SUBARU: ELEKTRYCZNA SOLTERRA W SŁUŻBIE PARKÓW NARODOWYCH

Subaru Solterra trafi do parków narodowych w ramach programu „Eko Parki – elektromobilność w parkach narodowych”

Model Solterra, pierwszy elektryczny SUV marki Subaru, został wybrany w drodze przetargu i trafi do służby w parkach narodowych w Polsce. Marka Subaru dostarczy łącznie 33 egzemplarze tego samochodu.


Zobacz także:

PEUGEOT: 3008 i 5008 Z NOWYM NAPĘDEM HYBRYDOWYM JUŻ W POLSCE
 

ROZMAITOŚCI


 

Nie ma wielu takich miejsc, w których ekologiczne aspekty samochodu elektrycznego będą tak bardzo odczuwalne, jak na terenie parków narodowych. To tutaj pojazdy zeroemisyjne mogą wyraźnie wpłynąć na ograniczenie hałasu oraz zmniejszenie emisji spalin. Wkrótce będzie można się o tym przekonać, ponieważ Subaru Import Polska z dumą ogłasza, że marka wygrała przetarg na dostarczenie 33 egzemplarzy elektrycznego SUV-a Subaru Solterra, do łącznie 17 instytucji w całej Polsce.

Marka Subaru w programie „Eko Parki – elektromobilność w parkach narodowych”

Przetarg został ogłoszony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a na składanie wniosków przewidziano czas do grudnia 2022 roku. Założeniem programu „Eko Parki – elektromobilność w parkach narodowych” było wsparcie parków narodowych przy zakupie samochodów zeroemisyjnych oraz niezbędnej infrastruktury ładowania. Parki narodowe mogły składać zamówienia na trzy rodzaje pojazdów z napędem elektrycznym: auta osobowe, crossovery i SUV-y z napędem na cztery koła.

Na wybór samochodu tej ostatniej kategorii, w której zwycięzcą przetargu okazało się Subaru Solterra, zdecydowało się 17 parków narodowych, składając zamówienie na łącznie 33 pojazdy. Lista instytucji i liczba zamówionych aut kształtuje się tak, jak poniżej:

– Babiogórski Park Narodowy (1 egzemplarz)
– Biebrzański Park Narodowy (2 egzemplarze)
– Bieszczadzki Park Narodowy (1 egzemplarz)
– Park Narodowy Gór Stołowych (4 egzemplarze)
– Gorczański Park Narodowy (2 egzemplarze)
– Kampinoski Park Narodowy (4 egzemplarze)
– Karkonoski Park Narodowy (2 egzemplarze)
– Magurski Park Narodowy (4 egzemplarze)
– Pieniński Park Narodowy (1 egzemplarz)
– Poleski Park Narodowy (1 egzemplarz)
– Roztoczański Park Narodowy (2 egzemplarze)
– Słowiński Park Narodowy (2 egzemplarze)
– Świętokrzyski Park Narodowy (1 egzemplarz)
– Tatrzański Park Narodowy (2 egzemplarze)
– Park Narodowy „Ujście Warty” (1 egzemplarz)
– Wielkopolski Park Narodowy (2 egzemplarze)
– Wigierski Park Narodowy (1 egzemplarz)

W przetargu, ogłoszonym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, postawiono bardzo precyzyjne wymagania, jakie musiały spełnić SUV-y z napędem na wszystkie koła. Na liście minimalnych wymagań znalazły się: zestaw akumulatorów litowo-jonowych magazynujących co najmniej 65 kWh energii elektrycznej; zasięg nie mniejszy niż 400 kilometrów (wg procedury WLTP); gwarancja na akumulatory wynosząca 8 lat lub 160 000 kilometrów; prześwit nadwozia co najmniej 170 milimetrów itp. Dodatkowo, każdy samochód, jaki marka Subaru dostarczy parkom narodowym, zostanie oklejony według wzoru określonego w przetargu.

Subaru Solterra – misja specjalna w parkach narodowych

Jak przystało na Subaru, pierwszy elektryczny model tej marki, jakim jest Solterra, wyróżnia się na tle podobnych aut ponadprzeciętnymi zdolnościami do jazdy w terenie. Samochód otrzymał stały napęd na cztery koła, co jest rozwiązaniem nietypowym wśród aut elektrycznych – dwa silniki, jeden przy przedniej, a drugi przy tylnej osi, bez przerwy napędzają wszystkie koła, a maksymalne parametry tego układu to 218 KM i 337 Nm momentu obrotowego.

Subaru Solterra wyróżnia się także największym prześwitem spośród modeli tej klasy. Wynosi on aż 21 centymetrów, co pozwala bez problemu pokonywać nieutwardzone drogi. Dodatkowo, Subaru Solterra ma typowe dla SUV-ów parametry terenowej jazdy – kąt natarcia wynosi 17,7 stopni, zejścia 25,4 stopni, a kąt rampowy to 18,2 stopni – a także szczelny zestaw akumulatorów, co daje możliwość bez stresu pokonywać głębsze kałuże.

Ponadto, Solterra, jak każde Subaru, wyposażona jest w X-MODE – to system wyboru trybów terenowej jazdy, który pozwala zmieniać charakterystykę pracy podzespołów tak, aby auto skutecznie pokonywało terenowe przeszkody, między innymi piach, błoto czy śnieg. Natomiast, dzięki funkcji Grip Control, samochód automatycznie utrzymuje prędkość zjazdu ze wzniesienia czy w trakcie pokonywania trudnego terenu, a kierowca musi jedynie skupić się na kierowaniu autem. Mimo nowoczesnego napędu, Solterra jest modelem wiernym odwiecznym zasadom marki Subaru.

Pierwsze egzemplarze Subaru Solterry zostaną dostarczane do parków narodowych już na przełomie roku.