FRANKFURT 2013: PEUGEOT ONYX – AUTO PRZYSZŁOŚCI

onyx_1208cgi005

Quasar, Proxima, Oxia, 907… supersamochody Peugeot zawsze rozpalały błysk w oczach. W 2012 r. Marka ponownie zaprojektowała auto marzeń – na miarę XXI wieku – Onyx.

Supersamochód o precyzyjnie „wyrzeźbionym” w cienkiej materii, atletycznym nadwoziu jest dziełem pasjonatów, których inspiracją był świat sportów samochodowych. Ryk jego silnika V8, umieszczonego centralnie z tyłu, można było usłyszeć na licznych torach Europy. Wysokie osiągi pozostawiły ślad, zwłaszcza na karbonowym nadwoziu, w pobliżu wylotu rury wydechowej.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013


Ale samochód nie tylko zapiera dech w piersiach swoim designem, testuje również nowe materiały w ich surowej postaci, aby zapewnić dalszy postęp w zakresie sprawności działania. Miedziane płaty pokryły się w ciągu minionego roku patyną, świadczącą o sporej ilości kilometrów pokonanych przez ten concept car. A to jeszcze nie koniec – Onyx ponownie wróci na tor.

Nadwozie

Nadwozie epatuje przejmującym kontrastem materii i kolorów. Błotniki i drzwi, ukształtowane ręcznie, zostały wykonane z płatów czystej miedzi. Gładki jak lustro metal nie potrzebuje żadnych zabezpieczeń – jego wygląd zmienił się z upływem czasu, pokrywając patyną. Miedziane elementy ostro kontrastują z niemal mineralnym kolorem nadwozia – grafitowo-czarnym jak onyks. Odnajdziemy go na pozostałych elementach nadwozia wykonanych z włókien węglowych.

Przód zwraca uwagę pionowym grillem i dwoma smukłymi reflektorami typu Full LED, o powierzchni ograniczonej do niezbędnego minimum. Strumień powietrza rozdziela się – część wpada do samego serca samochodu, przepływając przez wnętrze nadwozia, by doładować silnik. Druga część rozpływa się po bokach i dachu z charakterystycznym podwójnym wybrzuszeniem.

Tył Onyxa zdobią światła z charakterystycznym dla Peugeot, potrójnym „śladem pazurów”. Są też wyposażone w niewielkie listewki, które odpowiednio ukierunkowują strumień powietrza spływający z boków i dachu. Chodzi o to, aby połączyły się jak najdalej od nadwozia, aby zmniejszyć zawirowania. Dzięki współczynnikowi Cx wynoszącemu 0,30, ślad aerodynamiczny Onyxa jest odwrotnie proporcjonalny do jego sylwetki.

Onyx uwzględnia również teraźniejszość oddając hołd modelowi RCZ poprzez charakterystyczne, podwójne wybrzuszenie dachu i aluminiowe pałąki. Szyby i dach są wykonane z PMMA, polimetakrylanu metylu, przejrzystego tworzywa, które pozwala dojrzeć karbonową konstrukcję i wnętrze kabiny. Niczym kokon, zapewniają użytkownikom samochodu optymalną ochronę dzięki swojej super wytrzymałej nano-strukturze.

Szkielet samochodu jest innowacyjnym elementem opracowanym w oparciu o know-how Peugeot Sport i Dyrekcji Badawczo-Rozwojowej Grupy. Wykonana z monolitycznego karbonu centralna konstrukcja składa się z zaledwie 12 części. Obejmuje przednie i tylne podłużnice, co pozwoliło na rezygnację z dodatkowych płyt. Zoptymalizowano dzięki temu sztywność skrętną i masę konstrukcji – wynosi ona jedynie 100 kg.

Silnik

Przymocowany śrubami do karbonowej konstrukcji hybrydowy silnik V8 HDi FAP o pojemności 3,7 l i układ jezdny potwierdzają umiejętności nabyte i potwierdzone wynikami na torach całego świata.

Chłodzony powietrzem doprowadzanym z wlotów typu NACA na dachu, silnik V8 przenosi swoją moc 600 KM na tylne koła za pomocą 6-przełożeniowej skrzyni sekwencyjnej. Uzyskana moc zapewnia idealny napęd samochodu o kompaktowych wymiarach: 4,65 m długości, 2,20 m szerokości, 1,13 m wysokości i masie 1100 kg. 20-calowe obręcze, wyposażone w specjalnie zaprojektowane przez Michelin opony, 275/30 z przodu i 345/30 z tyłu, są połączone z konstrukcją za pomocą podwójnego wahacza trójkątnego i zawieszenia typu in-board, zarówno z przodu jak i z tyłu.

Inteligentna technologia HYbrid4 odzyskuje energię kinetyczną, która zwykle tracona jest w fazie hamowania. Składowana w bateriach litowo- jonowych jest następnie automatycznie oddawana przy przyspieszaniu generując dodatkowe 80 KM mocy. Działanie tej funkcji jest niezauważalne dla kierowcy, podobnie zresztą jak sterowanie pracą silnika.

Przy masie niespełna 2 kg na 1 KM, Onyx uzyskuje imponujące osiągi. W tym celu został wyposażony w płaską karbonową podłogę z włókna węglowego, która pozwala na wytworzenie potężnej siły docisku. Pozwoliło to ograniczyć elementy aerodynamiczne do niezbędnego minimum poprzez poszerzenie karbonowej konstrukcji i dodanie ruchomego spojlera, który umożliwia dociśnięcie tylnej osi podczas hamowania. Hamowanie zapewniają cztery karbonowe tarcze o średnicy 380 mm z przodu i 355 mm z tyłu.

Innowacyjne miejsce kierowcy

Otwierające się dwufazowym ruchem drzwi zapewniają łatwy dostęp do wnętrza. W momencie otwarcia drzwi, zewnętrza powłoka miedziana oddziela się od płatu drzwi i przesuwa o kilka centymetrów na bok, aby następnie wykonać obrót.

Wnętrze tchnie jasnością i naturalnością od podłogi po dach, przez który prześwituje niebo. Jego projekt zachęca do refleksji nad intuicyjnością i materiałami. Podobnie jak nadwozie oszczędnie wykorzystuje materiały, zachowując jedynie to, co niezbędne do wykonania i zamocowania poszczególnych części.

Wnętrze, wykonane ze sprężonego i rozciągniętego filcu, zostało wymodelowane z jednego płata materiału, bez szwów czy połączeń. Tworzy wokół użytkowników prawdziwy kokon, zamknięty w miejscami widocznej konstrukcji z włókna węglowego. Spełnia on funkcje, jakie dawniej pełniły liczne części: materiału izolacyjnego, podłogi, górnej konsoli, dachu, kubełkowych siedzeń.

W środku, kierowca bez problemu odnajdzie każdą dźwignię i przełącznik bez konieczności odrywania oczu od drogi i szukania ich wzrokiem. Mała kierownica na filcowym wsporniku doskonale leży w dłoniach i daje z miejsca poczucie zwinności. Osadzone na jej karbonowej piaście aluminiowe przełączniki pozwalają na sterowanie funkcjami samochodu, a łopatki – na przełączenie biegów.

Deska rozdzielcza została wykonana z drewna nowego typu – Newspaper Wood. Jest ono produkowane ze zużytych gazet, które są łączone i prasowane tworząc nowy rodzaj pnia, z którego są wykonane różne części. Złudzenie jest doskonałe. Na powierzchni widać nawet słoje.

Na desce umieszczono wyświetlacz Head-Up Display. Na obwodzie zespołu zegarów metalowe elementy, pojawiające się i znikające jak klawisze pianina, podają informacje o obrotach silnika i prędkości samochodu. O pracy hybrydowego napędu informują cyfrowe ekrany. Na dachu zainstalowano aluminiową konsolę z przełącznikami typu toggle switches, między innymi do rozruchu silnika. Tuż poniżej, na cienkiej płytce, pojawia się obraz z tylnych kamer: dwóch umieszczonych w lusterkach bocznych i trzeciej, panoramicznej, wbudowanej w tył pojazdu.

Wykonana również z filcu konsola stanowi doskonały przykład najlepszych rzemieślniczych tradycji – uwagę przyciąga kryształowa część wydmuchana przez mistrza szklarskiego. Jest to zbiornik, a poziom płynu pokazują cienkie nacięcia w górnej części. Zawiera on również zapach, który oddaje esencję tego supersamochodu i oddaje jego ducha. Rozpylany w kabinie poprzez nawiewy powietrza doskonale oddaje osmozę zastosowanych materiałów. Na konsoli umieszczone są również przyciski regulacji dwustrefowej klimatyzacji umieszczonej na aluminiowym panelu poddanym prostemu skrawaniu, frezowaniu i następnie ponownie zmontowanemu.

Wnętrze i pochłanianą drogę rejestruje kamera umieszczona pomiędzy zagłówkami. Film jest następnie odtwarzany na tablecie z ekranem dotykowym wbudowanym w deskę rozdzielczą na wprost pasażera. Służy on jako interfejs umożliwiający dostęp do informacji i zapewniającego rozrywkę.

Model można oczywiście oglądać podczas Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie.