KIA: NOWE SORENTO UJRZAŁO ŚWIATŁO DZIENNE

Nowa Kia Sorento zadebiutowała “na żywo” w Internecie, zamiast jak wcześniej planowano na odwołanym, salonie samochodowym Geneva Motor Show.

Samochód stoi na szczycie gamy SUV-ów oferowanych w Europie przez markę, dołącza do czterech “braci i sióstr” typu SUV – Seltosa, Stonica, Telluride, Sportage.


Zobacz relacje:

PREMIERY

ROZMAITOŚCI


 

Pojazd czwartej generacji oferuje jeszcze większą przestronność wnętrza, lepsze osiągi i większą wydajność niż model dotychczasowy.

Nowa stylistyka Sorento – z ostrzejszymi liniami, stylowymi detalami i nowymi proporcjami, które optycznie wydłużają nadwozie – sprawia, że samochód prezentuje się dostojniej. Jeśli chodzi o design, równie atrakcyjna jest kabina, którą wykonano z materiałów wysokiej jakości i która oferuje dostęp do najnowocześniejszych systemów multimedialnych.

Nowe Sorento jest pierwszym samochodem skonstruowanym w oparciu o nową platformę podłogową, przeznaczoną dla nowej generacji średniej wielkości SUV-ów Kia. Dzięki niej auto dysponuje nie tylko większym nadwoziem, które zapewnia przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik, a dostępne jest z trzema rzędami siedzeń.

Kabina nowego SUV-a marki Kia oferuje najwyższą jakość wykonania. 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników optycznie łączy się z 10,25-calowym dotykowym ekranem systemu multimedialnego, który znajduje się pośrodku deski rozdzielczej. Podstawowe funkcje menu uruchamia się za pomocą dotykowych pól po obu stronach centralnego ekranu. Poniżej niego znajdują się przyciski do obsługi klimatyzacji.

Wnętrze jest wyposażona w oświetlenie Mood Lighting. Jest oferowany system audio firmy BOSE. W Europie Sorento będzie oferowane z tapicerką, do wyboru, z czarnej tkaniny, skóry (czarnej lub szarej) lub czarnej pikowanej skóry Nappa.

Nowa platforma podłogowa umożliwia zastosowanie nowych zelektryfikowanych układów napędowych. Po raz pierwszy w historii Sorento jest oferowane jako hybryda, a w przyszłości pojawi się również w wersji hybrydowej typu plug-in. Nowy model oferuje większą oszczędność paliwa i niższą emisję spalin. W hybrydowym modelu akumulator znajduje się pod podłogą kabiny.

Dzięki temu duży SUV ma jeden z największych w klasie bagażników (821 litrów pojemności w modelu siedmioosobowym lub 910 litrów w aucie dla 5 osób). Przy wykorzystaniu wszystkich miejsc, pojemność wynosi 187 litrów (według VDA, w modelu z silnikiem Diesla) lub 179 litrów w Sorento z napędem hybrydowym. Przyciski umieszczone w bocznej ścianie przedziału bagażowego pozwalają szybko złożyć oparcie drugiego rzędu siedzeń również od strony bagażnika.

Układy napędowe

Do wyboru będą wersje hybrydowa i hybrydowa typu plug-in. Hybrydowy układ składa się z 1,6-litrowej jednostki napędowej T-GDi, silnika elektrycznego o mocy 44,2 kW i litowo- jonowego akumulatora o pojemności 1,49 kWh. Maksymalna moc hybrydowego układu napędowego wynosi 230 KM, a maksymalny moment obrotowy – 350 Nm, co zapewnia świetne osiągi.

Moment obrotowy jest przekazywany do kół za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej i zintegrowanego z nią elektrycznego urządzenia, które umożliwia jednoczesny transfer momentu obrotowego jednostki napędowej i silnika elektrycznego, przy minimalnych stratach energii.

W chwili rozpoczęcia sprzedaży hybrydowe Sorento będzie oferowane na wybranych rynkach w Europie. Później, do końca 2020 roku, dołączą pozostałe kraje. Do końca tego roku oferta poszerzy się o Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in.

Do wyboru będzie również wersja napędzana nowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 litra. Jednostka dysponuje maksymalną mocą 202 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 441 Nm. Nowy aluminiowy blok silnika jest o 19,5 kg lżejszy od żeliwnego. Silnik 2współpracuje z nową 8-stopniową przekładnią o dwóch sprzęgłach (8DCT), które pracują w kąpieli olejowej.

Komfort i prowadzenie

Przekonstruowane zostało zawieszenie na w pełni niezależne. Większy o 35 mm rozstaw osi przyczynia się do ogólnej poprawy komfortu jazdy. Nowy tryb jazdy terenowej – Terrain Mode – zwiększa możliwości Sorento w trudnym terenie. W połączeniu z opcjonalnym napędem na cztery koła, tryb sprawia, że auto lepiej radzi sobie w błocie oraz na śniegu i w piasku.

W każdym z trybów jazdy, wybieranym za pomocą pokrętła na konsoli środkowej, Terrain Mode kontroluje system stabilizacji toru jazdy (ESC), a także podział momentu obrotowego między cztery koła. System dostosowuje również moment zmiany biegów.

Dzięki licznym systemom poprawiającym bezpieczeństwo oraz zwiększającym łączność ze światem zewnętrznym i zapewniającym rozrywkę na pokładzie, Sorento jest – jak dotychczas – najnowocześniejszym samochodem marki Kia. Każdy z siedmiu pasażerów może dzięki gniazdom USB podczas jazdy ładować urządzenie przenośne. Sorento jest dostępne również z wyświetlaczem head-up. Audio firmy BOSE, który pasażerom we wszystkich trzech rzędach zapewnia przestrzenny dźwięk.

Bezpieczeństwo

Nowe Sorento, dzięki szerokiej gamie systemów wspomagających, oferuje jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa aktywnego i biernego. Zaawansowane systemy skupione pod nazwą ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) chronią zarówno pasażerów, jak i innych użytkowników dróg.

W zależności od wersji wyposażenia nowego Sorento, ADAS obejmuje systemy: FCA (Forward Collision- Avoidance Assist) z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów i innych pojazdów, najnowszy system wykrywania pojazdów nadjeżdżających do skrzyżowania podczas skrętu, BVM (Blind- Spot View Monitor), SVM (Surround View Monitor), BCA (Blind-spot Collision- Avoid Assist), ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), SCC (Smart Cruise Control with Stop& Go), NSCC (Navigation- based SCC), LFA (Lane Following Assist), DAW (Driver Attention Warning) i HDA (Highway Driving Assist).

System LFA zapewnia jazdę autonomiczną na poziomie drugim, poprzez kontrolowanie przyspieszania, hamowania i kierowania w zależności od ruchu pojazdów, które znajdują się z przodu.

Auto jest również wyposażone w systemy: RVM (Rear View Monitor) z asystentem unikania kolizji podczas wyjazdu tyłem z miejsca parkowania PCA (Reverse Parking Collision- Avoidance Assist) i asystentem unikania kolizji w ruchu poprzecznym z tyłu RCCA (Rear Cross-traffic Collision- Avoidance Assist), nowy zdalnie sterowany asystent parkowania RSPA (Remote Smart Parking Assist).

Funkcja bezpiecznego wychodzenia z Sorento (Safe Exit Assist) uniemożliwia otwarcie tylnych drzwi, jeśli zostanie wykryty inny pojazd nadjeżdżający z tyłu.

Sorento jest wyposażone w siedem poduszek powietrznych – przednie, boczne, kurtynowe i centralną poduszkę z przodu. Ta ostatnia, innowacyjna, zapewnia ochronę głów pasażerów na przednich siedzeniach i została zaprojektowana tak, aby zapobiegać zderzeniom głów podczas uderzenia w bok auta. Wszystkie modele Sorento są standardowo wyposażone w system zarządzania stabilnością auta VSM (Vehicle Stability Management) i systemy stabilności toru jazdy ESC (Electronic Stability Control).

W nowym Sorento po raz pierwszy zastosowano także układ hamulcowy, który zapobiega kolejnym kolizjom. System automatycznie uruchamia hamulce, gdy na skutek pierwszego zderzenia eksplodują poduszki powietrzne. W konstrukcji nadwozia zastosowano stal i aluminium, co poprawia jego sztywność na skręcanie przy zachowaniu niskiej masy.

Rozpoczęcie sprzedaży auta przewidziane jest w drugiej połowie roku.

DANE TECHNICZNE

* Silnik wysokoprężny: czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany;
– pojemność skokowa: 2 151 cm3;
– maksymalna moc: 202 KM (148 kW) przy 3 800 obr./ min.;
– maksymalny moment obrotowy: 441 Nm od 1 750 do 2 750 obr./min.;

* Hybrydowy zespół napędowy
– silnik benzynowy: czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany;
– pojemność skokowa: 1598 cm3;
– maksymalna moc: 180 KM (132 kW) przy 5 500 obr./min.;
– maksymalny moment obrotowy: 264 Nm od 1 500 do 4 500 obr./min.;

– silnik elektryczny
– akumulator: litowo- jonowy;
– napięcie: 270 V;
– pojemność akumulatora: 1,49 kWh;
– moc silnika: 60,1 KM (44,2 kW) w przedziale od 1 600 do 2 000 obr./min.;
– maksymalny moment obrotowy 264 Nm w przedziale od 0 do 1.600 obr./min.;
– moc systemowa: 230 KM (169 kW);
– maks. moment: 350 Nm;

– skrzynia biegów: 8-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (8DCT) lub 6-stopniowa przekładnia automatyczna (6AT);

* Wymiary (mm): dł. – 4 810, szer. (bez lusterek) – 1 900, wysokość (bez relingów) – 1 695, rozstaw osi 2 815.