ALPINE: HISTORIA UDZIAŁU MARKI W WYŚCIGACH ENDURANCE

Alpine_1b

“Zdobywając tytuł Mistrza Europy Endurance, firma Alpine zapisała nowy rozdział w swojej historii, powracając w wielkim stylu do sportów motorowych.

To wspólne zwycięstwo stanowi wstęp do nowej przygody, mającej swój wymiar przemysłowy i technologiczny, a także czysto sportowy i ludzki, w której będziemy mogli wspólnie uczestniczyć. Jest to zarazem powrót do długoletniej tradycji” – to słowa Bernarda Oliviera, dyrektora marki Alpinie tuż przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu w wyścigach samochodowych.


Zobacz także:
SPORT
ALPINE


Jean Rédélé, najmłodszy dealer Renault we Francji, wystawił swój pierwszy samochód – Renault 4CV – w 1950 roku, w rajdzie Dieppe. Pięć lat później Normandczyk stworzył firmę Société des Automobiles Alpine i wyprodukował pierwsze modele seryjne. Jednocześnie podjął decyzję, że rozwojowi marki będzie towarzyszyło zaangażowanie w sport motorowy. Od tego momentu Jean Rédélé zaczął kolekcjonować kolejne sukcesy w rajdach samochodowych, wyścigach jednoosobowych bolidów i w wyścigach długodystansowych.

Udział w wyścigach Le Mans można podzielić na dwa etapy: lata 1963 – 1969, tzw. okres „niebieski” i lata 1973 – 1978, okres „żółty”.

„NAJSZYBSZY LITR BENZYNY NA ŚWIECIE”

W 1962 roku Jean Rédélé podjął decyzję o rozpoczęciu prac nad samochodem, który miał walczyć o zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans. Już w 1963 roku trzy samochody Renault Alpine M63 stanęły na starcie wyścigu i nawet jeżeli żaden z nich nie dotarł do mety, to osiągi tych prototypowych modeli – napędzanych niewielkim silnikiem o pojemności 996 cm3, który wyszedł spod ręki Amédée Gordiniego – okazały się godne uwagi.

Znakiem rozpoznawczym Alpine stały się finezyjne nadwozia i niewielka pojemność silników, przy czym firma położyła szczególny nacisk na możliwie najwyższy „wskaźnik sprawności energetycznej” i „wskaźnik wydajności”. W tych właśnie kategoriach samochody Alpine zebrały w Le Mans liczne nagrody i wyróżnienia. Szybko zaczęły się mnożyć również zwycięstwa na innych torach.

Jednym z pierwszych był triumf modelu M65 i zespołu w składzie Mauro i Lucien Bianchi, w 500-kilometrowym wyścigu na torze Nürburgring w 1965 roku. Prawdziwym przełomem stał się model Alpine A210. To właśnie on, z wyglądu zbliżony do modelu M65, ostatecznie przekonał Renault do zainwestowania w prace nad rozwojem silnika V8 o pojemności 3 litrów, który miał walczyć o zwycięstwo na torze Circuit de la Sarthe… Nawet jeżeli pierwsze próby „silniejszych” modeli A211 i A220 nie okazały się sukcesem, projekt był kontynuowany.

Alpine_2b

TRIUMF W WYŚCIGU 24H LE MANS

W 1973 roku Renault przejęło kontrolę nad Alpine i model A440 został zaprezentowany już pod nazwą „Renault Alpine”. Jednocześnie został przyjęty nowy, 2-etapowy program, którego celem było zwycięstwo w wyścigach endurance. Zadaniem samochodów Alpine było w pierwszej kolejności wygrać w mistrzostwach świata Prototypów Samochodów Sportowych, w kategorii samochodów z silnikiem o pojemności do 2 litrów, a dopiero potem zespół miał wypuścić model zdolny do rywalizacji o najwyższe miejsce na podium w Le Mans.

Model Renault Alpine A440 został dopracowany i otrzymał oznaczenie A441, po czym odniósł szereg zwycięstw, których ukoronowaniem stało się Mistrzostwo Europy w kategorii samochodów z silnikiem dwulitrowym (1974). Nowy silnik turbo o pojemności 1996 cm3, rozwijający moc 490 koni mechanicznych, został ostatecznie zamontowany w modelu, który otrzymał oznaczenie A442.

Wraz z utworzeniem zespołu Renault Sport, zaangażowano duże środki w przygotowania do udziału w Mistrzostwach Świata Marek (World Championship for Makes) w 1976 roku. Prace nad pierwszymi startami okazały się dość żmudne, lecz wyjątkowy model A442, wystawiony w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans zdołał wywalczyć pole position, choć później zmuszony był wycofać się jeszcze przed osiągnięciem półmetka wyścigu.

W 1977 roku zespół Renault Sport podjął decyzję o skoncentrowaniu swoich wysiłków wyłącznie na przygotowaniach do wyścigu na torze w Le Mans, w oparciu o całość dotychczasowych doświadczeń. Także tym razem, po początkowym sukcesie i zdobyciu pole position, żadnemu z trzech Renault Alpine A442 nie udało się dotrzeć do mety wyścigu.

Sukces przyszedł w końcu w 1978 roku. Na starcie wyścigu stanęły cztery samochody i model Alpine A442B, za którego kierownicą siedzieli 41-letni weteran, Jean-Pierre Jaussaud i młody Didier Pironi (26 lat) – odniósł zwycięstwo! Wydarzenie to miało miejsce 11 czerwca 1978 roku, trochę więcej niż 35 lat temu.

Trzydzieści pięć lat później, przywrócona do życia przez Renault, marka Alpinie wraca do świata wyścigów i do drogiej sercu Jeana Rédélégo koncepcji pomysłowych i oszczędnych rozwiązań. Nowy model Alpine A450 zdobywa tytuł w serii wyścigów długodystansowych European Le Mans Series, nagrodę „ESCRA” w 24-godzinnym wyścigu Le Mans 2013.

Alpine_3b

ZESPÓŁ SIGNATECH-ALPINE

Siłą zespołu Signatech jest 24-letnie doświadczenie udziału w najważniejszych wyścigach samochodów jednoosobowych i endurance (na wytrzymałość). Zespół ten jest jednym z najważniejszych graczy w międzynarodowym sporcie motorowym. Swoją siedzibę ma w Bourges, w środkowej Francji (w centralnej części kraju) i składa się z około czterdziestu osób.

Dwa warsztaty, odpowiedzialne za projektowanie, budowę i eksploatację samochodów wyścigowych, biuro projektowe (platforma testowania prototypów Solidworks), warsztat kompozytów i warsztat produkujący podzespoły mechaniczne zajmują łącznie powierzchnię 2500 m2. Symulator Ellip6 pozwala szkolić kierowców i opracowywać programy symulacyjne, wykorzystywane w pracach nad nowymi konstrukcjami.

W ciągu ponad 20 lat istnienia, zespół Signatech odniósł 77 zwycięstw i 479 razy stawał na podium.

– Szef Teamu: Philippe Sinault;
– Dyrektor techniczny: Lionel Chevalier;
– Główny inżynier: Olivier Bacchis.

ALPINE A450

Będąca bezpośrednim następcą modeli Alpine z okresu „niebieskiego”, Alpine A450 nie musi już walczyć o zwycięstwo w klasyfikacji ogólnej wyścigu 24H Le Mans. Jej nazwa jest nawiązaniem do dorobku modeli A441, A442 i A443, które startowały – i zwyciężały jak A442B – w Le Mans w latach 70. XX wieku. Homologowany w 2013 roku model Alpine A450 nawiązuje do dziedzictwa marki poprzez liczbę „50” zawartą w jego oznaczeniu. Symbolizuje ona pięć dziesiątą rocznicę pierwszego startu Alpine w wyścigu 24H Le Mans.

Alpine A450 spełnia wymagania przepisów ACO dla kategorii LMP2, które zachęcają do pomysłowych, a zarazem oszczędnych rozwiązań i doskonale wpisują się w podejście marki. Prototypy z karbonową konstrukcją nadwozia muszą spełniać bardzo ścisłe kryteria kosztowe. Cena kadłuba nie może przekroczyć 370 tys. euro, a silnika – 80 350 euro. Dozwolona jest tylko jedna modyfikacja przed pierwszym startem w sezonie, regulamin precyzyjnie określa również, jakie modyfikacje można wprowadzić na potrzeby wyścigu 24H Le Mans.

Model A450, zbudowany na bazie istniejącej i sprawdzonej konstrukcji, jest napędzany silnikiem będącym modyfikacją jednostki montowanej w seryjnych modelach Aliansu Renault- Nissan.

PROGRAM 2014

Model Alpine A450, mający już na koncie zwycięstwo w pierwszym sezonie udziału w wyścigach, odcisnął wyraźny ślad na European Le Mans Series. W roku 2014 zespół Signatech- Alpine zamierza bronić zdobytego tytułu. Wraz z wprowadzeniem nowego formatu, kładącego jeszcze większy nacisk na wytrzymałość i pracę zespołową w ciągu czterogodzinnego wyścigu, ta europejska seria stawia przed Alpine nowe wyzwanie.

Między kwietniem a październikiem br. w Wielkiej Brytanii, we Włoszech, w Austrii i we Francji oraz po raz pierwszy w Portugalii zespół Signatech- Alpine będzie startował w LMP2, głównej kategorii tych mistrzostw. Na zakończenie sezonu zwycięzca otrzyma zaproszenie do udziału w wyścigu 24H Le Mans w sezonie 2015.

Kluczowym punktem bieżącego sezonu będzie wyścig 24H Le Mans, najważniejsze wydarzenie w światowym kalendarzu sportów motorowych. Do kierowców: Nelsona Panciaticiego i Paula- Lup Chatina dołączył Brytyjczyk, Oliver Webb.

Czy usa się zrealizować ambitne plany? Przekonamy się za kilka miesięcy…