DETROIT 2015: DWIE ŚWIATOWE PREMIERY PORSCHE

911 Targa 4 GTS

Podczas Północnoamerykańskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego (North American International Auto Show – NAIAS) w Detroit debiutują dwie nowości Porsche: 911 Targa 4 GTS oraz Cayenne Turbo S.

W modelu 911 Targa 4 GTS po raz pierwszy zorientowany na dynamikę charakter odmian GTS spotyka się z klasyczną koncepcją nadwozia targa.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

DETROIT 2015


 

Jednostka wzmocniona do 430 KM (316 kW) i standardowy pakiet Sport Chrono zapewniają mu sprinterski osiągi. Nowy Cayenne Turbo S wyróżnia się przede wszystkim nowym, 570-konnym silnikiem 4.8 V8 z dwiema turbosprężarkami zintegrowanymi z kolektorami wydechowymi. Taka konfiguracja gwarantuje jeszcze lepszą reakcję na gaz.

Cayenne Turbo S

Oba modele dostarczają maksymalną przyjemność z jazdy i stanowią przykład sukcesu Porsche na największym rynku aut sportowych i SUV-ów – w USA. Już od lat 50., od czasów modelu 356, samochody producenta z Zuffenhausen cieszą się tam wyjątkowym uznaniem. W ubiegłym roku do Stanów Zjednoczonych trafiło mniej więcej co czwarte wyprodukowane Porsche.

Nowe 911 Targa 4 GTS: jeszcze lepsze osiągi

By uczcić 50. urodziny modelu 911 Targa, Porsche po raz pierwszy wprowadza ten model w mocniejszej i bardziej dynamicznej odmianie GTS. 911 Targa 4 GTS łączy swobodę nadwozia typu targa, wzmocniony do 430 KM (316 kW) silnik oraz bezpieczeństwo, jakie zapewnia napęd na obie osie. Standardowe wyposażenie obejmuje pakiet Sport Chrono, zawieszenie PASM, 20-calowe obręcze i sportowy układ wydechowy.

Mimo rozbudowanej specyfikacji stosunek masy do mocy wersji GTS względem odmiany S spadł z 3,9 do 3,6 kg/KM. W rezultacie prędkość maksymalna 911 Targa 4 GTS z przekładnią PDK przekracza barierę 300 km/h, a sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 4,3 sek. I chociaż silnik generuje dodatkowe 30 KM (22 kW), jego średnie zużycie paliwa plasuje się na tym samym poziomie, co 911 Targa 4S (od 9,2 do 10,0 l/100 km, zależnie od rodzaju skrzyni).

911 Targa 4 GTS

Nowe wcielenie Targi już na pierwszy rzut oka zdradza, że ma napęd na obie osie – względem tylnonapędowych odmian 911 Carrera tylne nadkola poszerzono o 22 mm, a tylne koła rozstawiono o 10 mm szerzej. Rasowe DNA modelu GTS podkreśla dynamicznie ukształtowany przedni zderzak i obudowy lusterek, przyciemniane klosze biksenonowych reflektorów z systemem dynamicznego oświetlenia Porsche Dynamic Light System (PDLS), 20-calowe obręcze 911 Turbo S z centralną śrubą, a także czarne emblematy “GTS” na drzwiach. Czarny odcień mają również oznaczenia “targa” na srebrnym pałąku przeciwkapotażowym, osłona jednostki napędowej oraz końcówki wydechu.

W kabinie 911 Targa 4 GTS dominuje czarna Alcantara – materiał o połowę lżejszy od skóry. Ze zdecydowanie sportowym charakterem modelu koresponduje zintegrowany z deską rozdzielczą stoper pakietu Sport Chrono oraz regulowane w czterech płaszczyznach przednie fotele Sport Plus z dodatkowym podparciem bocznym i oznaczeniami GTS na zagłówkach.

Targa należy do rodziny “911” od 1965 roku. Odmianę tę wybiera średnio co ósmy nabywca modelu, a w przypadku obecnej generacji jej udział w sprzedaży ciągle rośnie i wynosi obecnie 13 proc.

Nowe Porsche Cayenne Turbo S: wyczynowiec

Kolejna premiera Porsche w Detroit to nowe Cayenne Turbo S – topowa odmiana sportowego SUV-a z Zuffenhausen. Jego zmodernizowany, 4,8-litrowy silnik V8 biturbo generuje teraz moc 570 KM (419 kW) oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego, o 20 KM i 50 Nm więcej niż w przypadku poprzednika. Zawieszenie zestrojone pod kątem jak najlepszej dynamiki jazdy i szeroka gama systemów wspomagających sprawiają, że na pokonanie Północnej Pętli toru Nürburgring nowe Cayenne Turbo S potrzebuje jedynie 7 minut, 59 sekund i 74 setne. To rekord wśród SUV-ów – i dowód, że każde Porsche to czystej krwi sportowy wóz.

Cayenne Turbo S

Zastosowanie turbosprężarek zintegrowanych z kolektorami wydechowymi zapewnia Cayenne Turbo S jeszcze bardziej spontaniczną reakcję na gaz. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,1 sek. (poprzednio: 4,5 sek.), a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 284 km/h.

Naczelną pozycję Cayenne Turbo S podkreślają bezkompromisowe rozwiązania w konstrukcji podwozia. Standardowe wyposażenie obejmuje kompozytowo- ceramiczne hamulce Porsche Composite Ceramic Brake (PCCB) z 420-milimetrowymi przednimi tarczami i, po raz pierwszy, 10-tłoczkowymi zaciskami. Z tyłu zamontowano tarcze o średnicy 370 mm oraz 4-tłoczkowe zaciski. Aktywny system kontroli przechyłów, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), ogranicza skłonności karoserii do wychylania się już na wejściu zakrętu.

Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) dodatkowo zwiększa dynamikę jazdy i stabilność poprzez przyhamowywanie lewego lub prawego tylnego koła. Aktywny napęd na obie osie Porsche Traction Management (PTM) na stale napędza tylne koła, a jednocześnie może w pełni dowolnie kierować moment obrotowy do kół przedniej osi. Połączenie wszystkich tych systemów zapewnia Cayenne Turbo S niezawodną trakcję oraz wyśmienitą precyzję prowadzenia i zwinność przy każdej prędkości.

Atletyczne rysy Cayenne Turbo S podkreślają 21-calowe obręcze typu 911 Turbo z czarnymi krawędziami, lakierowane na czarno oprawy wlotów powietrza i obudowy lusterek, spojler dachowy i osłony nadkoli w kolorze karoserii, a także LED-owe reflektory z układem Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus).

Podczas targów motoryzacyjnych Detroit Motor Show oba pojazdy budziły wręcz sensację.