PARYŻ 2012: ŚWIATOWA PREMIERA PANDY 4×4

Nowy Fiat Panda 4×4 – jedyny model z napędem na cztery koła w segmencie A – zadebiutuje na zbliżającym się międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu. To następca modelu, który po raz pierwszy pojawił się na rynkach prawie 30 lat temu.

Pięciodrzwiowy samochód ma wymiary: 368 centymetrów długości, 167 centymetrów szerokości i 160 centymetrów wysokości. Rozstaw osi ma długość 230 centymetrów. Rozstaw kół z przodu wynosi 141 centymetrów, zaś z tyłu 140.

W kwestii wyglądu nowej Pandy 4×4, projektanci Fiat Centro Stile za punkt wyjścia przyjęli ideę utrwalenia czysto funkcjonalnych cech designu, dodając dyskretne szczegóły. Wyróżniają go wyraźnie zaznaczone geometryczne linie przedniego i tylnego zderzaka z kosmetycznymi wstawkami w kolorze aluminium, podkreślającymi zastosowanie metalizowanej warstwy ochronnej pod nadwoziem.

Dostępną obecnie paletę kolorów Pandy uzupełniają dwa nowe kolory nadwozia: pomarańczowy Sicilia (pastelowy) oraz zielony Toscana (metallic).

Wewnątrz znajdziemy rozwiązania stosowane w wersjach 4×2 wraz z kilkoma istotnymi innowacjami: nowy, zielony wariant deski rozdzielczej okalającej panel przyrządów i duży schowek, siedzenia pokryte materiałem ze specjalnym wzorem w trzech kolorach (zielonym, beżowym i pomarańczowym) i detalami ze skóry ekologicznej, przednie i tylne panele drzwi ze wstawkami wykonanymi również ze skóry ekologicznej oraz wysoka konsola nad tunelem centralnym, w której mieści się jeszcze jeden schowek, oprócz pozostałych 14 dostępnych w wersjach 4×2.

„Moment obrotowy na żądanie”

Panda 4×4 wyposażona jest w przekładnię przekazującą moment obrotowy na żądanie z dwoma dyferencjałami i elektronicznie sterowanym sprzęgłem. Jest to układ stałego napędu na cztery koła zarządzany przez elektroniczny moduł sterujący, który analizując sygnały dostarczane przez pojazd proporcjonalnie rozdziela moment obrotowy na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności do nawierzchni. Zalety tego układu to całkowicie automatyczne działanie i brak konieczności konserwacji.

Panda 4×4 standardowo wyposażona jest w elektroniczny system stabilizacji (ESC) z funkcją elektronicznej blokady dyferencjału (ELD). System ten zapewnia dodatkowe wsparcie dla kierowcy podczas jazdy i ruszania pod górę na śliskim terenie (śnieg, lód, błoto itd.). Dokładniej mówiąc działanie ELD polega na blokowaniu kół o słabej przyczepności (lub większym uślizgu niż pozostałe), przez co siła napędu przekazywana jest na te koła, które mają większą przyczepność do nawierzchni. Funkcję tę można uruchomić naciskając klawisz znajdujący się za dźwignią zmiany biegów, a działa ona przy prędkości poniżej 50 km/h.

Silniki

Do Fiata Pandy 4×4 dostępne będą dwa silniki, obydwa wyposażone w system Start&Stop: benzynowy 0,9 TwinAir Turbo o mocy 85 KM oraz wysokoprężny silnik 1,3 MultiJet II o mocy 75 KM. W porównaniu do silnika 1,2 Fire poprzedniej generacji, jednostka TwinAir Turbo posiada o 40% większy moment obrotowy. To w połączeniu ze specjalną sześciostopniową przekładnią z pierwszym biegiem o niskim przełożeniu zapewnia dużo sprawniejsze ruszania pod górę, wyższą elastyczność i lepsze przyspieszenie. Podobne udoskonalenie odnaleźć można w silniku MultiJet II, gdzie moment obrotowy zwiększył się o 30 proc.

Zawieszenie

Układ zawieszenia w samochodzie z napędem na wszystkie koła ma dwa główne zadania. Musi on posiadać wszystkie cechy typowe dla samochodów z napędem na 2 koła, takie jak komfort pasażerów, łatwość prowadzenia, przyczepność do nawierzchni i bezpieczeństwo, a równocześnie musi zapewniać lepsze właściwości potrzebne podczas jazdy po wszelkiego rodzaju nawierzchniach, zwłaszcza podczas jazdy terenowej. Auto wyposażono w niezależne zawieszenie McPhersona z przodu oraz układ wzajemnie połączonych kół z belką skrętną z tyłu, opracowany specjalnie do wersji z napędem na cztery koła.

W porównaniu do rozwiązania poprzedniej generacji opartego na wahaczach wzdłużnych, tylne zawieszenie jest lżejsze i zapewnia lepsze właściwości jezdne i większy komfort pod względem poziomu hałasu z zachowaniem tych samych osiągów podczas jazdy terenowej.

Wyposażenie

Elegancki wygląd i prawdziwie terenowa mechanika. Oto w skrócie duch tego nowego modelu, który kontynuuje niezwykły sukces poprzedniej Pandy 4×4 i dzięki eleganckiemu stylowi, uwadze zwróconej na szczegóły i wszechstronnemu wyposażeniu ma stać się punktem odniesienia w tym konkretnym segmencie rynku. Dowodem tego jest kompletne standardowe wyposażenie: system ESC z funkcją ELD, system ręcznie sterowanej klimatyzacji, radio z odtwarzaczem CD+MP3, 15-calowe, polerowane, aluminiowe obręcze kół, opony o wymiarach 175/65 R15 M+S, elektrycznie sterowane lusterka wsteczne, zamek centralny z pilotem i tylne zagłówki. Dostępna jest szeroka gama opcjonalnego wyposażenia i akcesoriów, która, w zależności od potrzeb, daje jeszcze więcej możliwości udoskonalenia samochodu pod kątem jazdy miejskiej lub terenowej.

Wersje Trekking i Natural Power

Gama Pandy jest największa i najbardziej wszechstronna w tej kategorii, czego potwierdzeniem będzie debiut w Paryżu dwóch nowych, ważnych członków rodziny tego modelu: wersji Trekking i Natural Power. Pierwsza z nich stanowi mieszankę wersji 4×2 i 4×4, łącząc w sobie terenowe cechy wyglądu z napędem na przednie koła poprzez zastosowanie technologii Traction+. Jest to system kontroli toru jazdy, który ułatwia prowadzenie na śliskiej nawierzchni, poprawiając właściwości podczas ruszania.

Dostępna jest również nowa Panda Natural Power wyposażona w dwupaliwowy (metan i benzyna) silnik 0,9 TwinAir Turbo o mocy 80 KM, łączący w sobie niskie koszty utrzymania i ekologiczne zalety metanu z technologią Turbo TwinAir, czego wynikiem jest niskie zużycie paliwa, niski poziom emisji i znakomite osiągi.