SHELL ECO MARATHON 2018: POLSKIE ZESPOŁY W CZOŁÓWCE

eco shell3

34. edycja Shell Eco- marathonu zakończona. Po raz trzeci odbył się on w ramach festiwalu innowacji energetycznych „Make the Future Live” w Londynie.

W tym roku wzięło w nim udział ponad 140 zespołów z całej Europy. Wśród nich znalazło się aż 7 polskich drużyn.


Zobacz także:

ECO


 

shell-mar11

W zawodach zwycięża bolid, który na 1 litrze paliwa pokona najdłuższą odległość. Pojazdy poruszały się po wymagającym torze o długości 970 metrów. Młodzi konstruktorzy współzawodniczyli w dwóch podstawowych kategoriach – UrbanConcept oraz Prototype.

Pojazdy reprezentujące pierwszą z wymienionych, aby wziąć udział w konkursie, muszą spełniać wymogi auta miejskiego. W drugiej startują futurystyczne bolidy, których głównym celem jest osiągnięcia maksymalnej wydajności energetycznej.

eco shell1

Tegoroczne sukcesy polskich drużyn

W tegorocznym Shell Eco- marathon wzięło udział aż siedem polskich zespołów. Pięć bolidów wystartowało w kategorii Prototype, a dwa pojazdy reprezentowały kategorię UrbanConcept. Wszystkim udało się przejść przez obowiązkowy przegląd techniczny.

Wyniki – Kategoria Prototype
• 15/30 miejsce: Politechnika Łódzka, Iron Warriors – 620 km/l benzyny;
• 19/30 miejsce: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Rotor – 498 km/l etanolu;
• 5/8 miejsce: Politechnika Gdańska, Hydrogen CarPG – 400 km/m3 wodoru;
• 6/8 miejsce: Politechnika Lubelska, Hydrogreen Pollub – 350 km/m3 wodoru.

shell-mar12

Wynik – Kategoria UrbanConcept
• 4/5 miejsce. Politechnika Śląska, Smart Power Urban – 117 km/m3 wodoru.

Podczas tegorocznego Shell Eco- marathon Politechnikę Warszawską reprezentowały aż dwa pojazdy. Nowy bolid Orion zbudowany przez zespół SKAP wystartował w kategorii UrbanConcept, zaś drużyna SKAP 2 wrócił do Londynu z Kropelką zasilaną etanolem. Warszawskie drużyny nie miały jednak szczęścia, ponieważ nie udało się im ukończyć żadnego z przejazdów.

eco shell2

– Zawody były dla nas bardzo udane: dzięki znakomitej pracy zespołowej osiągnęliśmy wszystkie założone cele. Ciężka praca i zaangażowanie pozwoliły nam uzyskać 6. wynik w naszej klasie. Nasz bolid przejechał 350 km/m3 wodoru, co można przeliczyć na 930 km/l benzyny. W Londynie zostawiliśmy dużo potu i krwi, ale było warto, ponieważ atmosfera życzliwej i zaciętej rywalizacji nam wszystko wynagrodziła! Ten tydzień był dla zespołu wielkim przeżyciem. Zostaliśmy docenieni przez organizatorów za kapitalną i bezpieczną jazdę kierowcy oraz za znakomite przygotowanie pojazdu. Był to nasz debiut, ale już nie możemy się doczekać przyszłego roku, ponownego udziału w zawodach i możliwości poprawienia swojego wyniku – komentuje Tytus Tulwin, reprezentant zespołu Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej.

eco shell4

Podium

Pierwsze miejsce po raz kolejny zdobył francuski zespół Microjoule- La Joliverie z Lycee Saint- Joseph La Joliverie, który w tegorocznej edycji przejechał aż 2324 km/l pojazdem zasilanym benzyną. Nie udało im się pobić dotychczasowego europejskiego rekordu z 2010 roku, w którym francuska drużyna przejechała 3771 km/l benzyny.

Najlepszy wynik w kategorii UrbanConcept osiągnęła drużyna DTU Roadrunners z Duńskiego Uniwersytetu Technicznego. Udało się jej pokonać 374 km.

Uczestnicy tegorocznego festiwalu „Make the Future Live”, oprócz śledzenia emocjonującego wyścigu Shell Eco- marathon, mieli również okazję przetestować i zapoznać się z najbardziej innowacyjne rozwiązaniami, które są przyszłością światowej energetyki i motoryzacji.

shell-mar13

Więcej informacji o konkursie Shell Eco- marathon można uzyskać na stronie internetowej. Więcej informacji o festiwalu „Make the Future Live” znajduje się pod adresem www.shell.co.uk/makethefuturelive.