GENEWA 2016: NOWE AUDI SQ7 TDI – OFENSYWA INNOWACJI

Audi_sq-1

Podczas 86. Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva International Motor Show Audi pokazał pierwszy samochód typu S serii modelowej Q7.

Nowe SQ7 TDI to najmocniejszy na rynku SUV z silnikiem Diesla. Model imponuje również pod względem rozwiązań technicznych.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2016


 

Przekonstruowana jednostka napędowa 4.0 TDI wykorzystuje absolutną światową nowość: elektrycznie napędzana sprężarka zapewnia Audi SQ7 TDI doskonały zryw przy ruszaniu. Jednocześnie samochód ten zużywa zaledwie 7,4 litra paliwa na 100 km.

Doładowanie: trzy współpracujące ze sobą urządzenia

Silnik 4.0 TDI przebudowano od podstaw. Jego gwarantujące dynamikę osiągi są imponujące. Motor V8 czerpie swą moc z 3956 cm3 pojemności skokowej. Dwie turbosprężarki załączają się selektywnie, zgodnie z koncepcją ładowania stopniowego, ponieważ przy niższym i średnim obciążeniu spaliny dopływają tylko do jednej z nich. Druga turbina włącza się dopiero przy wyższych obciążeniach. Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV), zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów, uzupełnia pracę dwóch turbosprężarek, dając dynamiczny zryw przy ruszaniu.

Audi SQ7 TDI

Nowy SUV o mocy 320 kW (435 KM) i momencie obrotowym 900 Nm, dostępnym w przedziale od 1000 do 3250 obr./min., ustanawia nowe rekordy w segmencie. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Niewielkiemu zużyciu paliwa towarzyszy emosja 194 g CO2 na km.

Elektryczna sprężarka EAV i 48-woltowa instalacja

W nowym SQ7 TDI, po raz pierwszy na świecie w seryjnie produkowanym samochodzie, zamontowano elektrycznie napędzaną sprężarkę (EAV). Generowana przez nią moc wspiera silnik podczas startu i przyspieszania przy niskich obciążeniach. Kierowca odczuwa ten proces jako zwiększoną dynamikę bez „turbodziury”. Sprężarkę umieszczono blisko silnika, w ścieżce wylotowej powietrza z intercoolera. Ponieważ EAV nie potrzebuje energii spalin do wytwarzania ciśnienia, sprężarka może rozpocząć pracę w dowolnym czasie, co rozwiązuje problem tradycyjnych słabości klasycznych turbosprężarek.

Napędzane kompaktowym silnikiem elektrycznym koło kompresji rozpędza się do prędkości 70 tysięcy obrotów na minutę. Po raz pierwszy w Audi z silnikiem Diesla, zastosowano tu także zamontowany po stronie zaworów wydechowych system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS).

Spaliny z dwóch zaworów wydechowych są hermetycznie odseparowane, a każda z turbosprężarek ładowana jest z jednego zaworu. W dolnym zakresie obrotów jeden zawór w każdym cylindrze pozostaje zamknięty, na skutek czego cały strumień spalin zaopatruje aktywną turbosprężarkę. Gdy obciążenie i liczba obrotów rosną, AVS otwiera drugi zawór wydechowy i spaliny zaczynają płynąć do drugiej turbosprężarki. Podczas fazy biturbo silnik osiąga swą maksymalną moc.

EAV o maksymalnej mocy 7 kW, zasilana jest z pokładowej instalacji elektrycznej o napięciu 48 V. Audi SQ7 TDI wykorzystuje instalację pokładową zwiększonej mocy do napędzania systemów wymagających wyższego napięcia: aktywnej elektromechanicznej stabilizacji przechyłu pojazdu (EAWS) i EAV. Dla zaspokojenia ich zwiększonych wymagań energetycznych, pod powierzchnią bagażnika zamontowano 48-woltowy akumulator litowo- jonowy o pojemności nominalnej 470 watogodzin i maksymalnej mocy wyjściowej 13 kW, który łączy instalację 48V z instalacją 12V.

Audi SQ7 TDI

Tzw. generator MOSFET (Metal- Oxide- Semiconductor Field- Effect Transistor – tranzystor polowy z izolowaną bramką) zmniejsza straty energii elektrycznej i zwiększa wydajność. Tranzystory MOSFET zastępują używane dotychczas diody. Ponadto 48-woltowy akumulator wspiera w razie potrzeby instalację 12-woltową.

Ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów tiptronic

Motor 4.0 TDI montowany w Audi SQ7 TDI współpracuje z przekonstruowaną, ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Sercem stałego napędu na cztery koła quattro jest precyzyjnie współpracujący z systemami kontroli zawieszenia, samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy o lekkiej, kompaktowej konstrukcji.

Wahacze w przeważającej części wykonano z aluminium. Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, to elementy wyposażenia standardowego – na życzenie dostępne także w wersji sportowej. Krótko po wejściu modelu na rynek, dostępny będzie także opcjonalny układ hamulcowy z bardzo lekkimi tarczami ceramicznymi wzmacnianymi włóknem węglowym. Standardowo, nowy SUV Audi oferowany jest z 20-calowymi felgami i oponami w rozmiarze 285/45. Paleta felg opcjonalnych z programu quattro GmbH sięga jednak aż 22 cali.

Skomunikowany system kontroli zawieszenia

Na życzenie Audi wyposaża SQ7 TDI w pakiet „Dynamiczna jazda”, w którego skład wchodzą trzy rozwiązania techniczne: sportowy mechanizm różnicowy, aktywna elektromechaniczna stabilizacja przechyłu pojazdu oraz napęd na cztery koła. W Audi SQ7 TDI zamontowano również ściśle zintegrowany z pojazdem układ kontroli zawieszenia (EFP).

Audi SQ7 TDI

Nowym rozwiązaniem jest elektromechaniczna, aktywna stabilizacja wychylania się pojazdu w zakrętach. Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną rozdziela tu dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni, dwie połowy są od siebie oddzielone, co wpływa na znaczny wzrost komfortu jazdy. Przy jeździe sportowej rury stabilizatora są połączone. Znacznie redukuje to ruchy przechyłowe.

Przedni i tylny stabilizator można regulować niezależnie od siebie. System Audi oparty na napięciu 48 V daje więcej mocy, pracuje szybciej, jest bardziej efektywny, a poza tym uaktywnia się już przy niskich prędkościach. Układ skrętnych kół tylnych pozwala na skręcanie nimi pod kątem maksymalnie pięciu stopni. To bardzo ułatwia parkowanie.

Napęd quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym

Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy zapewnia stabilne i precyzyjne prowadzenie samochodu, szczególnie podczas dynamicznego przyspieszania przy wyjeżdżaniu z zakrętów. Zmienny rozkład momentu obrotowego między kołami osi tylnej znacznie podnosi stopień kontroli pojazdu w zakrętach. Nawet jeśli tył samochodu zaczyna w zakręcie uciekać, sportowy mechanizm różnicowy napędu quattro przywraca kontrolę nad nim.

SQ7 TDI to najlżejszy SUV w segmencie. Karoserię zaprojektowano zgodnie z zasadami konstrukcji wielomateriałowej. Szkielet przedziału pasażerskiego tworzą kształtowane na gorąco i wyjątkowo sztywne blachy, a zewnętrzną warstwę karoserii wykonano z aluminium. Współczynnik oporu cW wynosi tylko 0,34.

Audi SQ7 TDI

Stylistyka zewnętrzna

Wymiary pojazdu nie zmieniły się – długość pojazdu jest taka sama jak długość Q7: 5,07 m. Wszystkie linie i powierzchnie są precyzyjnie oraz wyraziście uformowane, podkreślają szerokość samochodu, a tym samym solidną koncepcję całości. Osłona chłodnicy oraz zderzaki utrzymane są w stylistyce S. Wloty powietrza po bokach zderzaka, obudowy lusterek i listwy drzwi, wykonano ze standardowego aluminium. Ujście układu wydechowego to cztery kanciaste końcówki rur wydechowych.

Reflektory mają trójwymiarowy wygląd, a ich sygnatura świetlna ma kształt podwójnej strzały. W reflektorach diodowych i w reflektorach diodowych Matrix, światła do jazdy w dzień wraz z kierunkowskazami tworzą kształt podwójnej, świetlnej strzałki. Do palety funkcji reflektorów diodowychnależy także inteligentne doświetlanie zakrętów. Tylne światła, aktywowane po włączeniu zapłonu, podobnie jak w przypadku reflektorów tworzą podwójną strzałkę.

Prezentowane na targach motoryzacyjnych w Genewie Audi SQ7 TDI dostępne było w dwunastu kolorach lakieru. Nowy lakier to szary Twilight.

Wnętrze

Zależnie od życzenia klienta, Audi dostarcza samochód z pięcioma lub siedmioma siedzeniami. Standardowo drugi rząd siedzeń ma oparcie dzielące się na trzy części. Każda z części składa się osobno. Opcjonalny trzeci rząd składa i rozkłada się elektrycznie. Komfortowe wyposażenie odpowiada wyposażeniu aut klasy luksusowej. Można zamówić fotele sportowe lub fotele sportowe plus. Elektrycznie zamykana i otwierana pokrywa bagażnika jest elementem wyposażenia seryjnego.

Opcjonalnie wybrać można pakiet oświetlenia Ambiente. Obejmuje ono podświetlane listwy progowe i dodatkowe oświetlenie konturowe konsoli środkowej. W wersji topowej, kierowca Audi SQ7 TDI samodzielnie konfiguruje oświetlenie wnętrza – w profilu „drive select” można w aż 32 stopniach regulować kolor oświetlenia konturowego.

Audi SQ7 TDI

Dostępna jest linia wzornicza Audi design selection: obicia skórzane z kontrastowymi szwami, podsufitka z tkaniny Alcantara w kolorze czarnym, sportowe fotele plus ze skóry Valcona w kolorze brązowym Kodiak z kontrastowymi szwami oraz dywaniki z luksusowego weluru. Dwuczęściowa aplikacja składa się z aluminium i karbonu.

Opcjonalny kokpit wirtualny Audi virtual cockpit o przekątnej 12,3 cala wyświetla logicznie ustrukturyzowane informacje w postaci grafik. Z punktu widzenia kierowcy ergonomia systemu jest doskonała, a obsługa – intuicyjna. Elementem opcjonalnej nawigacji MMI Navigation plus z polem dotykowym MMI all- in- touch jest szklana powierzchnia dotykowa na konsoli tunelu środkowego.

System infotainment oparty jest na Modułowej Platformie Infotainment drugiej generacji. Dzięki zintegrowanemu modułowi transmisji danych LTE i dzięki punktowi dostępu do internetu hotspot, będącymi elementami pakietu Audi connect, pasażerowie mogą surfować po internecie.

Cyfrowy procesor sygnału systemu Bang & Olufsen Advanced Sound System steruje jedenastoma kanałami i 23 głośnikami. Nowo zaprojektowane głośniki oraz nowy wzmacniacz o mocy 1920 W, gwarantują wrażenia muzyczne na najwyższym poziomie. W tył oparć przednich siedzeń można wpiąć dwa opcjonalne tablety Audi.

Systemy wsparcia kierowcy

Aż dwadzieścia cztery systemy wsparcia kierowcy sprawiają, że Audi SQ7 TDI jest bezpieczne, ekonomiczne i komfortowe. „Asystent wydajności” wyświetla informacje wspierając w ten sposób kierowcę w oszczędzaniu paliwa. Standardowy system bezpieczeństwa „Audi pre sense city” to funkcja ostrzegania i hamowania awaryjnego. Korzystający z radaru tempomat „adaptive cruise control” z asystentem jazdy w korkach, odciąża kierowcę podczas jazdy. Dzięki tempomatowi ACC, możliwe jest wcześniejsze zaprogramowanie i dostosowanie prędkości do przebiegu drogi i ograniczeń.