SUZUKI: HISTORIA MODELI Z NAPĘDEM NA CZTERY KOŁA

DSCF4901

Suzuki jest jedynym z pionierów w tworzeniu kompaktowych modeli typu SUV. Od rozpoczęcia produkcji serii LJ w 1970 roku, marka stale poszerza swoją gamę, wprowadzając kolejne modele: Vitara (1988 r.), Jimmy (1998 r.) oraz Grand Vitara / Grand Vitara XL (2005 r.).

W 1970 roku, gdy rynek samochodów off-roadowych był zdominowany przez samochody z silnikami o dużych pojemnościach, japoński producent zaproponował zupełnie inne rozwiązanie – połączenie kompaktowych rozmiarów nadwozia ze znakomitymi właściwościami terenowymi.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: PIEWSZE OFICJALNE ZDJĘCIE NOWEJ KIA SORENTO

PARYŻ 2014


&nbsp:
Ważący zaledwie 600 kilogramów, samochód LJ pokonywał wzniesienia o kącie nachylenia nawet do 27,5 stopnia. Stale udoskonalano ten model, zwiększając jego wytrzymałość podczas pokonywania trudnego terenu poprzez zamianę silnika chłodzonego powietrzem na chłodzony cieczą, który pozwalał na efektywniejsze chłodzenie. Zwiększono także pojemność skokową silnika oraz poszerzono bieżnik opon.

DSCF4884

Druga generacja odznaczała się unowocześnionym projektem nadwozia dopasowanym do nowych, bardziej miejskich zadań. Tak narodził się model SJ. Bardziej sportowa charakterystyka i zwiększona dynamika samochodu spotkała się z dużym uznaniem klientów. Produkcja i sprzedaż modelu SJ stale rosły a w roku 1987 przekroczony został poziom 1 miliona sprzedanych sztuk.

W 1988 roku wprowadzono model Vitara, zbudowany na solidnej ramie typu drabinowego, a jednocześnie oferujący elegancki, europejski design nadwozia charakteryzujący się prostymi liniami. Vitara była bardzo zwinna, a dzięki prostemu zawieszeniu z przednimi kolumnami i centralnym wahaczem z tyłu wszelkie manewry kierowca wykonywał bez trudności.

DSCF4940

W 1998 roku przeprowadzono całkowitą modyfikację serii LJ i SJ, tworząc nowy model o nowocześniejszym wyglądzie – Jimny. Był to prawdziwie rewolucyjny samochód z dłuższym rozstawem osi, skrzynią redukcyjną i udoskonaloną, ramową konstrukcją podwozia. Uniwersalizm modelu Jimny polega na jego nadzwyczajnych właściwościach poruszania się w każdych warunkach, do czego nie są zdolne inne kompaktowe samochody.

Model Jimny spełnia bardzo ważną rolę w globalnej strategii Suzuki. Jest prawdziwym kompaktowym samochodem terenowym, który oferuje sprawną jazdę po bezdrożach i niewiarygodne zdolności terenowe. W 2001 roku skumulowana sprzedaż modelu Jimny przekroczyła 2 miliony sztuk. Dzisiaj Jimny zajmuje silną pozycję w swoim segmencie w ponad 180 krajach i regionach świata.

DSCF4920

Vitara stała się bazą do stworzenia modelu Grand Vitara, zwiastującego nadchodzącą erę crossoverów. Model oferował doskonałe właściwości jezdne oraz dzielność w terenie.

W 2005 roku Grand Vitara przeszła całkowitą modyfikację. Ulepszono zawieszenie poprzez wykorzystanie wbudowanej konstrukcji ramowej, a także udoskonalono komfort jazdy miejskiej, jak i w terenie. Ponadto, wprowadzono stały napęd na cztery koła z możliwością wyboru 3 trybów pracy (łącznie z przełożeniem redukcyjnym).

DSCF4910

Suzuki przez kilkadziesiąt lat zdobywało wiedzę i doświadczenie w zakresie tworzenia modeli SUV, które teraz wykorzystuje także podczas produkcji crossoverów. Zapewniło to sukces modelu SX4 oraz jest widoczne w najnowszym modelu w segmencie C: Suzuki SX4 S-Cross, którego sprzedaż rozpoczęła się we wrześniu 2013 roku.

Model koncepcyjny Suzuki iV-4 zadebiutował na 65. Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Jest on bazą do przygotowania modelu produkcyjnego Vitara, który zostanie zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu (4-19 października).