SKODA CITIGO: CO WYBRAĆ – 3 CZY 5-DRZWOWĄ (TEST)

Skoda Citigo zyskała uznanie klientów. Ten w założeniu typowo miejski samochód, sprawdza się nie tylko w aglomeracji, ale także na pozamiejskiej trasie. Model okazał się – jak na swoje gabaryty – wygodny nawet dla kompletu pasażerów i ich bagażu.

Mieliśmy okazję porównać dwie wersje Citigo: pięcio- i trzydrzwiową. Pojazdy miały jednak różne silniki oraz opcje wyposażenia.

Oczywiście podstawowa i zasadniczą sprawą jest odpowiedź na pytanie: komu i w jakich celach ma służyć pojazd. Oczywiście inna jest sytuacja, kiedy użytkować go będzie rodzina z jednym, małym dzieckiem, a inna – gdy służyć ma wożeniu np. dwójki nastolatków.

Ważna obserwacja: w wersji z jedna parą drzwi nie ma kłopotów z dostępem do tylnej, dwuosobowej kanapy – otwierają się one bardzo szeroko umożliwiając swobodne wsiadanie czy też np. położenie przedmiotów!

– Citigo to jeden z filarów naszej strategii rozwoju. Pojawia się w nowym i bardzo obiecującym dla nas segmencie małych aut miejskich. Nowy produkt w pełni współgra z filozofią korporacyjną marki wyrażającą się poprzez hasło “Simply Clever”. Pomimo swojego małego rozmiaru, oferuje przestronne wnętrze, jest zaskakująco zwinny i atrakcyjny pod względem wykończenia oraz zastosowanych technologii – mówił podczas ubiegłorocznych targów we Frankfurcie Winfried Vahland, Prezes Zarządu Skoda.

I jego słowa potwierdziły się!

 

 

Użebrowany grill umieszczony w chromowanej ramie oraz precyzyjnie uformowane reflektory przednie nadają pojazdowi nowoczesny wygląd. Z długością 3,56 metra, szerokością 1,65 m oraz wysokością 1,48 m Citigo jest jednym z najmniejszych samochodów w swoim segmencie. Jak na tę klasę oferuje jednak bardzo dużo miejsca wewnątrz. Objętość bagażnika to 251 litrów, może zostać powiększona do 951 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń.

Model ten jest dedykowany głównie młodym kierowcom, rodzinom myślącym o kupnie drugiego lub trzeciego samochodu, oraz tzw. „Best agers” – osobom mającym powyżej 55 lat. To klienci, którzy z jednej strony zwracają uwagę na koszty i mają racjonalne podejście do samochodów, z drugiej zaś – wysokie wymagania wobec jakości, praktyczności i bezpieczeństwa.

Projektanci najmniejszego z modeli Skody położyli duży nacisk na bezpieczeństwo. W celu ochrony głowy kierowcy oraz pasażera zastosowano zintegrowane boczne poduszki powietrzne z funkcją ochrony głowy. Aktywne bezpieczeństwo znacznie podnosi także nowy asystent hamowania „City Safe Drive”.

Testowane samochody różniły się trzycylindrowymi silnikami, choć oba miały pojemność 1 litra. Trzydrzwiowy wyposażony był w motor o mocy 75 KM, pięciodrzwiowy – 60 KM. Różnica w dynamice jest spora. Według danych fabrycznych średnie zużycie paliwa dla pierwszego modelu wynosi 4,7 l/100 km (emisja CO2 – 108 g/km), dla drugiego – 4,3 l/100 km (99 g/km).

Prawda w naszym przypadku okazała się jednak inna – w normalnej eksploatacji mocniejsza jednostka spaliła mniej! Oczywiście zależy to od samej eksploatacji: przy bardzo spokojnej jeździe zapewne jest odwrotnie…

 

 

W Citigo możemy czuć się bezpiecznie – otrzymał on maksymalną notę pięciu gwiazdek, przyznawaną przez Euro NCAP. Model poradził sobie bez zarzutu podczas próby, w której badano zachowanie się pasażerów podczas zderzenia czołowego i bocznego, a także zapewniło im ochronę przed urazami kręgosłupa przy zderzeniu w tył auta, czy podczas uderzenia bocznego, na wysokości słupka B. Samochód uzyskał maksymalną ocenę w testach sprawdzających ochronę trzyletniego dziecka.

Nie staramy się oceniać wyglądu. Warto jedynie podkreślić, że do funkcjonalności wnętrza nie można mieć zastrzeżeń.

Podsumowanie

Skoda Citigo jest w środku większa, niż na to wygląda. Mimo niewielkich gabarytów dość swobodnie mieści cztery osoby. Oczywiście w zamyśle jest to pojazd miejski, ale sprawdza się jako auto rodzinne (2 plus dwoje dzieci) na dłuższe wyjazdy. Dedykacja grupy docelowej, przedstawionej przez projektantów Skody wydaje się bardzo trafna!

Model trzydrzwiowy polecamy młodym ludziom, jak tez rodzinom z małymi dziećmi. Dla rodzin z nastolatkami i osób starszych przeznaczona jest raczej wersja pięciodrzwiowa. Jeśli poruszamy się głównie po mieście lub jeździmy mało dynamicznie – sprawdzi się nam silnik o mniejszej mocy, emitujący mniej CO2. Jeśli mamy cięższą nogę – warto wybrać jednostkę o mocy 75 KM: zaoszczędzimy wówczas na paliwie. Oba trzycylindrowe silniki nie należą do cichych, szczególnie na wyższych obrotach. Do specyficznego gangu należy się po prostu przyzwyczaić.

Tylko w ten sposób możemy odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule testu…

Interesujące wydaje się poniższe zestawienie dotyczące cen. Oczywiście auta testowy wyposażone były bogato, stąd spora rozbieżność pomiędzy modelami. Według cennika trzydrzwiowe Citigo z mocniejszym silnikiem kosztuje w każdej z wersji tyle samo, co pojazd pięciodrzwiowy ze słabszym motorem…

Dodajmy, że wersja wyposażenia Elegance jest najwyższą w ofercie, natomiast Ambition – trzecią z kolei (po Easy i Active).

 

 

CITIGO AMBITION 5-DRZWIOWY

– silnik: 1.0 MPI/44kW (60 KM);
– wersja wyposażenia: Ambition;
– cena bazowa: 33 590 zł;
– cena wersji testowej: 41 240 zł.

Wyposażenie dodatkowe

Stylistyka
– obręcze kół ze stopów lekkich APUS 5J x 14″: 1500 zł;
– stalowe koło zapasowe dojazdowe (klucz do kół, lewarek): 200 zł;
– SUNSET: 250,00 zł.

Lakier
– Tornado Red.

Nadwozie
– pięciodrzwiowe: 1500 zł.

Audio i komunikacja
– nawigacja Move&Fun: 1400 zł;
– dodatkowe 4 głośniki z tyłu: 500 zł.

Funkcjonalność
– Pakiet Ambition Plus (Climatic – klimatyzacja manualna, komputer pokładowy);
– uchwyt na multimedia w przedniej konsoli: 100 zł;
– elektrycznie sterowane, ogrzewane lusterka boczne: 700 zł;
– czujniki parkowania z tyłu: 1000 zł.

Bezpieczeństwo
– funkcja City Safe Drive (CV Sensor): 500,00 zł.

Całkowity koszt wyposażenia opcjonalnego: 7650 zł.

 

 

CITIGO ELEGANCE 3-DRZWIOWY

– silnik: 1.0 MPI/55kW (75 KM);
– wersja wyposażenia: Elegance;
– cena bazowa: 39 090 zł;
– cena wersji testowej: 48 490 zł.

Wyposażenie dodatkowe

Lakier
– Spring Green: 1400 zł;

Audio i komunikacja
– nawigacja Move&Fun: 1400 zł;
– dodatkowe 4 głośniki z tyłu: 500 zł.

Funkcjonalność
– Pakiet Elegance Plus (mały pakiet skórzany, czujniki parkowania z tyłu);
– uchwyt na multimedia w przedniej konsoli: 100 zł;
– tempomat: 500 zł;
– ogrzewane przednie fotele: 800 zł;
– elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe: 2900 zł;
– fotel kierowcy i pasażera regulowany na wysokość: 250 zł.

Bezpieczeństwo
– funkcja City Safe Drive (CV Sensor): 500 zł;

Stylistyka
– obręcze kół ze stopów lekkich AURIGA 5,5J x 15″: 600 zł;
– stalowe koło zapasowe dojazdowe (klucz do kół, lewarek): 200 zł;
– SUNSET – 250 zł.

Całkowity koszt wyposażenia opcjonalnego: 9400 zł.