SEZON 2011: SZARFY ROZDANE – BLASKI I CIENIE

Rozdanie szarf i pucharów zakończyło tegoroczny sezon w sporcie samochodowym. Dyscyplin jest sporo (pięć), stąd uroczystość w Warszawie trwała dość długo. I dobrze, bowiem pozwoliło to docenić wysiłek najlepszych i odpowiednio ich uhonorować…

Mistrzowie oraz I i II Wicemistrzowie we wszystkich dyscyplinach: Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, Rajdowym Pucharze Polski, Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski ((Sprinty, Endurance oraz Grand Prix Polski), Wyścigowym Pucharze Polski, Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski, Mistrzostwach Polski Rallycross, a także: Pucharze Polski Automobilklubów i Klubów, Petronas Fiesta Sport Trophy, Citroen Racing Trophy, Pucharze Polski Junior Buggy, Rajdowy Puchar Polski Cros Country oraz Rajdowe Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych szampana tym razem z podium nie leli, szanując miejsce – Centrum Olimpijskie PKOl…

Podczas gali za osiągnięcia na arenie międzynarodowej uhonorowani zostali także Krzysztof Skorupski (II V-ce Mistrz Europy w Rallycrossie), Michał Kościuszko (II Wicemistrz Świata Kierowców PWRC) oraz Maciej Szczepaniak (Wicemistrz Świata Pilotów PWRC).

Podczas spotkania, w kuluarach, na temat minionego sezonu mówiło się wiele i różnie.

A jak wyglądał on naszym zdaniem?

Niespodzianki i wydarzenia:

– Kolejny, drugi pod rząd tytuł w rajdach Kajetana Kajetanowicza i Jarosława Barana. Kajto wydawał się być skazany na “pożarcie” przez Bryana Bouffiera, tymczasem odniósł sukces. Wygrał też Rajd Polski oraz udowodnił, że walczy fair, co potwierdziła rozbiórka jego Subaru po zawodach w Mikołajkach.

– Witold Rogalski, Prezes Subaru Import Polska podjął przed sezonem ryzykowną decyzję: rozstał się z mistrzem, biorąc pod opiekę młodego, utalentowanego, ale mało doświadczonego kierowcę – Wojtka Chuchałę (zwycięzcę RPP z 2010 roku). I okazało się po raz kolejny, że ma “nosa”! Chuchała i jego pilot Kamil Heller jeździli znakomicie, rywalizując jak równi z równymi z utytułowanymi rywalami. Podczas gali cieszyli się z tytułu Mistrzów Polski w Grupie N (na trzecim stopniu podium stanęli… Kajetanowicz i Baran – co widać na zdjęciu poniżej). Dopełnieniem sukcesów jest Mistrzostwo Słowacji w grupie N oraz triumf w klasyfikacji samochodów produkcyjnych w Trofeum Strefy Europy Centralnej FIA! Warto podkreślić także, że na ich Subaru widnieje “łapka” – symbol akcji “Siemanko” (znakomitej idei wymyślonej i propagowanej przez polskiego importera Marki), które to pseudo przylgnęło do Wojtka…

– Firmy związane z koncernem Lotos “zajmowały” się (w sensie sponsorkicm) trzema załogami. Kajetanowicz i Baran (Subaru Impreza) wygrali “generalkę” RSMP, Chuchała i Heller (Subaru Impeza) – grupę N, a Kościuszko i Szczepaniak (Mitsubishi Lancer Evo) stawali na podium MŚ w PWRC. Znakomita seria!

– Z kolei Platinum Oil sponsor RSMP oraz prestiżowego Rajdu Barbórka w Warszawie wystawił także własną załogę (braci Michała i Grzegorza Bębenków). Dla organizatorów imprez w Polsce pomoc Platinum była ogromna!

– Kolejny tytuł w klasyfikacji Producentów zdobył Peugeot. Znów na rajdach można było spotkać Andrzeja Nosińskiego!

– Uznanie dla organizatorów pucharów Markowych: Petronas Fiesta Sport Trophy oraz Citroen Racing Trophy. Tak trzymać!

– Właściwy człowiek na właściwym miejscu: wybór w końcu roku Jarosława Noworóla na szefa podkomisji rajdowej GKSS!

In minus

– Brak na podium Mistrzostw Europy polskiej załogi. Michał Sołowow i Maciej Baran “odpuścili”, a szkoda. Maciej Oleksowicz miał szansę, ale fatalna passa w drugiej części sezonu pogrzebała ją. Szkoda…

– Brak firmy PKN Orlen w polskich rajdach.

– Smutne wyścigi. Ranga dyscypliny niestety bardzo się obniżyła, choć Wyścigowy Puchar Polski jest dobrym pomysłem.

– Spadek zainteresowania imprezami ze strony kibiców. Powodem jest oczywiście sytuacja finansowa, koszty paliwa przekładały się na zmniejszenie liczby przyjeżdżających fanów sportu.

– Wciąż zbyt małe zainteresowanie mediów zawodami.

To tak pobieżnie – na gorąco… Skończył się sezon, za dwa miesiące zacznie się następny. Czy lepszy, czy bardziej kryzysowy? Przekonamy się już niebawem – pierwsza impreza (nie licząc startu do Rajdu Monte Carlo Historique w Warszawie) – runda RSMP – już w pierwszej połowie lutego: Rajd Lotos Baltic Cup 2012…

AK