TOYOTA: NOWA COROLLA CROSS UZUPEŁNIA GAMĘ SUV

Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność, a także atrakcyjny design.

Nowy model nie tylko uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, TS kombi oraz sedan, ale sprawia też, że oferta Toyoty w segmencie SUV jest najszersza na europejskim rynku.


Zobacz także:

PREMIERY


 

Samochód powstał w architekturze TNGA Toyoty. Za bazę posłużyła najnowsza odmiana platformy GA-C, co miało wpływ na stylistykę auta, jego wnętrze, zastosowane technologie, a także właściwości jezdne.

Stylistyka i wnętrze

Masywne nadwozie nowego SUV-a Toyoty zostało stworzone z myślą o europejskim rynku. Corolla Cross ma 4 460 mm długości, 1 825 mm szerokości, 1 620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 640 mm. Wymiarami plasuje się pomiędzy modelami Toyota C-HR oraz RAV4, czyli w samym sercu segmentu C-SUV.

Przestrzeń nad głową i na nogi jest wystarczająco obszerna. Tylne drzwi otwierają się szeroko, a opcjonalny panoramiczny dach zapewnia przestrzeń i dodatkowe doświetlenie kabiny. Dostęp do bagażnika jest ułatwiony za sprawą niskiego progu załadunkowego i wysoko otwieranej klapy bagażnika.

Piąta generacja napędu hybrydowego

Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy piątej generacji.

Nowa generacja niewymagającego ładowania układu hybrydowego Toyoty w wersji z napędem na przód lub z inteligentnym napędem na cztery koła (AWD-i) korzysta z atutów poprzednika, ale ma większy moment obrotowy, większą moc silnika elektrycznego. Napęd ten jest bardziej wydajny i przyjemniejszy w prowadzeniu niż jego poprzednik.

Układ przeniesienia napędu został przeprojektowany wraz z nowymi układami smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczynia się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych.

Korzystając z najnowszych rozwiązań w dziedzinie baterii litowo-jonowych, zestaw baterii jest mocniejszy i aż o 40 procent lżejszy niż wcześniej.

Zwiększyła się zarówno moc silnika spalinowego jak i elektrycznego, czego efektem jest większa o 8 procent łączna moc całego układu. W wersji z napędem na przednie koła napęd hybrydowy 2.0 wytwarza 197 KM (146 kW) mocy i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,1 sekundy.

Wariant AWD-i ma dodatkowy silnik elektryczny montowany przy tylnej osi o mocy 40 KM (30,6 kW). Tylny silnik dołączany jest automatycznie, zwiększając trakcję i dając większe poczucie bezpieczeństwa na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Wersja z napędem AWD-i ma takie same osiągi podczas przyspieszania jak auto z napędem na przód.

Napęd hybrydowy piątej generacji ma jeszcze bardziej dopracowane właściwości jezdne. Przyspieszanie jest bardziej liniowe, przewidywalne i kontrolowalne. System lepiej też dopasowuje obroty silnika do prędkości auta, by dawać bardziej intuicyjne i naturalne wrażenia z jazdy. Osiągnięto to dzięki przekalibrowaniu zależności między wciśniętym pedałem gazu a reakcją układu napędowego.

Zaawansowane technologie

Corolla Cross jest wyposażona w wiele zaawansowanych technologii. Samochód wykorzystuje ulepszony układ HMI (Human Machine Interface) z najnowszymi multimediami oraz zaprojektowany z myślą o Europie układ deski rozdzielczej, który zawiera Digital Cockpit, 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów oraz 10,5-calowy ekran systemu multimedialnego.

12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów ma zupełnie nowe oprogramowanie oraz sprzęt. Jest to największy tego rodzaju wyświetlacz w segmencie, dzięki czemu jest w stanie pokazać jednocześnie dużą liczbę danych. Jest też elastyczny – można go spersonalizować np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego czy nawigacji.

System multimediów z 10,5-calowym, dotykowym wyświetlaczem HD ma nowy, szybszy procesor. Łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay i przewodowo z Android Auto oraz udostępnia funkcje pakietu Toyota Smart Connect. System multimedialny został rozbudowany o nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, agenta głosowego oraz aktualizacje przez internet. Co więcej, wraz z aplikacją MyT auto oferuje bogaty zestaw usług na telefon jak np. analiza stylu jazdy, lokalizacja auta, a także możliwość zdalnego sterowania klimatyzacją czy zamykaniem drzwi.

Bezpieczeństwo

Nowa Corolla Cross jest wyposażona w zestaw systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, który łączy najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense z innymi asystentami jazdy oraz parkowania. Systemy te nie tylko sprawiają, że podróżowanie staje się łatwiejsze i bezpieczniejsze, ale także zapewniają ochronę wszystkim pasażerom oraz innym użytkownikom ruchu drogowego w wielu sytuacjach.

Po raz pierwszy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) zawiera system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach (Acceleration Suppression), system ostrzegania o pojazdach włączających się do ruchu (Intersection Cut-In Traffic Assist), a także poprawiony układ detekcji nadjeżdżających pojazdów (Oncoming Traffic Detection) oraz asystenta skrętu na skrzyżowaniach (Intersection Turn Assist).

Wśród funkcji pakietu Toyota Safety Sense jest również układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS), a także aktualizacje online, które aktualizują funkcjonowanie systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy oraz dodają nowe elementy przez cały okres eksploatacji pojazdu. Udoskonalono też adaptacyjny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości (FSR ACC), a także systemy utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz rozpoznawania znaków drogowych (RSA).

T-Mate wspomaga kierowcę przy pomocy monitora martwego pola w lusterkach (BSM) wraz z asystentem bezpiecznego wysiadania (SEA), automatycznych świateł drogowych (AHB), asystenta parkowania Toyota Teammate Advanced Park, kamery panoramicznej 360 stopni (PVM), systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem (RCTAB) oraz układu detekcji przeszkód podczas manewrów (ICS).

Wysoki poziom bezpieczeństwa biernego nowej Corolli Cross zapewnia sztywna platforma GA-C, a nowa poduszka centralna między fotelami zapobiega zderzeniu się kierowcy z pasażerem w przypadku uderzenia w bok auta.

Od premiery modelu Corolla w 1966 roku sprzedano ponad 50 mln egzemplarzy tego auta na całym świecie. Corolla Cross wzmocni pozycję Toyoty w segmencie C i pomoże w osiągnięciu celu sprzedaży 400 tys. kompaktowych aut do 2025 roku, co odpowiada 9-procentowemu udziałowi w najbardziej konkurencyjnym segmencie w Europie.

Nowa Corolla Cross trafi do pierwszych klientów w Europie jesienią 2022 roku.