SOJUSZ NA RZECZ E-TRANSPORTU CIĘŻAROWEGO WZYWA UE

Osiemnaście czołowych firm i organizacji europejskim transporcie drogowym wzywa UE do przyspieszenia przejścia na zeroemisyjne ciężarówki.

Zrzeszeni w nowej koalicji European Clean Trucking Alliance (ECTA), pragną doprowadzić do osiągnięcia celów emisyjnych proponowanego unijnego prawa klimatycznego do 2030 roku i uczynić kontynent neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

ECTA skupia szeroką i różnorodną grupę europejskich podmiotów w transporcie drogowym towarów, takich jak wiodące firmy, stowarzyszenia i organizacje społeczeństwa obywatelskiego, które silnie angażują się w przyspieszenie ograniczania emisji z pojazdów ciężarowych w UE i popierają wprowadzanie na rynek nowych bezemisyjnych technologii.

– Zielona odbudowa jest dobra dla naszego zdrowia, gospodarki i miejsc pracy. Z zadowoleniem przyjmuję powstanie kolejnej imponującej grupy przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych i obywateli z całej Europy, którzy wspólnie popierają ten cel. European Clean Trucking Alliance proponuje stolicom europejskim konkretny projekt, który należy uwzględnić w planach odbudowy gospodarczej: dekarbonizację flot pojazdów ciężarowych. Korzystając z Europejskiego Zielonego Ładu jako kompasu, Koalicja może przyspieszyć przejście w kierunku zeroemisyjnego przewozu towarów w celu zapewnienia zdrowszej przyszłości i silniejszej gospodarki – mówi Frans Timmermans, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. Europejskiego Zielonego Ładu.

Członkowie biznesowi ECTA to główni przewoźnicy, logistycy i firmy zajmujące się towarami konsumpcyjnymi w Europie i poza nią. Wspólnie zatrudniają ponad 1,6 miliona ludzi na całym świecie i mają roczne przychody w wysokości ponad 325 miliardów euro. Ta ostatnia wartość jest porównywalna z PKB Danii.

Organizacje, które przystąpiły do ECTA, należą do stowarzyszeń i organizacji społeczeństwa obywatelskiego z najsilniejszą siecią członków i największym doświadczeniem w obszarze transporcie i mobilności na poziomie europejskim. Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu pełni rolę obserwatora technicznego.

Około 40 milionów pojazdów dostarcza towary w całej Europie, a ciężarówki przewożą ponad trzy czwarte wszystkich towarów transportowanych drogą lądową. Ponieważ przewiduje się, że do 2050 roku towarowy transport drogowy się podwoi, ECTA ma na celu wsparcie UE w opracowaniu i wdrażaniu polityk zrównoważonego transportu drogowego towarów w celu radykalnego ograniczenia emisji CO2 i zanieczyszczeń powietrza.

W swoim pierwszym komunikacie „Europejska szansa na dekarbonizację sektora drogowego transportu towarowego” ECTA wzywa Komisję Europejską, aby priorytetem stało się przejście na samochody ciężarowe o zerowej emisji, aby osiągnąć ambitne cele w zakresie ograniczania emisji proponowane w unijnym prawie klimatycznym do 2030 roku i uczynić Europę neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.

W 2019 roku UE po raz pierwszy przyjęła cele dotyczące zmniejszenia średnich emisji z nowych samochodów ciężarowych na 2025 i 2030 rok. Sojusz wzywa UE do podjęcia dalszych kroków w ramach programu pracy Komisji Europejskiej i „przedstawienia jasnej ścieżki i strategii politycznej umożliwiającej upowszechnienie zeroemisyjnych pojazdów i infrastruktury”.

Ponieważ państwa członkowskie UE rozważają teraz kierunki inwestycji w odbudowę gospodarki w odpowiedzi na kryzys koronawirusa Covid-19, ECTA wzywa je „do ochrony miejsc pracy i wspierania długoterminowych zrównoważonych rozwiązań, które zapewnią dekarbonizację sektora transportu drogowego”.

Polskim członkiem ECTA jest firma No Limit Logistics.

– No Limit Logistics aktywnie wspiera cele ECTA. Wykonując operacje biznesowe, koncentrujemy się na rozwiązaniach służących dekarbonizacji transportu. Jesteśmy w wiodącej grupie firm logistycznych dbających o ochronę środowiska – powiedział Marcin Blauth, Prezes jej zarządu.

Więcej (w tym wypowiedzi czołowych polityków UE) znajdziesz na stronie: Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki

Źródło: T&E, ECF