VOLVO: NOWE XC90 WYGRYWA W TEŚCIE ZDERZENIOWYM

IIHS small overlap XC90 crash test

Amerykańskie testy zderzeniowe IIHS są zmorą wielu producentów. Słabe wyniki notowały w nich także drogie modele aut, które doskonale wypadały we wcześniejszych testach europejskich.

Nowe XC90 to kolejny model Volvo, który otrzymał najwyższe noty najpierw w Euro NCAP, a chwilę później IIHS. To potwierdza podejście firmy do zagadnień bezpieczeństwa.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO


 

Amerykański instytut ubezpieczeniowy działający na rzecz bezpieczeństwa na drogach jest znany z przeprowadzanych okresowo testów zderzeniowych nowych samochodów, których wyniki niejednokrotnie szokowały opinię publiczną. IIHS przetestował nowe Volvo XC90, które doskonale poradziło sobie z serią wymagających prób zderzeniowych i otrzymało najwyższe wyróżnienie Top Safety Pick+. Wcześniej auto uzyskało pięć gwiazdek w serii testów Euro NCAP.

Na wyróżnienie Top Safety Pick+ mogą liczyć jedynie najbezpieczniejsze pojazdy na rynku. Aby zakwalifikować się do testu należy spełnić kryteria Top Safety Pick oraz otrzymać ocenę dobrą w 4 z 5 kategorii dot. ochrony pasażerów, a w 1 z testów wypaść co najmniej zadowalająco. Nowy model Volvo otrzymał najwyższe możliwe noty we wszystkich kategoriach, dzięki czemu jest najwyżej ocenionym autem z ocenionych przez instytut.

Najbardziej wymagający test

IIHS postanowił sprawdzić bezpieczeństwo samochodów podczas najgroźniejszych wypadków i stworzył obrysowe testy zderzeniowe, w których samochód uderza z prędkością 64 km/h w nieodkształcalną przeszkodę szerokością 25 proc. swojego przodu. W testach europejskich, samochody uderzają w przeszkodę częściowo odkształcalną, szerokością 40 proc. przodu. Dlatego to właśnie w testach amerykańskich nadwozie pojazdu i pasażerowie poddani są znacznie większym przeciążeniom.

Podczas testu doskonale zadziałały systemy stabilizujące tor jazdy. Po uderzeniu w przeszkodę samochód dalej jedzie prosto, podczas gdy inne auta gwałtownie się obracały.

Rekomendacja specjalistów

Specjaliści z amerykańskiego Instytutu podkreślali efektywne działanie nowej wersji systemu City Safety zamontowanego w XC90. Auto testowano w teście automatycznego hamowania przed przeszkodą i zarówno przy prędkości 19 km/h jak i 40 km/h próby zakończyły się skutecznym, automatycznym wyhamowaniem przed przeszkodą. IIHS pochwalił także ostrzeżenie o kolizji pojawiające się w sytuacji zagrożenie na ekranie przed kierowcą, w efekcie czego nowe XC90 otrzymało najwyższy możliwy wynik („superior”) w zakresie przeciwdziałania uderzeniom przodem auta.

Najważniejszym z wyników był jednak obrysowy test zderzeniowy, który wielokrotnie obnażał niedoskonałości sprawdzanych aut, nawet tych, które w testach EuroNCAP otrzymały maksymalne oceny. W przypadku nowego XC90 skutki uderzenia rogiem nadwozia okazały się być zaskakujące. Auto nie tylko w pełni ochroniło głowę kierowcy podczas uderzenia, dzięki poduszkom oraz kurtynom powietrznym, lecz także w bardzo małym stopniu odkształciło się, zmniejszając przestrzeń kierowcy o zaledwie 2 cale.

Jak podkreślali specjaliści z IIHS: Po dokładnych pomiarach manekina symulujące kierowcę XC90 biorącego udział w teście zderzeniowym ustalono poziom ryzyka poważnej kontuzji w wyniku uderzenia jako niski.

Wynik wieloletniej pracy

Raport IIHS dotyczący nowego XC90 nie zaskoczył Dyrektora Centrum Bezpieczeństwa Volvo w Goeteborgu.

– Wynik niezależnego testu przeprowadzonego przez IIHS potwierdza wyjątkowość pracy, jaką wkładamy w rozwój bezpieczeństwa samochodów Volvo. Kombinacja nadwozia stworzonego w oparciu o klatkę bezpieczeństwa z najdoskonalszej stali, charakteryzującej się najwyższym poziomem twardości, w połączeniu ze wzmocnioną konstrukcją przodu auta oraz występującym w standardowym wyposażeniu systemem zapobiegania kolizji przez automatyczne wyhamowanie przed przeszkodą – City Safety sprawiły, że nowe XC90 to tak bezpieczny samochód, z czego wynika jego doskonały wynik w teście – powiedziała Cecilia Larsson.