TOKIO 2017: MITSUBISHI PREZENTUJE e-EVOLUTION CONCEPT

mitsu-e-evo1

Podczas 45. Salonu Samochodowego w Tokio firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) przygotowała światową premierę koncepcyjnego modelu e-Evolution Concept.

Ten sportowy SUV z całkowicie elektrycznym napędem wskazuje na nową strategie marki i nowe hasło komunikacyjne obowiązujące na wszystkich rynkach świata: „Drive your Ambition”.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

ECO


 

Mitsubishi e-Evolution Concept jest jeżdżącym prototypem, który ilustruje strategiczne kierunki, w których w przyszłości będzie się rozwijać producent. O nowym obliczu marki będą decydowały atuty oferowanych przez nią samochodów typu SUV i crossover, pojazdów elektrycznych (EV), a także gotowość do wdrażania najnowszych systemów zapewniających użytkownikom mobilność oraz łączność ze światem za pomocą urządzeń elektronicznych.

mitsu-e-evo3

Jako jeden z pionierów w dziedzinie pojazdów z napędem elektrycznym, MMC będzie poszerzać gamę i przyspieszać wprowadzanie na rynek samochodów elektrycznych (EV). Jednocześnie wprowadzone zostaną systemy sztucznej inteligencji (AI), integracja z urządzeniami mobilnymi oraz łączność pojazdów z Internetem i zwiększenie ich możliwości poprzez wykorzystywanie modelu pracy systemów w chmurze obliczeniowej (cloud computing).

“Robust & Ingenious”: Filozofia designu

Producent przyjął nową filozofię designu, którą charakteryzuje slogan „Robust & Ingenious” („Mocny i odkrywczy”). To określenia, które charakteryzują kontrastowy język designu, który znalazł swój wyraz z ostatecznym kształcie prototypu e-Evolution Concept. Samochody przyszłości wprowadzane na rynek mają być nieskomplikowane w swoim charakterze, solidne, wytrzymałe i funkcjonalne, jednocześnie będąc także inteligentne, zaawansowane pod względem technologicznym, oferując mnóstwo nowych możliwości.

Design

e-Evolution Concept to model o wysokich osiągach i doskonałych własności jezdnych dzięki najnowszemu układowi kontroli 4WD. Kształt przodu jest koncepcję stylistyczną, określaną mianem Dynamic Shield („Dynamiczna tarcza”). Czarna sekcja kraty wlotu powietrza jest schowana pod powłoką ze szkła. Pod szkłem znajdują się kamery i czujniki, których wygląd akcentują niebieskie kontury stylizacyjne. Poniżej reflektorów umieszczono duże wloty powietrza, kierujące strumienie chłodzące zaciski elektrycznych hamulców.

mitsu-e-evo4

Mocno pochylona przednia szyba i krótkie zwisy nadają sylwetce dynamiczny profil. Wysoki prześwit poprzeczny, krótki zwis przedni i tylny, silnie zaznaczona linia boków nadwozia i wąskie przetłoczenia po bokach podkreślają dynamikę i zwrotność. Z kolei duże, masywne opony potężny moment obrotowy napędu 4WD. Muskularny wygląd sylwetki dodatkowo uwydatniają relingi biegnące wzdłużnie po obu stronach dachu.

W masywnej sześciokątnej bryle nadwozia można dopatrzeć się inspiracji kształtem osłony koła zapasowego w modelu Mitsubishi Pajero.

Tablica przyrządów wydaje się płynąć przed kierowcą. Horyzontalny układ tablicy przyrządów przypomina funkcją linię poziomą elektronicznego wizjera: linia pozioma tablicy przyrządów ułatwia ocenę zachowania samochodu w czasie jazdy – forma idzie w parze z funkcją, opisując drogę przed pojazdem. Duży płaski ekran wyświetlacza obejmuje całą szerokość tablicy przyrządów.

mitsu-e-evo5

Wśród wyświetlanych informacji znajdują się dane o warunkach otoczenia, dane nawigacyjne oraz podpowiedzi instruujące kierowcę i związane z prowadzeniem samochodu. Dwa mniejsze wyświetlacze po obu stronach dużego ekranu pokazują obrazy przestrzeni przed i za samochodem. Bardzo duże szyby zapewniają doskonałą widoczność dookoła, niemal na obszarze 360 stopni.

Najważniejsze rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w koncepcyjnym studium:

* Napęd elektryczny EV: auto posiada silniki elektryczne, zapewniające wysokie wartości momentu obrotowego i świetne osiągi. Są one zasilane z systemu akumulatorów o wysokiej pojemności, co zapewnia płynne przyspieszanie. Główny akumulator trakcyjny jest umieszczony centralnie, pod podłogą samochodu.

mitsu-e-evo6

* Napęd 4WD: Wyjątkową dynamikę i własności jezdne uzyskano dzięki zastosowaniu napędu 4WD z trzema silnikami elektrycznymi. Jeden z nich napędza przednie koła, przy udziale nowego Dwusilnikowego Aktywnego Systemu Kontroli Znoszenia AYC (Dual Motor Active Yaw Control), który powoduje odpowiednie dołączanie pozostałych dwóch silników przekazujących napęd na tylne koła, z wykorzystaniem elektronicznego układu, który koryguje tor jazdy poprzez aktywną kontrolę momentu obrotowego (torque- vectoring).

Nad pracą całości czuwa rozbudowany układ sterujący napędem na wszystkie koła i kontrolujący inne funkcje układu jezdnego S-AWC (Super All-Wheel Control). W efekcie uzyskano znacznie lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów. Hamulce kontrolują napęd i prędkość pojazdu dzięki elektrycznie sterowanym zaciskom.

* Sztuczna inteligencja (AI): Mózgiem e-Evolution Concept jest system oparty na sztucznej inteligencji (AI). Duża liczba różnego rodzaju czujników umożliwia systemowi natychmiastowe weryfikowanie i analizowanie sytuacji na drodze, a także „odczytywanie” intencji kierowcy. Układ dostosowuje zachowanie i osiągi pojazdu do zamiarów kierowcy, tym samym wspierając kierowcę. Jazda jest bezpieczniejsza. Specjalna funkcja uczenia kierującego umożliwia systemowi sztucznej inteligencji przekazanie odpowiedniej wiedzy osobie za kierownicą.

mitsu-e-evo2

System tworzy swoisty obraz poziomu kompetencji kierowcy i sam buduje program „szkolenia”, który jest następnie realizowany poprzez sugestie podawane głosem lub za pomocą komunikatów ukazujących się na dużym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej. Dzięki temu, kierowcy o różnym poziomie umiejętności szybko odkrywają, że prowadzony przez nich samochód zachowuje się dokładnie tak, jak sobie tego życzą.

Mitsubishi e-Evolution Concept będzie eksponowany podczas 45. Salonu Samochodowego w Tokio do 5 listopada.