AUTOKREDYT: PRZYJAZNY CZY NIEPRZYJAZNY DLA KLIENTA?

db201

Według danych IBRM Samar, liczba kupionych w Polsce nowych samochodów osobowych na koniec 2014 roku powinna osiągnąć 310 tysięcy. W tej liczbie ok. 100 tys. to auta, które trafią do nabywców indywidualnych.

Jakie są ich preferencje zakupowe? Jak chcieliby płacić za swoje pojazdy? Na te pytania odpowiadają kredytobiorcy ankietowani w badaniu Volkswagen Bank.


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
AUTOKREDYT


Dla ponad 60 proc. Polaków korzystanie z dobrego samochodu jest bardzo istotną kwestią. Tylko co oznacza „dobry samochód”? Dla jednych jest to auto konkretnej marki i odpowiednio wyposażone, dla innych – po prostu w miarę nowy i bezawaryjny pojazd. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Polska na zlecenie Volkswagen Bank, samochód jest nie tylko przedmiotem użytkowym.

– Dla kierowców samochód stanowi również istotny element budowania własnego wizerunkui dobrego samopoczucia, o silnym znaczeniu emocjonalnym. To między innymi ze względu na dużą wagę aut w codziennym życiu Polaków, liczba nabywców nowych samochodów na naszym rynku od roku rośnie, a wyższy niż obecny poziom sprzedaży ostatni raz zanotowano ponad 5 lat temu, w grudniu 2008 roku – mówi Edyta Barmentloo, Dyrektor Departamentu Marketingu w Volkswagen Bank Polska S.A.

Oprócz wyposażenia, funkcjonalności czy prestiżu, kupującym zależy także na optymalnej formie zakupu auta. Co ciekawe, cena jest dla nich ważna, ale nie najważniejsza. 75 proc. ankietowanych byłoby w stanie zapłacić więcej za komfort związany z finansowaniem samochodu, na przykład w ofercie pozwalającej na samodzielne decydowanie o rozpoczęciu i zakończeniu finansowania. 1/3 ankietowanych wskazuje, że zależy im na możliwości zakupu pojazdu bez konieczności wcześniejszego wpłacania gotówki („0 proc. wkładu własnego”). Jednocześnie prawie 40 proc. badanych poszukuje rozwiązań finansowych umożliwiających elastyczne zakończenie umowy kredytowej, na przykład inne niż standardowe niemal we wszystkich bankach wykupienie auta na własność po okresie kredytowania.

– Przykładem oferty przyjaznej dla klientów jest zakończenie umowy w AutoKredycie Volkswagen Bank, w którym nabywca może zadecydować, czy po 3-4 latach chce auto wykupić za gotówkę, rozłożyć pozostałą kwotę kredytu na kolejne raty (czyli wydłużyć okres kredytowania), czy zwrócić samochód do dealera i wymienić go na nowy. Volkswagen Bank gwarantuje wówczas nabywcy,
że odkupi używany dotychczas samochód po uzgodnionej cenie – podkreśla Edyta Barmentloo.

Dlaczego elastyczne zakończenie kontraktu jest tak ważne dla dużej grupy badanych? Ponieważ umowę finansowania samochodu zawiera się zwykle na 3-4 lata, a trudno przewidzieć, jak zmieni się po tym okresie sytuacja finansowa kredytobiorcy, jakie będzie miał oczekiwania, upodobania i czy – na przykład – nie będzie potrzebował nowego, większego samochodu.

Oczekiwania przyjaznych dla klienta rozwiązań w finansowaniu zakupu samochodu ankietowani łączą ze swoim odpowiedzialnym podejściem do zobowiązań. Ponad 75 proc. badanych deklaruje, że umie zarządzać własnymi finansami, a więcej niż połowa stawia na rozwiązania pozwalające na zaoszczędzenie czasu. Więcej niż 1/3 właścicieli samochodów rozsądne gospodarowanie pieniędzmi i czasem kojarzy z wygodą – taka grupa wskazała, że uniknięcie kłopotów związanych z odsprzedażą auta po okresie użytkowania stanowi dla nich jedno z podstawowych oczekiwań.

Z opinii badanych przez Volkswagen Bank wynika, że „modnie, nowocześnie” wcale nie musi oznaczać „drogo” (ponad 70 proc. wskazań). Polacy cenią komfort oferowany przez nowe samochody – wysokie bezpieczeństwo, niską awaryjność, wyposażenie, ale i możliwość rozłożenia finansowania auta na kilka lat.

– Osoby planujące zakup samochodu chętnie sięgną po kredyt, jednak powinien on być elastyczny: 0 proc. wkładu własnego na start, niskie miesięczne raty, możliwość wyboru formy zakończenia finansowania i samodzielnego zadecydowania o dalszym losie samochodu – wskazuje Edyta Barmentloo, Dyrektor Departamentu Marketingu w Volkswagen Bank Polska S.A.