie Europy. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że w miejscu, gdzie droga dwujezdniowa zwęża się do jednego pasa, najszybszą metodą jazdy jest naprzemienne zjeżdżanie aut z obu pasów. Wpuszczający powinni zostawiać wpuszczanym odpowiednio duże odstępy, a wpuszczani powinni w nie wjeżdżać pojedynczo. Warto pamiętać, że zarówno jazda maksymalnie blisko innego auta oraz niechęć do wpuszczenia innych samochodów, jak i kurczowe trzymanie się jednego pasa drogi, przyczyniają się do powstawania zbędnych korków i zdenerwowania innych kierowców.

Życzliwość wobec pieszych
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu było przyczyną 2251 wypadków, w których zginęły 143 osoby – wynika z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego za 2013 rok. Kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych zachowuje szczególną ostrożność, nie popędza przechodzących, nie podjeżdża do nich agresywnie, zachowuje bezpieczny odstęp na wypadek, gdyby pieszy zatrzymał się lub przewrócił. Pozostaje czujny również wobec osób, które przechodzą w miejscach niedozwolonych. Nie zapomina także o pieszych poruszających się chodnikiem lub poboczem: podczas deszczu zwalnia, by nie ochlapać ich podczas wjechania w kałużę, a na drodze z poboczem redukuje prędkość i zachowuje bezpieczny odstęp. Uprzejmy kierowca jest świadomy tego, że jego samochód produkuje spaliny i przyczynia się do wzmożonego hałasu. Pamięta więc tym, by nie słuchać zbyt głośno muzyki, a przy dłuższym postoju wyłączyć silnik.

Uprzejmość dla jednośladów
Przepisy ruchu drogowego wyraźnie określają, jak powinna wyglądać koegzystencja rowerzystów i kierowców samochodów na drodze. Warto pamiętać o prawach obu stron i życzliwie podchodzić do każdej napotkanej sytuacji. Kierowca samochodu biorący pod uwagę potrzeby innych uczestników ruchu, zachowuje bezpieczny odstęp od mijanych moto- oraz cyklistów. Ze względu na specyfikę pojazdów, którymi się poruszają, są oni bardziej narażeni na warunki pogodowe oraz nierówności drogi.

– Kierowca samochodu ułatwia rowerzystom i motocyklistom jazdę, nie zastawiając przejazdu i nie blokując swobodnego ruchu po ulicy nawet w przypadku, gdy sam stoi w korku. Takie gesty podróżujących samochodami nie kosztują wiele, a pozwalają na płynny przejazd motocyklistów i rowerzystów – dodaje ekspert z Oponeo.pl, z zamiłowania rowerzysta.

Bez klaksonu i wyzwisk
Winą za część agresywnych zachowań obarczyć można zmęczenie, stres, ale także sytuację na drodze: korki, remonty dróg. Uprzejmego kierowcę cechuje wyrozumiałość. Według TNS OBOP 25 proc. kierowców raz w tygodniu lub częściej spotyka się z sytuacją użycia klaksonu w celu przyspieszenia wykonania manewru. Badani deklarują, że w zderzeniu z niekulturalnym, agresywnym lub łamiącym przepisy ruchu drogowego kierowcą ich najczęstszą reakcją są przekleństwa (31 proc.), wykonywanie gestów (27 proc.). 27 proc. pozostaje obojętnych.

Podziękowanie
Choć dobre maniery na drodze powinny być normą, warto doceniać je u innych kierowców. Gestem, który powszechnie wyraża podziękowanie, jest otwarta dłoń kierowcy dziękującego. Rękę w podziękowaniu wyciągnąć można do mijanych użytkowników drogi, a kierowcom poruszającym się z tyłu wdzięczność zasygnalizować można światłami. Najczęściej kierowcy używają do tego świateł awaryjnych, choć powinny one służyć do sygnalizowaniu o nietypowej sytuacji na drodze. Dużo lepiej gest ten wykonać, używając naprzemiennie kierunkowskazów – takie zachowanie upowszechniło się poza granicami naszego kraju.

Przede wszystkim bezpieczeństwo
Uprzejmy kierowca powinien zawsze pamiętać o tym, że najbardziej na drodze liczy się bezpieczeństwo. Dlatego właśnie tak istotny jest Kodeks Drogowy, rozsądek i rozwaga. Nie wolno hamować nagle, stwarzając zagrożenie dla poruszających z tyłu kierowców, po to tylko, by ustąpić pierwszeństwa czy wpuścić kogoś na swój pas. Osoba z dobrymi manierami nie pomaga ze szkodą dla innych.