SHELL: PONAD 60 LAT PARTNERSTWA Z FERRARI

 

Shell swą pierwszą firmową benzynę o nazwie Spirit wprowadził w roku 1907. Używał jej książę Borghese, wygrywając wyścig Paryż-Pekin – epopeję, jaką była licząca sobie 11 954 km trasa wiodąca przez bezdroża na odcinku 8 tysięcy km. Bez map i stacji benzynowych – niezły wyczyn z punktu widzenia zarówno człowieka, jak i paliwa!

Wkrótce potem wprowadzono paliwo Shell dla silników o najwyższej wydajności, Dynamin, dowodzi, że podobnie jak dziś, także i w tamtych czasach spółka korzystała przy tworzeniu nowych technologii paliwowych z najnowocześniejszych metod badawczo- rozwojowych…

W latach trzydziestych XX wieku firma inwestowała na wielką skalę w tworzenie światowej sieci stacji obsługi – na owe czasy było to posunięcie rewolucyjne. Wtedy też rozpoczęła się współpraca Shella z Ferrari, która miała rozwijać się w latach następnych.

Tymczasem Citroën wprowadził pierwszy na świecie lekki pojazd z silnikiem wysokoprężnym, w którym wykorzystano nową konstrukcję silnika opracowaną w ramach współpracy badawczej Shella z Ricardo, udostępnioną na podstawie licencji.

Jako pierwsza spółka – koncern wprowadził w latach trzydziestych izooktan, składnik o liczbie oktanowej 100 według stosowanej do dziś skali. W latach czterdziestych wprowadzono Shell ICA z dodatkiem do paliw ciężkich; paliwo to, dzięki dodatkowi zapewniającemu bardziej płynną pracę silnika dzięki lepszemu zapłonowi, podobnie jak dziś, także i w tamtych czasach ogromnie przyczyniało się do ochrony silnika.

Shell pozostał wierny innowacji i nowym technologiom, a jego bliska współpraca z wieloma partnerami, w tym także z Ferrari, oraz nieustannie prowadzone badania zaowocowały wprowadzeniem pierwszej na świecie bezołowiowej etyliny wysokooktanowej oraz oleju napędowego dla klientów detalicznych. Etylinę Shell V-Power Unleaded wprowadzono w Hong Kongu w roku 1998; wkrótce potem, w 2002 r., na rynku włoskim pojawił się olej napędowy Shell V-Power Diesel. Paliwa wysokooktanowe Shell są dziś dostępne w 45 krajach i około 34 000 stacjach obsługi Shell na całym świecie.

 

 

W ostatnim dziesięcioleciu Shell otrzymał liczne nagrody za innowacje technologiczne w branży paliwowej, w tym Nagrodę Porsche (w 2005 r.) za opracowanie wraz z Volkswagenem technologii paliw syntetycznych. Dalsze innowacje to “modyfikator tarcia”, będący dodatkiem do Shell V-Power. Technologię tę zastosowano po raz pierwszy w bolidach Ferrari w roku 2006, a następnie w paliwie drogowym Shell V-Power.

Także dziś Shell stosuje nowatorskie rozwiązania paliwowe korzystając ze swego ponad stuletniego doświadczenia i wiedzy fachowej w dziedzinie paliw.

SHELL A SPORTY MOTOROWE

Od końca lat dwudziestych ubiegłego stulecia Shell uczestniczył w wielu historycznych wydarzeniach w dziedzinie sportów motorowych. Od ponad 60 lat firma związana jest z Ferrari. To długotrwałe partnerstwo techniczne przyczyniło się do zdobycia 12 tytułów Mistrza Świata Kierowców oraz 10 tytułów Mistrzów Świata Konstruktorów Formuły 1. Paliwo Shell V-Power pomogło także Ducati w wygraniu ponad 150 wyścigów i zdobyciu dziewięciu tytułów mistrzowskich w wyścigach MotoGP i World Superbikes. Do tego dochodzą sukcesy zespołu Shell-Pennzoil w NASCAR oraz trzy kolejne zwycięstwa Audi Sport w wyścigu 24 H Le Mans w latach 2006 – 2008.

PARTNERSTWO Z FERRARI

Ferrari jest synonimem samochodów wysokiej klasy zarówno na torach wyścigowych, jak i na drogach. Gdy pierwsze Ferrari opuszczało bramy fabryki w Maranello we Włoszech, napęd i ochronę zapewniało mu paliwo, smary i oleje silnikowe Shell.

Korzenie związku Shella z Enzo Ferrari sięgają roku 1929, kiedy to koncern był sponsorem kierowcy wyścigowego… Enzo Ferrari. Włoski mistrz darzył spółkę Shell i jej produkty, stąd związek ten ewoluował stając się jedną z najbardziej znanych przykładów współpracy partnerskiej w historii sportów motorowych.

 

 

Shell towarzyszył Ferrari w tworzeniu legendarnej spółki Ferrari S.p.A w roku 1947. Był to początek formalnego technicznego partnerstwa obu firm. Ponadto dostarczył paliwo i smary do pierwszego bolidu Formuły 1 Ferrari – 125 F1.

Dzięki współpracy w dziedzinie paliw i olejów, Shell mógł testować swe produkty na szybkim torze, co jest praktykowane do dzisiaj. Partnerstwo techniczne obowiązywało już podczas pierwszej rundy Wyścigów Formuły 1 w Zjednoczonym Królestwie w 1950 r. W następnym roku wydajny silnik Ferrari w połączeniu z paliwem wyścigowym Shell zapewnił stajni Ferrari pierwsze zwycięstwo w Formule 1 na Silverstone.

W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ub. stulecia Shell pracował nad zwiększeniem wydajności paliwa uczestnicząc w maratonie wyścigów Formuły 1. Współpraca w zakresie konstruowania Ferrari 156 z wyprzedzeniem nowych regulacji dotyczących pojemności 1,5 l zaowocowała w następnym roku nowym pojazdem, który zapewnił Ferrari pierwszy tytuł Mistrza Świata Konstruktorów.

Shell jest jedynym dostawcą paliwa i smarów do bolidów Formuły 1 posiadającym laboratorium polowe – Shell Track Lab – gdzie podczas każdego wyścigu Grand Prix testowane są produkty smarne i paliwowe. Naukowcy zatrudniani przez koncern pracują przez cały weekend wyścigowy oceniając paliwo i smary. Firma tworzy praktycznie wszystkie płyny samochodowe – z wyjątkiem płynu hamulcowego. Dzięki zakładowi Shella w Maranello, zatrudnieni naukowcy i technicy mogą pracować “ręka w rękę” z konstruktorami Ferrari na każdym etapie budowy pojazdu, co zapewnia optymalizację konstrukcji pod kątem maksymalnej wydajności i niezawodności.

Ale współpraca nie ogranicza się jedynie do Formuły 1. Partnerstwo techniczne z wydziałem produkcji samochodów Gran Turismo (GT) jest równie silne – trwa od lat czterdziestych ubiegłego stulecia. Każde Ferrari zjeżdżające z linii produkcyjnej w Maranello ma w baku paliwo Shell V-Power i korzysta ze smaru Shell Helix Ultra…

W czerwcu 2007 r. i po raz drugi w lipcu 2010 r. Shell został uhonorowany przez Ferrari specjalną nagrodą za doskonałość techniczną i nowatorstwo. Nagroda Ferrari Innovation Award to jedno z zaledwie czterech wyróżnień, którymi Ferrari corocznie honoruje jednego ze swych ponad 600 partnerów technicznych i dostawców.

W roku 2010 Shell podpisał umowę o kontynuacji wieloletniego partnerstwa technicznego co najmniej do roku 2015.

Z TORU NA DROGI

or wyścigowy jest najwyższej klasy poligonem doświadczalnym i badawczym dla technologii Shell V Power. Intensywne prace nad zwiększeniem poziomu wydajności paliwa prowadzono zwłaszcza w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Wraz z początkiem lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia skończyły się czasy mieszanek 130-oktanowych, a paliwo Formuły 1 zostało w większym stopniu znormalizowane i upodobnione do paliwa z dystrybutora.

 

 

W latach osiemdziesiątych nastały czasy turbo, a wraz z nimi powrót egzotycznych mieszanek, których pozycja została osłabiona po tym, jak Shell wraz z innymi dostawcami paliw do bolidów Formuły 1 podjął lobbing na rzecz wprowadzenia paliw bezołowiowych zgodnie z rozwojem sytuacji w zakresie ochrony środowiska. W roku 1996 bolidy Formuły 1 jeździły już na paliwie o składzie w 95 proc. identycznym ze składem paliwa drogowego.

Stosując po raz pierwszy paliwo bezsiarkowe w bolidzie Ferrari F2003 podczas Grand Prix Węgier, Shell zadecydował o przyszłości Formuły 1. Dzięki współpracy z FOFAP (Formula One Fuels Advisory Panel – Panel doradczy ds. paliw Formuły 1), w bolidach F1 zastosowano składnik nie tylko w 99 proc. podobny do paliwa drogowego, lecz także zgodny z regulacjami Unii Europejskiej z 2009 r.

W 2006 roku koncern wprowadził “Modyfikator tarcia” jako dodatek do paliwa wyścigowego Shell V-Power, a następnie do paliwa drogowego. Dzięki tej technologii paliwo przywiera do powierzchni metalowych jak smar, co zmniejsza opór i pozwala na swobodniejsze obroty silnika.

FAKTY

– 1929: Shell sponsoruje kierowcę wyścigowego Enzo Ferrari. W tym samym roku Enzo tworzy Scuderia Ferrari – stajnię wyścigową wspierającą Alfa Romeo;

– lata trzydzieste XX wieku: Enzo Ferrari skupia się na prowadzeniu fabrycznego zespołu wyścigowego Alfa Romeo – w roku 1933 Scuderia Ferrari przejmuje dział wyścigowy Alfa Romeo;

– 1939: po odejściu z Alfa Romeo Enzo Ferrari tworzy nową spółkę o nazwie Auto Avio Construzioni w Modenie – przez co najmniej cztery lata nie wolno mu używać nazwiska Ferrari w odniesieniu do wyścigów lub samochodów wyścigowych;

– 1943: po wybuchu II wojny światowej wyścigi samochodowe zostają przerwane, a Enzo Ferrari przenosi swój warsztat z Modeny do Maranello;

– 1947: dzięki partnerom takim jak Shell Enzo Ferrari zakłada spółkę znaną dziś pod nazwą Ferrari S.p.A. Ferrari 125 S – pierwszy samochód marki Ferrari – debiutuje 11 maja i wkrótce potem wygrywa swój pierwszy wyścig;

– 1948: Ferrari z paliwem Shella wygrywa Mille Miglia – jest to pierwsza z sześciu następujących po sobie wygranych w tym kultowym wyścigu;

– 1949: prowadząc Ferrari 125s z paliwem Shella, Alberto Ascari odnosi emocjonujące zwycięstwo dla siebie i zespołu Ferrari na torze domowym na Monzie;

 

 

1950: Ferrari bierze udział w pierwszej w historii rundzie Mistrzostw Świata Formuły 1 na Silverstone przy wsparciu Shella;

1951: Narodziny silnika Ferrari V12 – dzięki przebudowie silnika 4,5 litra z normalnym ssaniem, silnik Ferrari zużywa znacznie mniej paliwa od swych rywali z doładowaniem, pracując wydajnie ze specjalną mieszanką paliwową opracowaną przez Shell. Shell dostarcza paliwo do pierwszego Ferrari, który wygrywa Formułę 1 na Silverstone

– 1952: Alberto Ascari staje na podium w sześciu wyścigach jako pierwszy kierowca Ferrari zdobywający tytuł Mistrza Świata Formuły 1;

– 1953: bolid 500 F2 z paliwem Shella okazuje się najlepszym pojazdem na torze, a pięciokrotny zwycięzca Ascari ponownie wraca do domu z tytułem Mistrza Świata Kierowców. Jest to dla Ferrari pasmo 14 kolejnych zwycięstw – rekord, który do dzisiaj nie został pobity;

– 1956: legenda wyścigów samochodowych Juan Manuel Fangio dołącza do zespołu Ferrari jeżdżącego na paliwie Shell i zdobywa trzeci tytuł mistrzowski dla tej firmy;

– 1958: Mike Hawthorn zdobywa tytuł Mistrza Świata za kierownicą bolidu 246 F1. Ferrari staje się gwiazdą sezonu wyścigowego dzięki wprowadzeniu samochodu Testa Rossa 250 z silnikiem 3 l. Ferrari we współpracy z Shell zwycięża w wyścigach Buenos Aires 1000 km, Sebring 12 godzin, Targa Florio oraz Le Mans 24 godziny;

– 1958: powstają Mistrzostwa Świata Konstruktorów Formuły 1. Gdyby funkcjonowały one od tego samego roku, co Mistrzostwa Kierowców, Ferrari wygrałby z pomocą Shell pięć dodatkowych koron Mistrza;

– 1960: w dziesięć lat po swym debiucie w wyścigach Formuły 1 Ferrari radykalnie zmienia konstrukcję swego bolidu, co pozwoli zespołowi przejść na wyższy poziom. Ferrari 246 P F1 to pierwszy bolid Formuły 1 w stajni Ferrari z centralnie umieszczonym silnikiem. Ponadto Shell we współpracy z Ferrari pracuje nad bolidem Ferrari 156 wyprzedzając wprowadzenie nowych regulacji dotyczących silników o pojemności 1,5 l w roku następnym;

– 1961: bolid Ferrari 156 okazuje się bezkonkurencyjny w rękach Wolfganga von Tripsa i Phila Hilla i zapewnia Ferrari pierwsze w historii spółki zwycięstwo w Mistrzostwach Świata Konstruktorów. Hill zdobywa także tytuł Mistrza Świata Kierowców; niestety, von Trips ginie w tragicznych okolicznościach na torze Monza;

– 1962: wprowadzenie na rynek Ferrari 250 GTO z paliwem i smarami Shella. Do dnia dzisiejszego jest to jeden z najbardziej poszukiwanych i najdroższych samochodów świata;

 

 

– 1964: Ferrari przy wsparciu Shella zdobywa po raz drugi tytuł Mistrza Konstruktorów dzięki bolidom 156 F1 63, 158 F1 i 512 F1. John Surtees, jedyny zdobywca najwyższych laurów na dwóch i czterech kołach, zapewnia Ferrari i Shellowi koronę zwycięzcy prowadząc 158 F1;

– 1966: debiut nowego silnika Ferrari V12, z paliwem i smarem Shella, w bolidzie 312 F1;

– 1971: Jacky Ickx i Clay Regazzoni za kierownicą Ferrari 312 wprowadzają Ferrari i Shella w nową erę wyścigów samochodowych. W grę zaczyna wchodzić aerodynamika – nowy bolid jest wyrazem zwrotu zespołu ku nowoczesnemu wcieleniu Formuły 1 z użyciem bardziej standardowego paliwa;

– 1971: Enzo Ferrari buduje Fiorano Circuit; oficjalne otwarcie następuje 8 kwietnia 1972 r.;

– 1987: odsłonięcie F40, ostatniego bolidu skonstruowanego pod kierownictwem Enzo Ferrari;

– 1988: Enzo Ferrari umiera 14 kwietnia przeżywszy 90 lat;

– 1996: debiut w wyścigu Formuły 1 pierwszego Ferrari z napędem V10; paliwa i smarów dostarcza Shell;

– 1996: do zespołu Ferrari dołącza Michael Schumacher, rozpoczynając najbardziej udany okres w jego historii. Na Circuit de Catalunya w Barcelonie, w strugach ulewnego deszczu, Schumacher wygrywa swój pierwszy wyścig w bolidzie Ferrari z paliwem Shella;

– 1997: błyskotliwe zwycięstwo Michaela Schumachera w bolidzie Ferrari F310 B z paliwem Shella w 26. wyścigu Grand Prix;

– 1999: praca zespołowa – Irvine, Schumacher i Salo (który zastąpił kontuzjonowanego Schumachera) zapewniają Ferrari wspieranemu przez Shell trzeci tytuł Mistrza Świata Konstruktorów;

– 2000: Rubens Barrichello dołącza do zespołu Ferrari i pomaga przypieczętować zdobycie czwartego tytułu Mistrza Świata Konstruktorów w Malezji. Michael Schumacher zdobywa pierwszy tytuł Mistrza Świata Kierowców jako przedstawiciel stajni Ferrari;

– 2001: prowadząc F2001 F1 Schumacher i Barrichello zapewniają Ferrari wspieranemu przez Shell piąty tytuł Mistrza Świata Konstruktorów. Podczas węgierskiego Grand Prix, na dwa miesiące przed końcem sezonu, Michael Schumacher zdobywa dla Ferrari wspieranemu przez Shell ósmy tytuł Mistrza Świata Kierowców;

– 2002: po oszałamiającej wygranej w 15 wyścigach tytuł Mistrza Świata Konstruktorów zostaje wręczony Ferrari. Ferrari zdobywa 221 punktów – tyle samo, co wszystkie pozostałe zespoły razem wzięte;

– 2003: zespół Ferrari korzystający z paliwa Shell zdobywa rekordowy piąty z kolei tytuł Mistrza Świata Konstruktorów, a kierowca stajni Ferrari Michael Schumacher – rekordowy szósty tytuł Mistrza Świata Kierowców. Bolid F2003-GA okazuje się fenomenem Formuły 1. Dzięki świetnemu prowadzeniu i najwyższej niezawodności – osiągniętej przy wsparciu Shella – bolid ten słusznie uchodzi za jeden z najlepszych produktów Ferrari;

 

 

– 2004: Szósty tytuł Mistrza Świata Konstruktorów dla Ferrari zdobyty na Węgrzech, a Michael Schumacher po raz piąty z rzędu wkłada koronę mistrza jako kierowca stajni Ferrari. Ferrari wygrywa 15 z 18 wyścigów sezonu, zdobywając obydwa tytuły mistrzowskie bez ani jednej awarii technicznej bolidu;

– 2006: kierowca Ferrari Felipe Massa wygrywa Grand Prix Turcji – jest to jego pierwsza wygrana w Formule 1;

– 2007: Kimi Raikkonen zdobywa tytuł Mistrza Świata Kierowców, a Ferrari – Mistrza Świata Konstruktorów, co daje w sumie 12 tytułów dla kierowców i 10 tytułów dla konstruktorów zdobytych przy wsparciu Shella. Ferrari przyznaje także Shellowi prestiżową Nagrodę Prezesa;

– 2008: Ferrari zostaje Mistrzem Świata Konstruktorów, a Felipe Massa jest o krok od zdobycia tytułu Mistrza Świata Kierowców: Lewis Hamilton wyprzedza go o zaledwie jeden punkt;

– 2010: Shell po raz drugi otrzymuje prestiżową Nagrodę Prezesa;

– 2010: paliwo Shell V-Power świętuje swój 450-ty wyścig razem ze stajnią Scuderia Ferrari podczas Grand Prix Melbourne.

TECHNICZNE PARTNERSTWO SHELL – FERRARI

* stajnia Ferrari zdobyła przy wsparciu Shella 12 koron Mistrza Świata Kierowców i 10 koron Mistrza Świata Konstruktorów;
* Scuderia Ferrari przy wsparciu Shella wzięła udział w ponad 470 wyścigach Formuły 1, wygrywając ponad 155 spośród nich;
* podczas swej kariery w stajni Ferrari Michael Schumacher otrzymał od Shella ponad 181 000 litrów paliwa wyścigowego Shell;
* partnerstwo techniczne przyniosło łącznie ponad 2000 punktów w Mistrzostwach Świata Formuły 1;
* w roku 2010 Shell podpisał umowę o kontynuacji wieloletniego partnerstwa technicznego z Ferrari w zakresie paliw i smarów co najmniej do roku 2015;
* skład chemiczny paliwa wyścigowego Shell V-Power jest w 99 proc. identyczny ze składem chemicznym paliwa drogowego, jakie można kupić na stacjach benzynowych Shella. Pozostały jeden procent umożliwia eksperymentowanie wspomagające najlepsze wyniki Ferrari na torze wyścigowym;

10 LAT PALIW SHELL V-POWER

* paliwo wyścigowe do bolidów Formuły 1 Shell V-Power powstało dla zespołu Formuły 1 Ferrari, który zastosował je po raz pierwszy w roku 1997;
* Shell po raz pierwszy wprowadził na rynek paliwo drogowe Shell V-Power w Hong Kongu w roku 1998;
* olej napędowy Shell V-Power Diesel wprowadzono na rynek we Włoszech w roku 2002;
* dodatek modyfikujący tarcie (Friction Modifier) zastosowano początkowo w paliwie wyścigowym Shell V-Power, a następnie w paliwie drogowym w roku 2006.

Dzięki firmie Shell Polska mogliśmy uczestniczyć w projekcie szkoleniowym Shell Fuel Academy w Bazie Paliw TanQuid w Radzionkowie oraz zwiedzić Centrum Technologii, Muzeum oraz fabrykę Ferrari w Maranello…

Fot.: MARCIN KARACZUN