CITROEN: ŚWIATOWA PREMIERA NOWEGO C4 X ORAZ e-C4 X

Citroen zaprezentował C4 X i e-C4 X z napędem elektrycznym.

Samochód o unikatowej koncepcji, przeznaczony dla klientów, którzy szukają alternatywy dla kompaktowych sedanów i SUV-ów.


Zobacz także:

OPEL: NOWA ASTRA SPORTS TOURER BĘDZIE DOSTĘPNA JAKO HYBRYDA PLUG-IN

PREMIERY


 

Stylistyka Citroena e-C4 X i C4 X nawiązuje do modelu Citroen C5 X. Wyłamuje się z tradycyjnych definicji kompaktowych wersji nadwozia i proponuje klientom alternatywę, która wyróżnia się na tle innych samochodów. Łączy sylwetkę fastbacka z nowoczesnym wyglądem SUV-a i przestronnym wnętrzem sedana.

Cieszą nas możliwości, jakie stwarza pojawienie się nowych modeli w naszej gamie. e-C4 X i C4 X przyczynią się w znaczący sposób do umocnienia Citroena i ekspansji sprzedaży na rynkach europejskich oraz w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki – powiedział Vincent Cobée, dyrektor generalny marki. Wielu klientów mówiło nam, że chciałoby mieć alternatywę dla hatchbacków i SUV-ów, licznie występujących w segmencie dużych samochodów kompaktowych, która byłaby przystępna cenowo, ekologiczna i elegancka. Dziś proponujemy im model, który jest naszą odpowiedzią na te oczekiwania. To koncepcja łącząca w pół drogi różne wersje nadwozia, wyróżniająca się i wybiegająca w przyszłość. A także zapewniająca pełen komfort, technologie, bezpieczeństwo i wartości, których klienci oczekują od Citroena, nie mówiąc o wyjątkowej ilości miejsca i dużej uniwersalności, a do tego z zaletami w pełni elektrycznego napędu, który nie emituje zanieczyszczeń.

Użytkownicy Citroenów C4 X i e-C4 X z napędem w 100% elektrycznym będą również mieli do dyspozycji system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji MyCitroen Drive Plus oraz pełny pakiet złączy i usług połączonych.

Citroen przyczynia się do transformacji energetycznej. Marka podjęła śmiałą decyzję oferowania na wielu rynkach europejskich, bardziej dojrzałych pod tym względem, wyłącznie modelu elektrycznego Citroen e-C4 X. Citroen e-C4 X wyposażony w silnik 100 kW z homologowanym zasięgiem WLTP 360 km.

Na rynkach pozaeuropejskich oraz w niektórych krajach Europy klienci, którzy wolą wydajny silnik termiczny będą mieli wybór między sprawdzonymi silnikami benzynowymi PureTech lub wysokoprężnymi BlueHDi o doskonałej sprawności.

Nowe Citroeny e-C4 X i C4 X będą produkowane wyłącznie w Europie w zakładach Stellantis w Villaverde, koło Madrytu w Hiszpanii i stamtąd trafią na rynki całego świata. Sprzedaż obu modeli rozpocznie się stopniowo pod koniec 2022 roku.

Nowe Citroeny C4 X i e-C4 X należą do najnowszej generacji Citroenów i wyróżniają się stylem i koncepcją.

Citroeny e-C4 X i C4 X wyróżniają się w tłumie – przód ma krągłe kształty i typową stylistykę modeli marki, ale z tyłu widzimy zupełnie inną sylwetkę, zdecydowanie bardziej dynamiczną i pociągającą – mówi Pierre Leclercq, dyrektor ds. stylu Citroena. Zwiększyliśmy długość nadwozia, żeby zapewnić wyższy komfort pasażerom na tylnych miejscach, a także zaprojektowaliśmy bardzo pojemny bagażnik, aby spełnić oczekiwania klientów, którzy wolą bardziej tradycyjne bagażniki (np. na rynku wynajmu osobom prywatnym), ale jednocześnie chcą uniknąć zbyt dużych rozmiarów samochodu czy niezgrabnego kształtu nadwozia. Przesunęliśmy więc, na ile się dało, wszystkie elementy i uzyskaliśmy typową dla fastbacka linię dachu, która płynnie przechodzi w klapę, a następnie opada aż do zderzaka i tworzy muskularnie zarysowany tył. W połączeniu z wyższą linią dolnej części nadwozia i osłonami, które maskują długość auta i sprawiają wrażenie, jakby sprężało się do skoku, dają sportowy efekt – dodaje Pierre Leclercq.

Nowe modele ze swoją długością nadwozia 4,6 m idealnie wpisują się w gamę marki pomiędzy hatchacka C4 o długości 4,36 m i Citroena C5 X, który ma długość 4,8 m. Rozstaw osi 2,67 m jest taki sam jak w hatchbacku C4. Obie wersje są opracowane na platformie CMP.

Tylny zwis sprytnie maskuje długość nadwozia konieczną do pomieszczenia pojemnego 510-litrowego bagażnika. Gładka linia dachu i nadwozia zapewnia jednocześnie lepsze parametry aerodynamiczne. Współczynnik czołowego oporu aerodynamicznego Cx wynosi 0,29, z korzyścią dla zasięgu i sprawności energetycznej. Elektryczna wersja e-C4 X ma zasięg 360 km w cyklu WLTP.

TECHNOLOGIE POŁĄCZONE NOWEJ GENERACJI

Nowe Citroeny ë-C4 X i C4 X są wyposażone w system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji, który po raz pierwszy pojawił się w Citroënie C5 X.

My Citroen Drive Plus

Nowy, intuicyjny system jest wyposażony w ekran HD 10”. Klient może go w pełni spersonalizować za pomocą widżetów. Spopularyzowane przez smartfony i tablety, zapewniają szybki dostęp do aplikacji i treści na ekranie dotykowym samochodu.

Nowy interfejs ma również funkcję rozpoznawania mowy naturalnej. Asystent rozumie, co mówią, odpowiada na ich pytania i wykonuje ustne polecenia. System może rozumieć 29 języków i wykonywać wiele poleceń dotyczących pracy systemów pokładowych: klimatyzacji, mediów, nagłośnienia, telefonu czy połączonych usług rozpoznających polecenia głosowe.

System może zapamiętać osiem profili użytkowników dzięki zaawansowanemu układowi zarządzania nimi (Advanced Profile Management). Każdy z nich może być połączony z dwoma smartfonami, które są rozpoznawane jak tylko ich użytkownik wsiądzie do samochodu. System zapewnia również aktualizację map w czasie rzeczywistym za pomocą serwisu TomTom. Mapy nawigacji są automatycznie aktualizowane co miesiąc, aby system dostarczał kierowcom zawsze najświeższe informacje. Usługa jest nieodpłatna przez trzy lata.

Samochody mogą mieć cztery gniazda USB do ładowania telefonu lub tabletu: dwa w dolnej części środkowej konsoli i dwa z tyłu, żeby zapewnić łatwy dostęp pasażerom tam siedzącym. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest jedno gniazdo USB A i jedno USB C.

USŁUGI MOBILNE

Dla większego komfortu i bezpieczeństwa dostępny jest też pakiet Citroen Connect, który uzupełnia funkcjonalności systemu My Citroen Drive Plus:

My Citroen: aplikacja pozwala na połączenie się z samochodem za pomocą smartfona. Kierowcy e-C4 X będą mogli na przykład sprawdzić poziom naładowania akumulatora jak również zaprogramować i kontrolować proces ładowania, oraz włączyć ogrzewanie lub klimatyzację.

My Citroen Assist: umożliwia wezwanie pomocy z funkcją geolokalizacji i mogą korzystać z usługi assistance całodobowo przez cały rok i bez konieczności wykupienia abonamentu. W razie wypadku, który spowoduje zadziałanie poduszek powietrznych, My Citroen Assist automatycznie zawiadamia najbliższe służby ratownicze, aby wysłały pomoc. System można również uruchomić ręcznie naciskając czerwony przycisk „SOS” na desce rozdzielczej. Citroen może skontaktować się z kierowcą, jeśli system wykryje problem techniczny lub jest konieczny przegląd. W razie awarii kierowca może wezwać pomoc lub assistance przez naciśnięcie czarnego przycisku pomocy drogowej.

My Citroen Drive: dostarcza informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym dzięki TomTom Traffic. Podaje lokalizację POI, prognozę pogody, adres i ceny parkingów oraz paliwa na stacjach benzynowych. W Nowym e-C4 X system został dodatkowo ulepszony – podaje lokalizację stacji ładowania samochodów elektrycznych, funkcję planowania trasy i graficzną informację o zasięgu w zależności od poziomu naładowania.

My Citroen Play: umożliwia kierowcom korzystanie z ulubionych aplikacji zainstalowanych na smartfonie bez podejmowania niepotrzebnego ryzyka. Ta bezprzewodowa funkcja jest kompatybilna z Apple CarPlay (łącznie ze sterowaniem głosowym SIRI) i Android Auto. Kompatybilne aplikacje są wyświetlane bezpośrednio na centralnym ekranie. Można z nich teraz bezpiecznie korzystać bez odrywania wzroku od drogi.

KOMFORT I PRZESTRZEŃ

Kabina Citroena e-C4 X i C4 X oferuje kierowcy i pasażerom duże poczucie spokoju, komfortu i przestrzeni dzięki rozwiązaniom wprowadzonym w ramach programu Citroen Advanced Comfort.

Jego zalety odczują zwłaszcza pasażerowie na tylnych siedzeniach dzięki dużej ilości miejsca na wysokości kolan, wynoszącej 198 mm, i oparciom bardziej odchylonym do tyłu (27 stopni), a także dzięki szerokości nadwozia wynoszącej 1 800 mm, która pozwala trzem dorosłym osobom wygodnie siedzieć obok siebie. Mają do dyspozycji 1 366 mm szerokości wewnętrznej na wysokości ramion i 1 440 mm nad podłokietnikami.

Komfort pasażerów na tylnych siedzeniach i pojemność bagażnika mają kluczowe znaczenie w przypadku samochodu, który ma wypełnić lukę pomiędzy tradycyjnymi sedanami a bardziej ekskluzywnymi modelami coupe. Ten samochód bez wątpienia wychodzi naprzeciw wszystkim oczekiwaniom. Sądzimy, że klienci uznają go za interesujący i inny od wszystkich ze względu na elegancję, niepowtarzalność i właściwą dla modeli Citroena osobowość. Samochód naprawdę zaskakuje poziomem komfortu podróżowania na tylnych siedzeniach dzięki największej w tej klasie ilości miejsca na wysokości kolan, rewelacyjnej odległości od siedzisk do dachu oraz znakomitej widoczności do przodu i na boki, czyli kluczowym elementom naszego programu Advanced Comfort – mówi Laurence Hansen, dyrektorka ds. produktu i strategii marki Citroen.

Pojemny bagażnik

Design Citroena C4 X i e-C4 X pozwolił zespołowi projektantów na uzyskanie dużego bagażnika – jego pojemność użyteczna wynosi 510 litrów. Zawiasy, umieszczone pod tylną szybą na końcu linii dachu płynnie biegnącej od przodu ku tyłowi, umożliwiają podniesienie tylnej klapy na dużą wysokość i ułatwiają dostęp do przestrzeni bagażowej. Całkowicie płaska podłoga ma maksymalną szerokość 1010 mm między nadkolami i maksymalną długość 1079 mm.

Wkładanie i wyjmowanie dużych waliz i innych bagaży ułatwia duża wysokość otworu bagażnika, wynosząca 745 mm, i próg załadunku, umieszczony 164 mm nad płaską podłogą. Wysokość załadunku przedmiotów (odległość między progiem załadunku a górną krawędzią otworu bagażnika) wynosi 445 mm, a wysokość wolnej przestrzeni pod tylną półką – 565 mm. Duża jest również szerokość otworu bagażnika: 875 mm na wysokości 200 mm nad progiem załadunku i 885 mm między wyprofilowanymi zawiasami pokrywy bagażnika.

Dodatkowa przestrzeń pod podłogą bagażnika umożliwia w razie potrzeby przewóz większej liczby bagaży. Może też być obszernym schowkiem na przewód lub przewody ładowania ë-C4 X. Oparcia tylnych siedzeń dają się składać do przodu, przez co zwiększają przestrzeń bagażową, a „klapa na narty” w opuszczanym podłokietniku umożliwia załadunek szczególnie długich przedmiotów, które można przez nią wsunąć do wnętrza kabiny.

Zawieszenie z Progresywnymi Ogranicznikami Hydraulicznymi

Układ zawieszenia Citroena składa się z dwóch hydraulicznych ograniczników, współpracujących z amortyzatorem i sprężyną, zastosowanych w miejsce ograniczników mechanicznych. Jeden z ograniczników hydraulicznych działa w fazie ściskania, drugi w fazie rozprężania (lub odbicia), a zawieszenie działa dwustopniowo, w zależności od wielkości działających na nie sił. W przypadku lekkiego ściskania i rozprężania sprężyna i amortyzator wspólnie kontrolują pionowe ruchy zawieszenia bez udziału hydraulicznych ograniczników. Ich obecność zapewniła jednak konstruktorom z Citroena większą swobodę w doborze nastawów zawieszenia w celu uzyskania efektu „latającego dywanu” stwarzającego wrażenie płynięcia samochodu nad nierównościami drogi.

W przypadku silnych uderzeń sprężyna i amortyzator współpracują z hydraulicznymi ogranicznikami ściskania i rozprężania, aby stopniowo spowolnić ruch zawieszenia i zapobiec wstrząsom pod koniec skoku. W przeciwieństwie do ogranicznika mechanicznego, który pochłania energię i uwalnia jej część w postaci wstrząsu, ogranicznik hydrauliczny pochłania i rozprasza tę energię.

Moc i zasięg

Elektryczny napęd o mocy 100 kW zapewnia autu moc 136 KM i natychmiastowy dostęp momentu obrotowego 260 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w trybie Sport w ciągu 9,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 150 km/h. Źródło zasilania stanowi wysokonapięciowy (400 V) akumulator litowo-jonowy o pojemności 50 kWh.

Hamowanie z odzyskiwaniem energii umożliwia kierowcy częściowe doładowywanie akumulatora trakcyjnego i zwiększanie zasięgu podczas podróży poprzez wzmocnienie siły hamowania bez wciskania pedału hamulca i odzyskiwanie tym sposobem energii, która w przeciwnym razie zostałaby utracona. Dostępne są trzy tryby jazdy – Eco, Normal lub Sport – aktywowane za pomocą selektora na środkowej konsoli. Akumulator trakcyjny jest objęty 8-letnią gwarancją lub do przebiegu 160 tys. km na 70% fabrycznej pojemności.

Łatwe i zoptymalizowane ładowanie

Ładowanie akumulatora e-C4 X może odbywać się w trasie, z publicznych stacji ładowania lub w miejscu zamieszkania. Dla każdego z tych przypadków zoptymalizowano czas ładowania:

– W przypadku terminali publicznych przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW (tryb 4) tempo ładowania akumulatora jest największe w tym segmencie aut i wynosi około 10 km/min, przy czym ładowanie do 80% pojemności odbywa się w ciągu 30 minut.

– Korzystanie z 32-amperowego terminala typu Wall box 7,4 kW 32 A (tryb 3) sprawia, że ładowanie z użyciem ładowarki jednofazowej zajmie 7,5 godziny lub przy użyciu pokładowej ładowarki prądu trójfazowego o mocy 11 kW, dostępnej w opcji, 5 godzin.

– W miejscu zamieszkania i w sporadycznych przypadkach akumulator trakcyjny można naładować ze standardowego gniazdka domowego (tryb 2).

Aby ułatwić życie użytkownikom samochodów elektrycznych, Citroen oferuje rozwiązanie „one-stop-shop” w postaci montażu terminala typu Wall box w miejscu zamieszkania. Zarządzanie ładowaniem jest łatwe i można je zaprogramować tak, aby skorzystać z niższych cen energii elektrycznej w godzinach pozaszczytowych. Moment rozpoczęcia ładowania można zaprogramować w pokładowym interfejsie dotykowym My Citroen Drive Plus lub aplikacji My Citroen.

SILNIKI DLA NOWEGO C4 X

Aby wyjść naprzeciw wszelkim potrzebom na niektórych rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki oraz na szeregu innych rynkach pozaeuropejskich C4 X będzie również sprzedawany ze wysokowydajnymi silnikami benzynowymi Citroena.

W zależności od rynku dostępnych będzie do trzech różnych konfiguracji 3-cylindrowego, turbodoładowanego silnika Citroen PureTech z bezpośrednim wtryskiem paliwa i skrzyń biegów:

PureTech 100 Stop & Start Euro 6.4 z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów,
PureTech 130 Stop & Start Euro 6.4 z automatyczną skrzynią biegów EAT8,
PureTech 130 Euro 6.1 z automatyczną skrzynią biegów EAT8 – wyłącznie na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki oraz pozostałe rynki pozaeuropejskie.

Ponadto na niektórych rynkach dostępna będzie także wersja z silnikiem wysokoprężnym:

BlueHDi 130 Stop & Start Euro 6.4 z automatyczną skrzynią biegów EAT8