VOLKSWAGEN: SPOTKANIE LEGEND – GOLFÓW GTI NA TORZE

vw_gogt_1

Do spotkania dwóch legendarnych aut – Golfa GTI Pirelli i Golfa GTI Clubsport doszło po raz pierwszy. Obydwa są modelami jubileuszowymi, obydwa opatrzono magicznymi literami, które oznaczają sport i dynamikę.

Obydwa mają też specjalne elementy wystroju wnętrza. Na tym jednak kończą się podobieństwa tych dwóch wyjątkowych modeli.


Zobacz także:

SPORT


 

Golfa GTI Pirelli wyprodukowano w 1983 roku i wyposażono w silnik o mocy 112 KM, z kolei najnowszy model jubileuszowy – Golf GTI Clubsport – napędza silnik osiągający aż 265 KM.

vw_gogt_2

Portimao, tor wyścigowy na południu Portugalii, jest doskonałym miejscem, w którym te dwa modele mogą się zmierzyć. Golf GTI Pirelli z silnikiem 1.8 ma rozwiązania techniczne sprzed ponad 30 lat, wtedy po raz pierwszy zjechał z taśmy w ramach limitowanej edycji specjalnej, krótko przed zakończeniem produkcji Golfa I GTI.

Golf GTI Clubsport także jest szczególnym samochodem – Volkswagen wypuści go dokładnie na przypadające w nadchodzącym roku 40. urodziny legendarnego Hot-hatch’a. Dwulitrowy, 265-konny silnik TSI tego auta w podstawowym trybie pracy uzyskuje moment obrotowy o wartości 350 niutonometrów. Szczególną cechą najnowszego modelu jubileuszowego jest jednak działająca czasowo funkcja boost, podnosząca na maksymalnie 10 sekund moc jednostki napędowej do 290 KM, a moment obrotowy do 380 Nm.

Funkcję tę aktywuje się poprzez wykonanie kick-downu pedałem gazu. Samochód przyspiesza wówczas od 0 do 100 km/h w ciągu 5,9 sek. i jest najmocniejszym modelem spośród wszystkich seryjnych Golfów GTI w historii. Wersja wyposażona w dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG) ma dodatkowo funkcję „launch- control”, która – podobnie jak to ma miejsce w samochodach biorących udział w sportach motorowych – kontroluje start auta umożliwiając maksymalnie szybkie i efektywne ruszenie.

vw_gogt_3

Volkswagen nie tylko wzmocnił doładowany silnik Golfa GTI Clubsport, ale też nadał autu specjalną stylistykę, zadbał o aerodynamikę i dostosował wyposażenie do charakteru tego samochodu. Docisk do podłoża taki jak w samochodach sportowych zapewniają nowy przedni zderzak, doskonale widoczny z tyłu spojler oraz dyfuzor. W ofercie (za dopłatą) znajdują się opony typu semi slick, dopuszczone do użytkowania na zwykłych drogach. Nie zapomniano także o ergonomii – do auta można wybrać seryjne sportowe, w pełni „kubełkowe” fotele lub też klasyczne sportowe fotele GTI. Volkswagen oferuje także nowy model (seryjnie) z dwubarwnym nadwoziem.

Golf GTI Clubsport i Golf GTI Pirelli nie są jedynymi modelami produkowanymi w limitowanych edycjach. Volkswagen przygotowywał jubileuszowe wersje również na 20., 25., 30. i 35. urodziny GTI. Jednak powodujący szybsze bicie serca Golf GTI Clubsport na pewno wyznaczy standardy na dłuższy czas.