FIRMY RAZEM W KWESTII CIĘŻARÓWEK NA WODÓR W EUROPIE

Iveco, Daimler Truck AG, OMV, Shell i Grupa Volvo postanowiły wspólnie współpracować na rzecz stworzenia warunków dla masowego wdrożenia samochodów ciężarowych zasilanych wodorem w Europie.

Uczestnicy programu H2Accelerate wierzą, że wodór jest podstawowym paliwem, które umożliwi pełną dekarbonizację sektora ciężarówek.


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

Oczekuje się, że pełnoskalowe wdrożenie samochodów ciężarowych napędzanych wodorem przyczyni się do powstania nowych branż: bezemisyjnych wytwórni wodoru, wielkoskalowych systemów dystrybucji wodoru, sieci wysokowydajnych stacji tankowania wodoru ciekłego i gazowego oraz produkcji wodorowych samochodów ciężarowych.

Uczestnicy H2A uważają, że zsynchronizowane inwestycje w całym sektorze w latach 20. stworzą warunki dla powstania masowego rynku ciężkiego transportu opartego na paliwie wodorowym, które jest niezbędne do spełnienia europejskich ambicji zerowej emisji netto do 2050 r.

Oczekuje się, że rozłożona na dekadę operacja zwiększania skali rozpocznie się od grupy klientów gotowych odpowiednio wcześnie zadeklarować przejście na wodorowy transport ciężarowy. Ich floty powinny obsługiwać regionalne klastry i europejskie korytarze transportowe o dużej przepustowości z licznymi stacjami tankowania paliwa wodorowego. W ciągu dziesięciu lat klastry te mogłyby się połączyć w prawdziwie ogólnoeuropejską sieć.

FAZY WDRAŻANIA

Stacje tankowania i auta ciężarowe
– setki pojazdów ciężarowych;
– ponad 20 wysokowydajnych stacji;
– testowanie koncepcji wysokowydajnych stacji.

Ogólnoeuropejski zasięg
– druga połowa lat 20.: wielkoskalowa produkcja w tys. egzemplarzy rocznie;
– szybkie zwiększenie skali: 10 tys. samochodów ciężarowych;
– pokrycie najważniejszych europejskich korytarzy transportowych;
– wysokowydajne, niezawodne stacje.

W okresie budowania skali niezbędne będzie wsparcie ze strony sektora publicznego. Uczestnicy H2Accelerate planują wspólne starania o finansowanie wczesnych przedkomercyjnych projektów w pierwszej fazie wdrażania.

Równocześnie będą oni przekonywać decydentów politycznych i organy regulacyjne do tworzenia klimatu politycznego sprzyjającego przejściu do masowej produkcji wodorowych samochodów ciężarowych oraz budowy ogólnoeuropejskiej sieci tankowania wodoru, przy którego spalaniu nie są emitowane związki węgla.