BMW: ELEKTRYK iX POWOLI SZYKUJE SIĘ DO PRODUKCJI

Elektryczne BMW iX będzie nowatorskim modelem niemieckiej marki. Prototyp Vision iNEXT przekształci się w auto o nowej stylistyce i jeszcze większym luksusie.

Samochód, który ma wjechać do salonów pod koniec 2021 roku, obecnie jest w fazie przygotowań do produkcji seryjnej.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

iX jest pierwszym modelem opartym na nowym, skalowalnym modułowo systemie BMW Group. Model zaprojektowany z myślą o elektrycznej mobilności jest nową definicją koncepcji Sports Activity Vehicle (SAV). Wnętrze oferuje możliwości wykorzystania czasu jazdy w relaksie, przytulnej atmosferze i nowej formie luksusu. iX będzie produkowane w zakładach w Dingolfing.

Piąta generacja technologii eDrive obejmuje dwa silniki elektryczne, układ ładowania i akumulator wysokonapięciowy. Napęd generować będzie moc ponad 370 kW (500 KM), co da przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe 5,0 sek. Zużycie energii wyniesie poniżej 21 kWh na 100 km w cyklu WLTP.

Przy pojemności energetycznej powyżej 100 kWh akumulator wysokonapięciowy najnowszej generacji powinien zapewniać zasięg ponad 600 km w cyklu WLTP (dane dotyczące osiągów, zużycia energii i zasięgu są prognozami opartymi na aktualnym stanie rozwoju pojazdu).

Nowa technologia ładowania BMW iX umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 200 kW. W ten sposób akumulator można naładować od 10 do 80 proc. całkowitej pojemności w niecałe 40 minut. Ponadto w ciągu dziesięciu minut można dostarczyć ilość energii wystarczającą do tego, aby zwiększyć zasięg o ponad 120 km. Czas potrzebny do naładowania akumulatora wysokonapięciowego od 0 do 100 proc. ze stacji Wallbox o mocy 11 kW wynosi mniej niż 11 godzin.

Stylistyka

Nowe auto ma podobną długość i szerokość co X5, a ze względu na płynną linię dachu jego wysokość niemal odpowiada X6, podczas gdy rozmiar kół zaczerpnięto z X7. Pośrodku przodu pojazdu znajduje się ekspresyjna, ustawiona pionowo atrapa chłodnicy. Ponieważ napęd elektryczny wymaga jedynie niewielkiego dopływu powietrza chłodzącego, atrapa chłodnicy jest całkowicie zamknięta. Umieszczono w niej kamery, radar i inne czujniki.

Zastosowano płaskie reflektory, ukryte w powierzchni drzwi klamki, wysuwane przyciskiem, bezramkowe szyby boczne, a także klapę bagażnika obejmującą cały tył oraz niezwykle wąskie lampy tylne. Jest wiele innych, dyskretnie rozmieszczonych kamer i czujników, jak również ukryte płasko klamki drzwi. Wlew zbiornika na płyn do spryskiwaczy pod logo na masce oraz kamera cofania ukryta w logo na klapie bagażnika są przykładami zastosowanej stylistyki Shy Tech.

Przestronność, wysokiej jakości materiały, nowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz wyjątkowo duży szklany dach panoramiczny tworzą luksusową salonową atmosferę na wszystkich pięciu miejscach w kabinie. Brak środkowego tunelu daje przestronność wnętrza i tworzy dodatkowe miejsce na nogi z przodu i z tyłu, a także na schowki. Elementy wskazań i obsługi są zredukowane do tego, co niezbędne.

Shy Tech wewnątrz to m.in. niewidoczne głośniki, filigranowe nawiewy powietrza, ogrzewane powierzchnie czy projektor wyświetlacza Head-Up wbudowany w desce rozdzielczej w niemal niewidoczny sposób. Sześciokątna kierownica, kołyskowy przełącznik biegów oraz zakrzywiony wyświetlaczjako element systemu operacyjnego sygnalizują radość z jazdy.

Większy zasięg

Efektywność energetyczna iX to efekt rozwiązań w dziedzinie lekkiej konstrukcji i aerodynamiki. Rama jest aluminiowa, a klatka – karbonowa. To wpływa pozytywnie zarówno na osiągi, jak i zasięg SAV-a z elektrycznym napędem. Współczynnik oporu powietrza (Cx) wynoszący zaledwie 0,25.