LEXUS: HISTORIA CZYLI 31. LAT MODELU ES (ODCINEK 3)

Marka Lexus debiutowała w USA we wrześniu 1989 roku. Oficjalnie pierwszym autem był flagowy LS 400. Ale w tym samym terminie do salonów wjechał też inny model.

Był nim ES 250, luksusowy samochód segmentu E o nazwie pochodzącej od słów Executive Sedan.


Zobacz także:

LEXUS ES – HISTORIA MODELU

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Od tamtej pory Lexus ES nieustannie pozostaje w produkcji, ewoluując przez siedem generacji i wciąż będąc wiernym rozwiązaniom napędu na przednią oś. Prezentujemy historię modelu.

Trzecia generacja

Całkowicie przeprojektowany model pojawił się latem 1996 roku. ES 300 trzeciej generacji miał podobną, lecz nieco bardziej wyrazistą stylistykę. Kabinę pasażerską wydłużono ku tyłowi, aby zapewnić elegancką sylwetkę.

Rozstaw osi i długość nadwozia wzrosły, aby zapewnić przestrzeń dla nóg porównywalną z prestiżowymi, europejskimi rywalami z wyższych segmentów. Główny nacisk położono na aranżację wnętrza oraz zapewnienie komfortowego i przyjaznego środowiska dla kierowcy i pasażerów.

Drzwi ozdobiono panelami z prawdziwego drewna. W wyposażeniu znalazł się elektrycznie regulowany fotel kierowcy z funkcją pamięci oraz dwupoziomowa konsola środkowa z gniazdem 12 V. Podobieństwo do flagowego modelu LS 400 można było odnaleźć w skórzanej tapicerce i elektroluminescencyjnych zegarach Optitron.

Na liście dodatkowego wyposażenia znalazła się – po raz pierwszy w tej klasie samochodów – zmieniarka na sześć płyt CD, umieszczona w desce rozdzielczej. Dzięki tak bogatemu wyposażeniu, nowy ES 300 przewyższał specyfikacje wielu flagowych modeli konkurencji.

Jedynym układem napędowym, oferowanym w nowym modelu ES 300, był ten sam, 3-litrowy silnik V6, który zastosowano w samochodzie drugiej generacji. Motor opracowano według tej samej filozofii, co jednostkę V8 z Lexusa LS. Silnik oferował znakomite osiągi przy wysokich obrotach, a jednocześnie – dzięki specjalnemu, dwudrożnemu układowi wydechowemu – cichą i równomierną pracę przy niższych prędkościach obrotowych.

Obniżona masa własna nowego samochodu, a tym samym wyższy stosunek mocy do masy sprawiały, że był o wiele bardziej dynamiczny.

Udoskonalenia obejmowały zmienioną geometrię zawieszenia i nowy projekt przekładni kierowniczej, zapewniających większe wyczucie i precyzję. Opcjonalnie oferowano adaptacyjne zawieszenie o zmiennej charakterystyce.

Unikalny w segmencie premium system, bazujący na rozwiązaniach z modelu LS 400, mógł dostosować pracę każdego z amortyzatorów w ciągu 0,0025 sek. w 16-stopniowym zakresie ustawień, aby poprawić amortyzację, stabilność i sterowność. Tym samym zaprzeczał potrzebie oferowania w systemach zawieszeń ustawień „sportowych” lub „turystycznych”.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa znajdowało się wysoko na liście priorytetów nowego samochodu, obejmując zagłówki, trzypunktowy środkowy pas bezpieczeństwa na tylnej kanapie, napinacze przednich pasów bezpieczeństwa oraz opcjonalnie, elektroniczną kontrolę trakcji. W efekcie w momencie swojej premiery Lexus ES trzeciej generacji wyprzedzał wszelkie ówczesne i przyszłe standardy zderzeniowe.

Ciąg dalszy zamieścimy jutro…