SEAT: DZIESIĘĆ SYSTEMÓW KTÓRE POMAGAJĄ KIEROWCY

Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) przekładają się na wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy samochodem.

Czwarta generacja SEAT-a Leona została wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

BEZPIECZEŃSTWO


 

Asystenci jazdy nie tylko zapewniają bezpieczeństwo pasażerów w przypadku zdarzenia drogowego, lecz również potrafią im zapobiegać. Leon może reagować między innymi na przeszkody na drodze czy nagłe ruchy kierownicy. W zależności od oceny sytuacji system aktywizuje czynne wspomaganie kierowcy, ostrzeżenia dźwiękowe lub świetlne, co pozwala na ograniczenie niebezpieczeństwa.

Systemy ADAS są kolejnym krokiem prowadzącym do autonomicznej jazdy, która wpłynie również na jakość i komfort codziennych podróży. Asystenci komunikują się z kierowcą za pomocą sygnałów dźwiękowych, świetlnych i wibracji kierownicy. W przypadku nagłych zdarzeń systemy mogą również skorygować manewr kierownicy lub samoczynnie rozpocząć hamowanie.

Oto 10 najciekawszych technologii montowanych obecnie w samochodach.

1. Predykcyjny tempomat (ACC). Dotychczas dostępne tempomaty, dzięki czujnikom na przedzie auta, umożliwiały dostosowanie prędkości samochodu do pojazdu znajdującego się przed nim. W nowym Leonie wprowadzono predykcyjny element, który pozwala systemowi na korektę prędkości w zależności od wybranej trasy. Najnowsze tempomaty biorą pod uwagę takie szczegóły, jak zakręty, ronda, skrzyżowania, ograniczenia prędkości i tereny zabudowane. Co więcej kamera umieszczona z przodu samochodu wychwytuje znaki drogowe, dzięki czemu samochód może sam dostosować prędkość do obowiązujących limitów.

2. Sygnalizacja o zbliżającym się pojeździe w czasie wysiadania Exit Assist. Rozwiązanie pozwala na monitorowanie przestrzeni z tyłu samochodu nawet podczas postoju. Jeśli od strony bagażnika będzie nadjeżdżać pojazd, a któreś z drzwi auta będą otwarte, system uruchomi ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe. Ostrzeżenia są komunikowane też poprzez oświetlenie LED na drzwiach oraz informacje na desce rozdzielczej. Czujniki zostały zamontowane po obu stronach samochodu, co zapewnia wysoką skuteczność w lokalizowaniu pobliskich pojazdów. Dotyczy to również motocykli i rowerów, które są czasami trudne do zauważenia.

3. Inteligentny asystent bezpieczeństwa Emergency Assist. Czujniki zamontowane w samochodzie mogą stwierdzić, czy kierowca trzyma przynajmniej jedną dłoń na kierownicy. Jeśli prowadzący puści ją na dłużej niż 15 sekund, system włączy ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne. W przypadku braku reakcji samochód automatycznie zacznie zwalniać, a w ostateczności może zatrzymać pojazd, włączyć światła awaryjne i nawiązać połączenie alarmowe przez system eCall.

4. System kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i funkcją ochrony pieszych i rowerzystów. Ten wirtualny asystent wysyła kierowcy ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, jeśli stwierdzi zagrożenie kolizji ze znajdującym się przed nim samochodem, pieszym lub rowerem. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy system zatrzyma samochód w celu uniknięcia kolizji lub ograniczenia jej skutków.

5. Asystent pasa ruchu Lane Assist. System monitoruje pozycję pojazdu względem pasa ruchu. W przypadku przekroczenia lub najechania na linię bez włączonego kierunkowskazu asystent wysyła powiadomienie do kierowcy. Może również dokonać delikatnej korekty pozycji kierownicy w celu utrzymania pojazdu na pasie, co jednak w żaden sposób nie ogranicza kontroli kierowcy nad samochodem. Prowadzący może dostosować stopień czułości systemu do własnych potrzeb.

6. System monitorowania martwego pola Side Assist. Tylne czujniki samochodu umożliwiają wykrycie pojazdów nadjeżdżających innymi pasami. System informuje o zbliżającym się samochodzie lub motocyklu poprzez sygnał świetlny po odpowiedniej stronie pojazdu. W przypadku gdy kierowca włączy kierunkowskaz rozpoczynający manewr, który może powodować kolizję, asystent od razu wyśle mu ostrzeżenie.

7. System rozpoznawania znaków drogowych. System zbiera informacje z kamery na przedzie samochodu i w przypadku wychwycenia znaku drogowego, przesyła jego obraz do wyświetlacza na cyfrowej tablicy rozdzielczej oraz innych powiązanych systemów. Informacja o ograniczeniach prędkości zostanie zapisana i wprowadzona do innych systemów, jak np. nawigacja GPS.

8. Funkcja ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu. Czujniki zamontowane z tyłu SEAT-a Leona monitorują przestrzeń nawet w przypadku ograniczonej widoczności. Jeśli podczas manewru cofania system wychwyci zbliżający się pojazd, wyśle ostrzeżenie kierowcy, a w razie braku reakcji zatrzyma samochód.

9. Travel Assist. Funkcja półautonomicznej jazdy zostanie wprowadzona już w najbliższej przyszłości. Travel Assist będzie korzystać z danych zebranych m.in. z predykcyjnego tempomatu (ACC) i Asystenta pasa ruchu Lane Assist, by utrzymać samochód na odpowiednim pasie i dostosować jego prędkość do ruchu drogowego. Asystent będzie działał nawet przy prędkości 210 km/h.

10. System powiadamiania ratunkowego eCall. Zintegrowana karta SIM, dostępna w takich nowych modelach, pozwala na wprowadzenie funkcji eCall, zapewniającą łączność z numerami alarmowymi w przypadku zdarzeń drogowych. Przekłada się to na wyższy poziom bezpieczeństwa wszystkich podróżujących. System jest w stanie również przekazać służbom ratunkowym najpotrzebniejsze informacje o samochodzie, jak jego pozycja, rodzaj silnika, kolor i liczba pasażerów.