VOLVO: PRODUKOWANY WE WŁOSZECH MODEL 262C KOŃCZY 40 LAT

Volvo 262 C

Czterdzieści lat temu, Volvo podjęło decyzję o zmianie swojego wizerunku statecznej, praktycznej i spokojnej marki. Stąd pomysł stworzenia modelu 262 Coupe.

Sprzedaż zaprojektowanego w Szwecji samochodu przerosła wszelkie oczekiwania pomimo dwukrotnie wyższej ceny niż modelu serii 200 w bazowej wersji.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

Volvo 264 zostało zaprezentowane jesienią 1974 roku, dwa lata później przyszedł czas na pierwszy sześciocylindrowy silnik w Volvo z nadwoziem kombi – model 265. Jednak najlepsze projektanci marki zostawili na koniec. Podczas salonu samochodowego Geneva Motor Show w marcu 1977 został pokazany samochód, którego nikt się nie spodziewał. Dwudrzwiowe coupe, z mocno pochyloną przednią szybą i obniżonym dachem aż o 60 mm. Wszystko to sprawiło, że 262 nabrało dynamicznej linii.

 

 

O wyjątkowości modelu 262C zadecydowały jego detale wnętrza. Specjaliści z Volvo zdecydowali się na użycie szlachetnych materiałów. Fotele, zagłówki, boczki drzwi, nawet uchwyty w drzwiach – wszystko było obszyte naturalną skórą wysokiej jakości. Dobre wrażenie robiły także elementy dekoracyjne z prawdziwego drewna. Pamiętajmy, że były to czasy powszechnego stosowania wszelkich odmian jego imitacji. Wszędzie, ale nie w 262C…

Kiedy w 1973 zakończona została produkcja 1800 ES nie planowano na jego następcy. Ówczesny prezes Volvo, Pehr G. Gyllenhammar, nie mógł się z tym pogodzić. Słusznie zauważył rosnące znaczenie rynku amerykańskiego, gdzie na luksusowe coupe zapotrzebowanie klientów ciągle rosło. Projektowanie dwudrzwiowego modelu zaczęło się od szefa stylistów – Jana Wilsgaarda. Wziął się do dzieła i stworzył kilka rysunków luksusowego coupe, jednak żaden z projektów nie opuścił deski kreślarskiej.

Na potrzeby projektu stworzył nowe wnętrze, które testował na pokładzie istniejącego modelu 164. Zarząd Volvo podjął decyzję, że samochód zostanie przetransportowany do włoskiego studia Sergio Coggiola’s w Turynie. Czterodrzwiowe nadwozie zostało przerobione na dwudrzwiowe, a dach znacznie obniżono, pokryto winylem i poszerzono słupek C, na którym znalazł się symbol trzech koron – szwedzki herb. W wersji produkcyjnej zastąpiono je jedną dużą koroną. Jest to jedna z nielicznych różnic pomiędzy prototypem, a modelem produkcyjnym.

 

 

Na początku 262C napędzany był silnikiem V6 o pojemności 2,7 litra i mocy 140 koni mechanicznych. Występował on we wszystkich innych wersjach serii 260 i został opracowany wspólnie z Peugeotem i Renault. Silnik był produkowany we Francji w mieście Douvrin przez konsorcjum Société Franco- Suédoise de Moteurs- PRV. Silnik o oznaczeniu B27E miał blok i głowice cylindrów wykonane ze stopu aluminium przez co ważył mniej niż 150 kg.

Tak niszowy pojazd, jakim był 262C, nie pasował do profilu produkcyjnego fabryki marki w Goeteborgu. Zdecydowano się więc na montaż we włoskim Carozzeria Bertone, który produkował również limuzynę 264 TE.

Przez kilka pierwszych lat, 262 był dostępny tylko w kolorze srebrnym z dachem pokrytym czarnym winylem. Od 1979 roku dostępny był kolor złoty bez pokrycia dachu. W tym samym roku, wszystkie modele serii 200 otrzymały nowy tył – pokrywa bagażnika kończyła się niżej, przez co obniżono próg załadunkowy. Tyle światła również były zmienione, zachodziły na rogi nadwozia. W 1980 roku modele w czarnym, niebieskim i srebrnym kolorze z winylowym dachem zostały wycofane. W USA od 1980 roku 262C był sprzedawany pod nazwą Volvo Coupe.

 

 

Najwięcej zmian samochód przeszedł w ostatnim roku produkcji. W 1981 roku seria 200 przeszła kilka modyfikacji, zmieniono zderzaki i reflektory. Silnik B27E został zamieniony przez B28E, jego moc zwiększono o 14 koni mechanicznych. Skalę produkcji oszacowano na 800 sztuk rocznie, jednak zapotrzebowanie okazało się znacznie wyższe. W latach 1977- 1981 sprzedano łącznie 6622 egzemplarze tego modelu. Był to wynik dwukrotnie wyższy niż zakładano.

W 1985 roku zaprezentowano następcę 262 Coupe – Volvo 780. Zaprojektowanie dwudrzwiowego nadwozia znów powierzono Włochom ze studia Bertone.

 

 

Pięć rzeczy, które warto wiedzieć o Volvo 262C:
– 262C nie był pierwszym dwudrzwiowym autem serii 260; w 1976 i 1977 zbudowano 3329 sztuk modelu 262 GL przeznaczonych wyłącznie na rynek amerykański; samochód był dwudrzwiowy, tak jak model 242, jednak wyposażono go w silnik V6 i znacznie bogatsze wnętrze;
– 262C to jedyny model w historii Volvo z dachem pokrytym winylowym materiałem;
– unikatowy prototyp zbudowany przez Coggiola jest teraz częścią kolekcji Volvo Museum w Goeteborgu;
– niezależna od Volvo firma Solaire zbudowała kabriolet bazujący na modelu 262C. Stworzono tylko pięć sztuk;
– Prezes Volvo Pehr G. Gyllenhammar jeździł specjalnie dla niego stworzonym egzemplarzem 262C; był w czerwonym kolorze, wnętrze również było czerwone; standardowy silnik V6 został zastąpiony przez czterocylindrową turbodoładowaną jednostkę B21ET; wszystkie listwy i grill były polakierowane w kolorze czarnego matu; takie akcenty otrzymały potem modele GLT i Turbo w 1984 roku.