GENEWA 2014: OPEL ASTRA 1.6 CDTI – ZUŻYCIE 3,7 LITRA

Opel 1_8278

Podczas Salonu Samochodowego IAA w Genewie zaprezentowana zostanie jeszcze bardziej oszczędny silnik 1.6 CDTI, przeznaczony do napędu najpopularniejszego modelu w portfolio Opla.

Obecnie w popularnych nadwoziach Astry: hatchback, sedan i Sports Tourer dostępny jest mający swój debiut w Zafirze Tourer, nowy diesel 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM (maksymalny moment obrotowy – 320 Nm). Świetnym osiągom towarzyszą minimalny poziom hałasu i zużycie paliwa wynoszące średnio zaledwie 3,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


Podczas targów motoryzacyjnych (6-16 marca) odbędzie się prezentacja jeszcze bardziej ekologicznej i ekonomicznej wersji tego cichego turbodiesla o mocy 81 kW/110 KM.

Mimo 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego (7 procent więcej w porównaniu z poprzednikiem o identycznej mocy), którego znaczna część jest dostępna już w niskim zakresie obrotów, spalanie mierzone zgodnie z procedurą testu NEDC udało się zmniejszyć do 3,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów przy emisji CO2 poniżej progu 100 g/km.

Opel 3_83104Dzięki tym wszystkim zaletom 110‑konna wersja „szepczącego diesla” będzie silnikiem ekonomicznym, ale z całą pewnością nie ospałym. Ekologii, wysokiej kulturze pracy i niskiemu poziomowi hałasu towarzyszy solidny zapas mocy. Astra hatchback, sedan i Sports Tourer z takim turbodieslem nowej generacji przyspieszają od 0 do 100 km/h w 12 sekund i rozwijają prędkość maksymalną 186 km/h.

Nowy silnik 1.6 CDTI w Astrze współpracuje z ulepszoną sześciobiegową przekładnią manualną. Firma Opel przeznaczyła ponad 50 milionów euro na optymalizację skrzyń 5- i 6‑biegowych, dzięki czemu gwarantują one najwyższy komfort zmiany przełożeń. Liczne udoskonalenia elementów przekładni i mechanizmu zmiany biegów, a także integracji całego podzespołu z pojazdem przyniosły zauważalną poprawę komfortu. Zmiana biegu w skrzyni o obniżonym tarciu wymaga minimalnego wysiłku, dzięki czemu przekładnia w Astrze 1.6 CDTI działa szybciej, precyzyjniej, a przede wszystkim bardziej płynnie.

1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM

Do oferty silników wysokoprężnych w Astrze hatchback, sedan i Sports Tourer dołączyła jeszcze przed targami motoryzacyjnymi Geneva Motor Show 2014 jednostka 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM. Ten najnowszej generacji, wykonany w całości z aluminium, turbodoładowany silnik w różnych wersjach, będzie stopniowo zastępował jednostki 1.7 l, wprowadzając portfolio silników wysokoprężnych Opla w nową erę.

Wyjątkowo efektywny cichy diesel Opla jest pierwszą jednostką pod maską Astry zgodną z przyszłą normą emisji spalin Euro 6, a tym samym — najbardziej ekologicznym silnikiem wysokoprężnym zbudowanym dotychczas przez firmę Opel. W swojej klasie wyróżnia się on najniższym poziomem hałasu i wibracji, co jest zasługą zoptymalizowanej konstrukcji komponentów, w tym w szczególności zastosowania układu wielokrotnego wtrysku podnoszącego efektywność procesu spalania oraz dodatkowych zabiegów poprawiających akustykę. Jak się okazało, zabiegi te przyniosły zamierzony efekt.

Opel 2_8282

Nowy 1.6 CDTI Opla jest najcichszym silnikiem wysokoprężnym wśród podobnych jednostek, czego odzwierciedleniem jest nadane mu określenie „szepczącego diesla”. Na moc i parametry ekologiczne silnika pozytywnie wpłynęły także wysokociśnieniowy układ common rail oraz katalizator tlenków azotu (NOx). Wraz z turbiną o zmiennej geometrii, która zapewnia elastyczność, rozwiązania te stanowią najważniejsze elementy techniczne silnika.

Jednostka rozwija 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego — o 7 procent więcej niż jej 130‑konny poprzednik o pojemności 1.7 l. Jednocześnie obniżono zużycie paliwa i emisję CO2. W tej odmianie silnik zużywa średnio wzorcowe 3,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów zgodnie z procedurą testu NEDC, emitując zaledwie 104 gramy CO2 na kilometr — o 8 procent mniej w porównaniu z silnikiem 1.7 l. Nie zaskakuje zatem fakt, że w Niemczech Astra 1.6 CDTI uzyskała najwyższą ocenę efektywności energetycznej A+. Oszczędnemu spalaniu towarzyszą znakomite osiągi i wysoki moment obrotowy już przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Turbodoładowana Astra przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,3 sek. (sedan: 10,1 sek.), a elastyczność na piątym biegu mierzona czasem potrzebnym na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h wynosi zaledwie 9,2 sek. (sedan: 9,1 sek.; Sports Tourer: 9,9 sek.). Prędkość maksymalna samochodu to 200 km/h, a w przypadku sedana — nawet 205 km/h.

Astra hatchback 1.6 CDTI 100 kW/136 KM z systemem Start/Stop i sześciobiegową przekładnią manualną jest dostępna w Polsce w cenie katalogowej od 84 500 zł; ceny wersji sedan i Sports Tourer zaczynają się odpowiednio od 87 400 zł i 88 400 zł.