HONDA: REKORD GUINNESSA DLA NAJSZYBSZEJ… KOSIARKI

H_Mean 1

Opracowana przez Hondę kosiarka Mean Mower o pojemności 1000 cm3 i mocy 109 KM oficjalnie ustanowiła nowy Rekord Guinnessa dla najszybszej na świecie kosiarki do trawy, osiągając prędkość 187,6 km/h.

Tym samym poprzedni rekord został pobity o blisko 45 km/h. Zakończona sukcesem próba miała miejsce na terenie ośrodka technicznego IDIADA w Tarragonie w Hiszpanii, pod czujnym okiem arbitra z ramienia Księgi Rekordów. Za kierownicą kosiarki usiadł Piers Ward z magazynu Top Gear.


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI


Już wcześniej ustanowił on rekord prędkości w Mean Mower wynoszący 140 km/h. Na odcinku North Straight o długości 2 kilometrów Piers pobił swój poprzedni rekord, który padł w maju 2010 roku.

Prędkość została zmierzona przez czujnik radarowy nadzorowany przez oficjalne urządzenia pomiarowe firmy Timing Solutions Limited. Aby spełnić wymagania regulaminowe kosiarka musiała pokonać tę samą trasę w dwóch kierunkach w czasie jednej godziny. Średnia prędkość przejazdu została ustalona na podstawie tych dwóch przejazdów. Co więcej, pojazd wykorzystany do bicia rekordu musiał wyglądać, jak kosiarka do trawy i musiał mieć funkcję strzyżenia trawy – Honda spełniła oba te warunki. W związku z dopełnieniem wszystkich wymagań arbiter oficjalnie uznał próbę bicia rekordu za zakończoną sukcesem.

H_Mean 2

Projekt miał przypomnieć, że japońska firma produkuje nie tylko samochody. Kosiarka Mean Mower (#meanmower) została zaprojektowana i zbudowana w Wielkiej Brytanii przez Team Dynamics – partnera brytyjskiego oddziału Hondy w serii wyścigów BTCC (British Touring Car Championship). Zespół całkowicie przerobił standardową kosiarkę HF2620, dodając nowe podwozie wykonane z niskowęglowego stopu stali Cro-mo 4130. Eksperci zastosowali silnik o pojemności 1000 cm3 z modelu VTR Firestorm, a także dedykowane zawieszenie i koła z ATV.

Zespół tnący został wykonany na zamówienie z włókna szklanego w celu obniżenia masy własnej kosiarki, natomiast w worku na trawę znalazły się: zbiornik paliwa, wydajna chłodnica oleju i dodatkowa chłodnica systemu chłodzenia cieczą.

Zgodnie z regulaminem, kosiarka musiała mieć funkcję strzyżenia trawy – realizują to dwa elektryczne silniki, które obracają 3-milimetrową stalową linką tnącą z niewiarygodną prędkością 4000 obr./min. Kosiarka potrafi przycinać trawę podczas jazdy z prędkością około 24 km/h, czyli ponad dwukrotnie szybciej niż odbywa się to w standardowym modelu HF2620.

Zgodnie z sugestiami kierowców Honda Yuasa Racing – trzykrotnego mistrza BTCC Matta Neala oraz obecnego mistrza Gordona Sheddena – kosiarka została wyposażona w wykonaną od podstaw, sześciobiegową przekładnię z łopatkami do zmiany biegów. Pojazd otrzymał również dedykowane sportowe siedzenie Cobra, układ wydechowy Scorpion oraz zębatkę kierowniczą z modelu Morris Minor.

H_Mean 3

W rezultacie powstała kosiarka do trawy o wadze zaledwie 140 kg, o znakomitych osiągach: zdolna do rozpędzenia się do ponad 209 km/h. Jej silnik generuje 96 Nm momentu obrotowego, a stosunek mocy do masy wynosi 532 KM na 1 tonę. Szacuje się, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 4 sekund.

Jednym z najważniejszych aspektów projektu było zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa, dlatego dołożono wszelkich starań, aby zabezpieczyć i ustabilizować konstrukcję kosiarki. Zastosowano m.in. koła z ATV, aby uzyskać optymalną równowagę – koła tego typu doskonale sprawdzają się na trasach off-roadowych. Z kolei bardzo miękkie opony zapewniają odpowiednią przyczepność i trakcję na asfalcie. Zespół dążył też do wykorzystania jak największej liczby podzespołów firmy Honda, montując układ hamulcowy i kilka komponentów motocyklowych japońskiego producenta. Wszystkie pozostałe elementy zostały wykonane od podstaw przez zespół Team Dynamics oraz jego partnerów.