SKODA: OD 75 LAT LIDEREM W CZECHACH

Już od 75 lat Škoda nieprzerwanie lideruje w statystykach sprzedaży w swojej ojczyźnie. W grudniu 1936 roku ostatecznie wyprzedziła swych najmocniejszych konkurentów, wytwórnie Praga i Tatra, stając się od tego momentu najchętniej kupowaną marką na rodzimym rynku.

Osiągnięcie takiej pozycji w latach 30. było nie lada wyczynem. Po pierwsze, wewnętrzna konkurencja rynkowa w tym okresie była nadzwyczaj silna. Oprócz wspomnianych fabryk Praga i Tatra, o nabywców zabiegało wiele innych czechosłowackich producentów – chociażby Wikov, Walter, Aero, Z (Zbrojovka) czy też Jawa. Poza tym w ciągłej sprzedaży znajdowała się cała paleta modeli producentów zagranicznych, zwłaszcza amerykańskich, często w porównywalnych klasach wielkości nadwozi i mocy silników, jednak tańszych od rodzimych pojazdów.

Osiągnięcie tak znakomitego wyniku, a zwłaszcza jego utrzymanie, było bezpośrednią konsekwencją ogromnych zmian, jakie Škoda wdrażała konsekwentnie od początku lat 30., poczynając od rozbudowy sieci sprzedaży oraz zakładów, poprzez wyposażenie tych ostatnich nowoczesnym oraz wysokowydajnym zapleczem technologicznym, doskonałą kadrą pracowniczą, konstruktorską oraz zarządczą, kończąc na radykalnej i całkowitej wymianie swej oferty.

Wreszcie szereg innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych i nienaganna pod względem stylistycznym linia modeli Popular – Rapid – Favorit – Superb od razu stała się bestsellerową. Sprzedaż wydatnie wspomagały nowatorskie jak na tamte czasy kampanie propagandowe oraz doskonale rozwinięta sieć usług serwisowych.

Sprzedaż Škody w sezonie 1936 wzrosła w porównaniu do roku poprzedniego o imponujące 59 procent, a poziom eksportu przekroczył połowę całej produkcji.

Kolejnym okresem, w którym zachowanie przez Skodę pozycji rynkowego lidera sprzedaży budzi największe uznanie, są wczesne lata 90. W czasie, gdy w innych krajach postkomunistycznych, rodzimi producenci samochodów, nie wytrzymując konkurencji z masowymi wytwórcami południowoeuropejskimi oraz dalekowschodnimi, pozycja marki wręcz się umacniała.

Inwestycja w nowoczesny, przednionapędowy samochód jeszcze w latach 80., rozważnie dobrany, silny partner strategiczny, okazały się gwarancją przetrwania, zachowania tożsamości i szeregu sukcesów w kolejnych latach gospodarki wolnorynkowej.

Również i w Polsce Škoda podtrzymuje swoją rekordową passę i nieprzerwanie od 32 miesięcy zajmuje pozycję lidera sektora samochodów osobowych. Jest to najdłuższe przewodnictwo zanotowane na polskim rynku od ponad dekady. Na łączny wynik firmy składają się w naszym kraju wyniki poszczególnych modeli.

Najpopularniejszymi autami na rynku są Octavia i Fabia. Wysokie pozycje w swoich segmentach zajmują Superb, Yeti i Roomster.