WYŚCIGI: CUPRA e-RACER JUŻ GOTOWA DO STARTÓW NA TORZE

Cztery silniki elektryczne pozwalają na rozpędzenie samochodu do prędkości 100 km/h w 3,2 sekundy. Przyspieszenie przebiega płynnie dzięki jednobiegowej skrzyni biegów.

Cupra e-Racer – pierwszy w pełni elektryczny samochód wyścigowy hiszpańskiej marki właśnie uzyskał swój ostateczny kształt.


Zobacz także:

SPORT

ECO


 

Bezemisyjny pojazd rozpędza się maksymalnie do 270 km/h. Pierwszy start CUPRY e-Racera planowany jest na mistrzostwa świata samochodów elektrycznych Pure ETCR. Model, podobnie jak jego spalinowi poprzednicy, powstał na bazie CUPRY Leona. Najnowsza generacja, wyróżniająca się bardziej opływowymi kształtami, pozwoliła inżynierom zespołu CUPRA Racing na sprawniejsze wypracowanie rozwiązań potrzebnych na torze wyścigowym.

– W najnowszej wersji e-Racera całkowicie przeprojektowaliśmy podwozie, by dopasować je do płyty podłogowej nowego Leona. Jest ona o 50 mm dłuższa od poprzedniej generacji i już w standardowej wersji wyróżnia się bardziej wydajnym designem. Dlatego mogliśmy skorzystać z niektórych elementów z wersji produkcyjnej Leona. Nowymi projektami są zderzaki, spoiler czy progi w drzwiach. Dodaliśmy również rozwiązania ulepszające właściwości aerodynamiczne samochodu, takie jak splitter z przodu samochodu – tłumaczy Xavi Serra, dyrektor techniczny projektu CUPRA Racing.

Więcej mocy i bezpieczeństwa

W czasie prac nad ostateczną wersją e-Racer został wyposażony w bardziej pojemne akumulatory, liczące 6270 ogniw. Przeprojektowanie wnętrza pozwoliło z kolei na zapewnienie lepszego chłodzenia, co wpłynęło na krótszy czas ładowania. Stworzenie nowego układu zabezpieczeń akumulatora był możliwy dzięki większej o 50 mm długości produkcyjnego modelu CUPRY Leon, na którym model bazuje.

– Wprowadziliśmy jeszcze wyższe standardy bezpieczeństwa. Szczególnie wiele uwagi poświęciliśmy kwestii odporności akumulatorów na uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Zoptymalizowaliśmy wagę wielu elementów. W środku samochodu zmieniliśmy sposób montażu ogniw i podzespołów elektrycznych. Nowy rozkład pozwolił nam nie tylko na wzmocnienie klatki bezpieczeństwa, ale również uzyskanie większej sztywności i lepszych właściwości jezdnych – zaznacza Serra.

CUPRA e-Racer gotowa na Pure ECTR

Projektanci zadbali również o dynamiczny wygląd modelu z zewnątrz. Koła e-Racera uzyskały charakterystyczny dla marki miedziany kolor, a karoseria łączy biel z odcieniem petrol blue. Po wprowadzeniu wszystkich modyfikacji CUPRA e-Racer jest gotowa do startu w nowej formule wyścigów elektrycznych samochodów Pure ETCR. Oficjalnymi kierowcami zespołu zostali Mattias Ekström i Jordi Gené.

– Model e-Racer stał się punktem odniesienia dla wszystkich innych marek biorących udział w elektrycznych zawodach. Naszymi rozwiązaniami technicznymi przetarliśmy nowe szlaki – podsumowuje Serra.

CUPRA e-Racer w liczbach:
– 1 bieg;
– 100 km/h w 3.2 sekundy;
– 50 minut do pełnego ładowania akumulatorów;
– w 100 proc. elektryczny;
– prędkość maksymalna 270 km/h;
– 500 kW mocy;
– waga akumulatorów 500 kg;
– liczba ogniw w akumulatorach to 6270.