GENEWA 2012: AUDI A3 – DOSTOSOWANE DO POTRZEB

Audi A3 zadebiutowało w 1996 roku, obecnie trzecia generacja tego udanego modelu ma swoją premierę podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Obecnie opracowywane są wersje z napędem hybrydowym oraz napędami alternatywnym takimi jak gaz ziemny oraz e-gas.

Jeszcze w tym roku, na rynek trafi A3 z wydajnym silnikiem 1.6 TDI, zużywającym tylko 3,8 litra oleju napędowego na 100 km, co odpowiada emisji 99 g/CO2.

Technologia, wykorzystująca bardzo lekkie materiały, sprawia, że waga samochodu jest bardzo niska – w porównaniu do poprzednika, nowe A3 jest o 80 kilogramów lżejsze. Zawieszenie zestrojono sportowo i precyzyjnie. Silniki są mocne i niezwykle wydajne a wewnątrz nie brakuje elementów o sportowym charakterze. Systemy wspomagania kierowcy oraz zestaw infotainment wyznaczają technologiczne trendy.

Stylistyka podkreśla sportowy charakter nowego A3 powodując, że trzydrzwiowy pojazd o długości 4,24 m świetnie trzyma się drogi. Ostre krawędzie dynamicznie zarysowują wypukłe powierzchnie. Długość nowego A3 jest taka sama jak jego poprzednika, rozstaw osi wzrósł do 2,60 m, a słupek C jest pochylony jak w coupé. Typowa dla Audi osłona chłodnicy „singleframe” dominuje z przodu pojazdu. Opcjonalnie Audi oferuje reflektory w technologii Xenon plus z diodowymi światłami do jazdy dziennej. W przypadku tej opcji światła tylne są również diodowe. Całkowicie diodowe reflektory przednie uzupełnią ofertę w późniejszym terminie. To rozwiązanie będzie dostępne po raz pierwszy w klasie samochodów kompaktowych.

Audi A3 1.4 TFSI waży zaledwie 1175 kg. Przednie błotniki i maska silnika zostały wykonane z aluminium; większość elementów karoserii zbudowano z formowanej na gorąco stali o wysokiej wytrzymałości.

Całkowicie zmienione wnętrze Audi A3 prezentowanego na targach motoryzacyjnych Motor Show charakteryzuje się wysoką jakością materiałów i wykonania, a także świetną ergonomią. Kolorowy ekran systemu informacji kierowcy (należący do wyposażenia standardowego wersji Ambition oraz Ambiente) wyświetla trójwymiarową grafikę w wysokiej rozdzielczości.

Dostępny w najwyższej wersji wyposażenia, elektrycznie wysuwany monitor MMI o przekątnej 7 cali, ma zaledwie jedenaście milimetrów grubości. Nowy elektro – mechaniczny hamulec postojowy oddaje miejsce na tunelu środkowym terminalowi systemu MMI (opcja). Wersja MMI Navigation plus z MMI touch zawiera panel dotykowy. Ruchem palca, kierowca może wprowadzać litery i cyfry, podobnie jak ma to miejsce w samochodach Audi klasy wyższej.

W przypadku A3, Audi oferuje do wyboru trzy wersje wyposażenia: Attraction, Ambition oraz Ambiente, dostosowując w ten sposób charakter pojazdu do oczekiwań klienta. Dla wszystkich wersji, projektanci zaproponowali atrakcyjne kolory oraz materiały. Klient może wybierać spośród wielu opcji sportowych oraz komfortowych, od systemu adaptive light z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów przez zawieszenie magnetic ride aż po szklany dach panoramiczny.

Inny obszar technologiczny to nowe, wysoko zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Oferta obejmuje radarowy tempomat adaptacyjny, asystenta zmiany pasa ruchu (Audi side assist), asystenta toru jazdy (Audi active lane assist), system rozpoznawania znaków drogowych czy system bezpieczeństwa (Audi pre sense basic).

System Infotainment działający w innowacyjnej architekturze modułowej, składa się z wielu elementów. Obejmuje nagłośnienie firmy Bang & Olufsen oraz system MMI Navigation plus. Ich idealnym uzupełnieniem jest telefon samochodowy online z Bluetooth wraz z hotspotem WLAN. Umożliwia on pasażerom dostęp do Internetu w czasie podróży, natomiast kierowcy oferuje pakiet Audi connect, czyli spersonalizowane usługi online.

Nowe Audi A3 będzie dostępne z zupełnie nowymi jednostkami – trzema silnikami czterocylindrowymi. Dwa silniki TFSI oraz jeden TDI czerpią moc z pojemności 1.4, 1.8 oraz 2.0 litrów. Wynosi ona odpowiednio 90 kW (122 KM), 132 kW (180 KM) oraz 105 kW (143 KM). W porównaniu z poprzednim modelem, zużycie paliwa zmniejszyło się średnio o około 12 procent, w przypadku niektórych jednostek jest jeszcze większe.

Silnik 1.8 TFSI standardowo współpracuje z siedmiostopniową przekładnią S-tronic; jednostki 1.4 TFSI oraz 2.0 TDI pracują z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. We wszystkich przypadkach napęd kierowany jest na przednie koła. Stały napęd na wszystkie koła quattro oraz kolejne silniki, wśród nich jednostka 1.4 TFSI z pionierską technologią Audi cylinder on demand, trafią do sprzedaży w najbliższych miesiącach.

Podwozie nowego A3 łączy w sobie przyjemność sportowej jazdy z komfortem oraz doskonałą stabilnością. Jego podstawą jest zawieszenie. Precyzyjny układ kierowniczy wyposażono w bardzo wydajny napęd elektromechaniczny.

Układ stabilizacji toru jazdy ESP posiada elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, dzięki temu prowadzenie pojazdu w granicznych zakresach na zakrętach, jest jeszcze bardziej płynne i bezpieczne.

Za pomocą opcjonalnego systemu Audi drive select (w standardzie w wersji Ambition) kierowca może zmieniać działanie układu kierowniczego, parametry przyspieszenia oraz charakterystykę przełożeń (w przypadku S tronic), zapewniając sobie indywidualne wrażenia z jazdy. System uwzględnia również adaptacyjne amortyzatory wykorzystujące technologię Audi magnetic ride. Koła mają średnicę od 16 do 18 cali.