SKODA: KAMIQ I SCALA WYBIERANE CHĘTNIE Z RÓŻNYMI SYSTEMAMI

Modele Skody Scala i Kamiq otrzymały pięciogwiazdkową ocenę w teście Euro NCAP. Są one wyposażone w najnowsze systemy asystujące.

W wyposażeniu standardowym Lane Assist oraz Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

BEZPIECZEŃSTWO


 

Opcjonalnie w obu modelach dostępnych jest również wiele innych systemów bezpieczeństwa, które cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników od czasu wprowadzenia aut na rynek w 2019 roku. Dostępne wyposażenie Kamiqa i Scali pokazuje, że komfort i bezpieczeństwo kierowców należą do priorytetów czeskiej marki.

Lane Assist wykorzystuje kamerę umieszczoną na przedniej szybie do wykrywania granic pasa ruchu i oznaczenia dróg. Dzięki temu może ostrzec kierowcę o niezamierzonej zmianie pasa, a w razie braku reakcji zaingerować w układ kierowniczy. Front Assist natomiast monitoruje odległość od samochodu jadącego z przodu i ostrzega kierowcę o zbliżającym się zderzeniu. Może także automatycznie zahamować pojazd w celu uniknięcia kolizji lub zminimalizowania jej skutków.

Asystent wykrywania pieszych i rowerzystów wchodzący w skład systemu jest aktywny także przy prędkościach od 5 do 60 km/h.

Side Assist ostrzega o pojazdach nadjeżdżających z tyłu lub znajdujących się w martwym punkcie za pomocą sygnałów świetlnych widocznych w obudowie lusterek bocznych lub poprzez wibracje w kierownicy. Wykorzystuje do tego celu dwa czujniki umiejscowione w tylnej części pojazdu i monitoruje obszar w odległości do 70 m za autem.

W 2019 roku jedna na pięć modeli Scali (20,2 proc.) na rynek europejski została wyprodukowana z tym systemem. Dla miejskiego SUV-a Kamiq, asystent Side Assist został zintegrowany z systemem Rear Traffic Alert, który dodatkowo podczas wyjazdu z miejsca parkingowego, ostrzega o samochodach i obiektach przemieszczających się z tyłu.

Kierowcy Kamiqa często zamawiają dodatkowe poduszki powietrzne: 44,8 proc. egzemplarzy modelu na rynku europejskim zostało wyposażonych w opcjonalną poduszkę powietrzną osłaniającą kolana kierowcy, a 15,1 proc. posiadało aktywny system ochrony pasażerów Crew Protect ASssist, zawierający dodatkowo boczne poduszki powietrzne. Na opcjonalną poduszkę powietrzną na kolana zdecydowało się 19 proc. nabywców Scali.

Aktywny tempomat Adaptive Cruise Control (ACC) współpracuje z systemem Front Assist w celu dostosowania prędkości do poprzedzającego pojazdu. Ponad jedna trzecia nabywców Kamiqa w Europie (34,5 proc.) oraz 25 proc. Scali zdecydowała się na wybór tego inteligentnego systemu, który automatycznie utrzymuje pożądaną prędkość do 210 km/h.

Asystent wykrywający zmęczenie u kierowcy znalazł się w wyposażeniu 19,3 proc. samochodów Kamiq i 17,4 proc. Scala. Dużą popularnością w obydwu modelach cieszy się kamera cofania, którą zamówiło odpowiednio 45 proc. i 51 proc. osób. Opcjonalny system Auto Light Assist oferuje również opcję ściemniania świateł drogowych podczas zbliżania się nadjeżdżających pojazdów.

Ta dodatkowa funkcja została wybrana przez 22,8 proc. nabywców Scali i 17,8 proc. Kamiqa. 71,4 proc. 81,4 proc. drugiego modeli zostało wyposażonych w opcjonalny czujnik deszczu.

– Aktualnie dostępne w naszych modelach systemy asystujące spełniają już częściowo autonomiczne funkcje, które wspierają kierowcę w określonych sytuacjach i zwiększają bezpieczeństwo podczas jazdy. System jest w stanie szybciej niż człowiek wykryć zbliżające się zagrożenie i w ten sposób zapobiec wypadkowi. Jednakże musimy pamiętać, że to kierowca jest w pełni odpowiedzialny za prowadzenie pojazdu, dlatego musi cały czas trzymać ręce na kierownicy i powinien cały czas kontrolować sytuację. Nasze systemy chętnie go w tym wspomogą – komentuje Jaroslav Krejča, Series Manager of Overall Vehicle Small w Škoda Auto.

W tym roku czeska marka obchodzi 125. rocznicę działalności.