FORD GRAND C-MAX – SIŁA NOWOCZESNOŚCI

W grudniu 2010 roku w Warszawie odbyła się polska premiera Forda C-MAX i Grand C-MAX. Mieliśmy okazję podróżowania wersją siedmioosobową, wyposażoną w silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 150 KM. Oto nasze pierwsze wrażenia.

Nowy Ford Grand C-MAX posiada on o 140 mm większy rozstaw osi od swojego „brata”, jest również o 58 mm wyższy – w swoim nadwoziu o długości całkowitej 4,52 metra oferuje więcej miejsca i możliwości.

Stylistyka nadwozia i wykończenia wnętrza została opracowana z wykorzystaniem trendów stylistyki Forda „Kinetic Design” i czerpie z motywów zastosowanych w modelach Fiesta, Kuga i Mondeo.


Zobacz także:
INNE SAMOCHODY


Obejmuje ona dynamicznie unoszącą się linię boczną nadwozia, rzeźbione powierzchnie, mocno zarysowane nadkola, atletyczne boki z wyrazistą linią wcięcia oraz charakterystyczne podwyższenie linii okien na słupku C.

NADWOZIE

Z przodu rzuca się w oczy trapezoidalna dolna krata wlotu powietrza – z chromowanym obrzeżem (w wersjach z bogatym wyposażeniem) oraz reflektory nowego typu, których zapowiedź zasygnalizowano w modelu koncepcyjnym Iosis MAX.

Wąskie słupki zapewniają dobra widoczność w kabinie. Ford Grand C-MAX jest wyposażony w odsuwane drzwi po obu stronach nadwozia (po raz pierwszy zastosowane w aucie osobowym marki) oraz nowy, pomysłowy system składania foteli w drugim rzędzie.

Specjalny mechanizm umożliwia szybkie i łatwe złożenie środkowego fotela i schowanie go pod siedziskiem fotela z prawej strony, dzięki czemu powstaje wygodne przejście między dwoma fotelami skrajnymi, umożliwiające pasażerom łatwy dostęp do trzeciego rzędu foteli.

Grand C-MAX jest dostępny w jedenastu kolorach nadwozia, które obejmują również dwa nowe lakiery metalizowane: Midnight Sky (o szaroniebieskiej tonacji oraz Mars Red, o wyrazistym brązowo-czerwonym kolorze). Można też wybrać samochód z wyjątkowym lakierem metalizowanym – złotożółtym Limelight.

Model standardowo wyposażony jest we wlew paliwa Ford EasyFuel, który eliminuje konieczność stosowania tradycyjnego korka wlewu paliwa.

WNĘTRZE

Elementami, wokół których zaprojektowano wnętrze jest górna część tablicy rozdzielczej, która na bokach wydłuża się, tworząc charakterystyczne „skrzydła” zachodzące na drzwi i boki kabiny. Ciekawy kształt ma dolna część tablicy przyrządów, która układa się w dwa kolejne ramiona, przypominające kształtem „rogi byka” i spływające łagodnie w dół, gdzie płynnie przechodzą w centralną konsolę, biegnącą dalej między przednimi fotelami.

Górna część tablicy rozdzielczej została wykonana z miękkiej w dotyku nakładki, otaczającej przyrządy zamontowane na tablicy rozdzielczej, bez widocznych szczelin. Kokpit (wspólny dla obu wersji nowego C-MAX) sprawia, że kierowca siedzi dość wysoko, posiadając wygodny dostęp do dźwigni zmiany biegów i ergonomicznej konsoli.

We wszystkich pojazdach klamki otwierania drzwi, uchwyty, obudowy instrumentów oraz obramowanie dźwigni zmiany biegów mają satynowe. chromowane wykończenie, natomiast pokrętła regulacji wentylacji posiadają jasne, błyszczące chromowane wykończenie. Wysoko zamontowany obrotowy uchwyt w przesuwanych drzwiach jest wyposażony w przycisk zwalniający, dzięki czemu można bez problemu otworzyć lub zamknąć je jedną ręką.

Drzwi są wyposażone w wygodne podłokietniki, mały uchwyt na puszkę napoju, okna otwierane elektrycznie (montowane standardowo we wszystkich modelach) i dostępną w opcji osłonę przeciwsłoneczną.

Inżynierowie Forda zmodyfikowali tradycyjny układ foteli 2+3+2, opracowując nowy sposób składania foteli w drugim rzędzie. Obejmuje on mechanizm, który umożliwia szybkie i łatwe złożenie środkowego fotela i schowanie go pod siedziskiem fotela z prawej strony, dzięki czemu powstaje wygodne przejście między dwoma skrajnymi fotelami. Umożliwia ono pasażerom dostęp do trzeciego rzędu bez konieczności poruszania dwóch foteli skrajnych, co jest szczególnie pomocne, gdy np. mamy zainstalowane foteliki dla dzieci.

Dwa skrajne fotele w drugim rzędzie można odchylać i przesuwać niezależnie. Fotele w drugim i trzecim rzędzie zostały tak skonstruowane, że można je złożyć na płasko, dzięki czemu powstaje w razie potrzeby płaska powierzchnia bagażowa.

Wykonany z przyciemnianego szkła dach panoramiczny jest standardowo zaopatrzony w powłokę z filtrem przeciwsłonecznym „Solar Reflect”. Modele Titanium są wyposażone w zaawansowany układ oświetlenia wnętrza wykorzystujący technologię diod luminescencyjnych oraz dwustrefowy automatyczny układ klimatyzacji.

ŁATWE PARKOWANIE

Nowy Grand C-MAX jest pierwszym oferowanym przez Ford of Europe modelem dostępnym z układem ułatwiającym parkowanie wzdłuż krawężnika w miejscach o ograniczonej przestrzeni. Jest to nowy zaawansowany układ, który automatycznie potrafi wykryć odpowiednie miejsca postojowe po obu stronach drogi, a następnie szybko i precyzyjnie nakierować pojazd w ciasne przestrzenie, które mogą być niecały metr dłuższe od całkowitej długości pojazdu.

Kierowca otrzymuje instrukcje wyświetlane za pomocą prostych poleceń tekstowych i wskazówek graficznych. Steruje pedałem gazu i pedałem hamulca oraz wybiera bieg do przodu lub bieg wsteczny, a układ obraca kierownicę całkowicie automatycznie. Manewry parkowania można wykonywać z prędkością do 10 km / godz.

Zastosowano też system sygnalizujący pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy, który ostrzega go o obecności przejeżdżających – a niewidocznych w szybach i lusterkach – pojazdów.

Ogranicznik prędkości umożliwia kierowcom ustawienie własnego ograniczenia prędkości. Głównymi elementami nowego systemu HMI są dwa przełączniki na kierownicy, które służą do sterowania dwoma głównymi wyświetlaczami pojazdu: jednym w zestawie wskaźników oraz drugim, zamontowanym w górnej środkowej części tablicy rozdzielczej. Intuicyjny system sterowania umożliwia kierowcy uruchamianie głównych funkcji pojazdu bez zdejmowania rąk z kierownicy i bez rozpraszania uwagi.

Ford Grand C-MAX jest dostępny z rozbudowaną gamą systemów audio i nawigacji. Najbardziej zaawansowanym systemem audio jest system Sony nowej generacji, ze stylowym panelem sterowania w tonacji Piano Black. Opcjonalny system FordKeyFree umożliwia otwarcie samochodu bez użycia kluczyka.

UKŁAD JEZDNY

Nowy Grand C-MAX ma mocniejszą i sztywniejszą konstrukcję. Z przodu samochodu górne mocowania zawieszenia zostały połączone ze sobą za pomocą wykonanego z blachy wspornika kolumn Mc Pherson, zintegrowanego z przegrodą czołową, zaś z tyłu, kolumny amortyzatorów zostały usztywnione dzięki miejscowemu wzmocnieniu wzdłuż linii słupka D.

Tylne zawieszenie (wielowahaczowego typu „Control Blade”) ma szerszy rozstaw kół (zwiększony o 24 do 29 mm zależnie od wymiarów obręczy kół), podobnie jak przednie (10 do 15 mm). Samochód posiada nowy elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPAS).

W porównaniu ze starszym modelem przełożenie zmniejszono z 16:1 do 14,7:1, co daje lepsze wyczucie skrętu kół na kierownicy. Układ ma również funkcję kompensacji ściągania auta, która minimalizuje konieczność mocniejszego przytrzymywania „kółka” podczas jazdy po drogach o dużym kącie nachylenia lub przy stałym bocznym wietrze.

Nowy C-MAX – czym chwali się Ford – jest również jedynym w swojej klasie pojazdem, gdzie standardowo zastosowano zaawansowany układ poprawiający stabilność na zakrętach (Torque Vectoring Control).

SILNIKI

Obok silników wysokoprężnych, w modelu wprowadzono nowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra. Jednostka 1,6 l charakteryzuje się dobrą dynamiką przy niskiej prędkości obrotowej. Silnik ma moc 180 KM i dostarcza 95 procent najwyższego momentu obrotowego w zakresie od 1 500 do 5 500 obr./min.

Obok silnika o mocy 180 KM dostępna jest także jednostka 150-konna. Silniki osiągają maksymalny moment obrotowy 240 Nm już przy 1 600 obr./min. (chwilowy 270 Nm od 1 900 do 4 000 obr./min.).

Grand C-MAX z silnikiem benzynowym Ford EcoBoost o pojemności 1,6 l lub silnikiem wysokoprężnym Duratorq TDCi o pojemności 1,6 l są wyposażone w zupełnie nową sześciostopniową manualną skrzynię biegów lub wysokowydajną sześciostopniową automatyczną skrzynię PowerShift (dostępną z najnowszym silnikiem wysokoprężnym 2,0 l Duratorq TDCi o mocy 163 KM, 140 KM i 115 KM).

Dodajmy, że oferta silników benzynowych do nowego Forda GRAND C-MAX obejmuje także: 1,6 EcoBoost (150 KM), Duratec Ti-VCT o pojemności 1,6 l w wersjach o mocy 105 KM i 125 KM, a także wysokoprężne – nowy Duratorq TDCi 1,6 (95 i 115 KM) oraz 2,0 l Duratorq TDCi (140 i 163 KM).

SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA

Grand C-MAX wyposażony został w nowoczesne systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego. Są nimi m. in. układy ABS (obejmujący elektroniczny rozkład sił hamowania EBD oraz układ regulacji stabilności ruchu podczas hamowania na zakręcie CBC); wspomagania awaryjnego hamowania (EBA), funkcję wstępnego elektronicznego napełniania hamulców (EBP) i ostrzeżenie o hamowaniu awaryjnym; kontroli przyczepności kół napędzanych (TCS) składający się z układu kontroli przyczepności sterowanego silnikiem (ETCS) i funkcji wymuszonej przy pomocy hamulców blokady mechanizmu różnicowego (BLD); funkcję hydraulicznego zwiększania ciśnienia hamowania tylnych kół (HRB); układ kontroli hamowania silnikiem (EDC); układ poprawiający stabilność na zakrętach (TVC); aktywne zabezpieczenie przed wywróceniem pojazdu (ARP) czy układ stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSC).

WRAŻENIA Z JAZDY

Przejechaliśmy nowym modelem Forda kilkaset kilometrów. Niestety trudne, zimowe warunki nie pozwalały na wykonanie pełnego testu, stąd ograniczamy się jedynie do pierwszych wrażeń z jazdy.

A są one już w pierwszym momencie bardzo pozytywne – samochód oferuje kierowcy i pasażerom dużo miejsca. Fotele są wygodne zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie – przejazd nawet kilkuset kilometrów specjalnie nie męczy. W trzecim rzędzie miejsca jest nieco mniej, ale osoby o średnim wzroście podróżują wystarczająco wygodnie. Układ przyrządów i wskaźników jest przejrzysty i intuicyjny.

Samochód prowadzi się bardzo dobrze. Zawieszenie jest dość twarde, ale nie wpływa to w sposób znaczący na obniżenie komfortu jazdy. Sztywna konstrukcja w połączeniu z systemami elektronicznymi pozwala bez stresów pokonywać zacieśniające się zakręty. Bardzo sprawnie działa układ wspomagania kierownicy.

Silnik benzynowy 1,6 o mocy 150 jest wystarczająco dynamiczny nawet wtedy, gdy samochodem jedzie siedem osób. Gdyby jednak wybierać się np. w Alpy – polecamy wówczas jednostkę mocniejszą (180 KM). Bardzo sprawnie działa manualna, sześcioprzełożeniowa skrzynia biegów – zestopniowano ją bardzo umiejętnie.

Bagażnik nowego Forda jest pojemny. jeśli jednak wybieramy się w siedem osób na urlop, wówczas niezbędny wydaje się boks na dach.

Wyważone wydają się być także ceny nowego Forda Grand C-Max. Wersja Ambiente kosztuje od 68 500 do 79 450 złotych, Trend – od 73 750 do 100 450 złotych, a Titanium – od 81 650 do 108 350 złotych (ceny katalogowe Ford Polska bez uwzględniania żadnych rabatów).

ANDRZEJ KARACZUN